1515

Mirakelvändning för Milanobörsen

Milanobörsen har tagit revansch efter ett motigt fjolår. Nya gynnsamma skatteregler för privatsparare och en återhämtning för bankerna har bidragit till lyftet. Samtidigt är tillströmningen av nya börsbolag god.

Bild:Daniel Munoz, Luca Bruno

Milanobörsens vd Raffaele Jerusalemi såg nöjd ut när han nyligen höll presskonferens för att presentera den nya listan FTSE Italia Brands. 

”Vi är den första börsen i världen som skapar en sådan lista. Bara Italien har tillräckligt många kända märken för detta. Att vi inte har gjort det tidigare har varit en begränsning.” 

Italia Brands innehåller 22 bolag, bland dem Campari, Moncler, Piaggio, Pirelli och Yooz Net-a-Porter. Tillsammans är deras börsvärde kring miljarder euro, 1.100 miljarder kronor.

Italia Brand är ett av flera uttryck för vitaliseringen av Milanobörsen. 2017 har varit ett bra år och Raffaele Jerusalemi är optimistisk även för 2018. Den globala ekonomiska tillväxten och stabiliseringen av den pinade italienska banksektorn, som väger mycket tungt på Milanobörsen, är två faktorer som lovar gott för framtiden. Bolagen står på kö för att notera sig. 

Milanobörsen börjar alltså göra skäl för sitt namn "Piazza Affari", affärstorget.

”Om det inte uppstår radikala förändringar internationellt tror jag på 50 nya börsbolag.”

Bland de kända företag som har tillkännagivit sina planer märks mat- och restaurangkedjan Eataly och modegruppen Valentino. Fiat Chrysler Automobiles har länge dryftat att knoppa av bildelskoncernen Magneti Marelli samt Alfa Romeo och Maserati, efter Ferraris rally på börsen. Lyxbilstillverkaren gjorde börsentré i januari 2016. Sedan dess har kursen dubblats. 

Under 2017 har bolagen strömmat in till Piazza Affari. Störst var Pirelli, som återkom till Milanobörsen efter avregistreringen för två år sedan. Pirelli står för nära hälften av de motsvarande 41 miljarder kronor som börsintroduktionerna har tillfört.

Skillnaden jämfört med tidigare år är det stora intresset för börsens lista för små- och medelstora företag AIM. Listan, som 2018 byter namn till SME Growth Market, har i år fyllts på med ett tjugotal nya bolag. Det beror framför allt på de nya skattereglerna för så kallade Pir, individuella sparprogram. 

Regeringen vill uppmuntra privatpersoner att spara i italienska aktier. De nya reglerna befriar investeraren helt från reavinstskatten på 26 procent om hen behåller sitt innehav i fem år. Bortsett från de uppenbara fördelarna för investeraren stabiliserar detta marknaden.

”Pir har bidragit till de små och medelstora företagen har presterar bättre än de andra”, säger fondförvaltaren Marco Nascimbene på Ersel Asset Managment till tidningen Milano Finanza.

Pir har tillfört Milanobörsen motsvarande 50 miljarder kronor i börsvärde i år, vilket i sin tur har uppmuntrat flera bolag att söka sig till börsen.

Men börsuppgången beror även till stor del på att bankerna har börjat repa sig. Två recessioner, den tunga statsskuldkrisen och berget av dåliga lån har satt sina djupa spår. På tio år har banksektorn på Piazza Affari förlorat 77 procent i värde.

Fjolårets utförslöpa har i år bytts mot en uppgång på 15 procent. Få förväntar sig att 2018 ska övertrumfa 2017. Men de flesta förvaltare förutspår fortsatt uppgång.

Marco Nascimbene tror på industriaktierna nästa år.

”Det gäller både de stora företagen och de små och medelstora, där många har god konkurrenskraft internationellt”, säger han till Milano Finanza.

Fondförvaltare på framgångsrika Zenit tror på bankerna och framför allt försäkringsbolagen i början av nästa år.

Orosmolnet är som vanligt för Italien politiskt. Det är parlamentsval i mars och risk för en tysk situation där ingen vinner.

”Det skulle kunna bromsa den ekonomiska tillväxten och väcka oron kring vår statsskuld”, säger Marco Nascimbene till Milano Finanza.

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?


Innehåll från EfterklangAnnons

Optimal ljudmiljö ökar arbetsplatsens attraktionskraft

Margareta Andersson och Zlatan Idnert på Efterklang.
Margareta Andersson och Zlatan Idnert på Efterklang.

Ljudmiljön är en av de främsta orsakerna till klagomål på kontorsarbetsplatser. Öppna kontorslandskap skapar ofta en ljudmiljö som leder till stress, missnöje och produktionsbortfall. Efterklang jobbar med att skapa en optimal ljudmiljö för arbetsplatser. –Tricket är en sömlös balans mellan isolering, absorption och ljuddesign, säger Zlatan Idnert, chef för Efterklang.

Övergången från små cellkontor till öppet kontorslandskap har inte skett helt utan utmaningar. I ett kontorslandskap är det viktigt med både koncentration och interaktion. Därför måste ljudmiljön utformas för att möjliggöra olika typer av aktiviteter. Utmaningen är att koncentrationssvårigheter på grund av störande ljud kan vara ett resultat av bullrig omgivning, men också av för tyst omgivning. Det är även viktigt att förstå människors subjektiva uppfattning av ljud och att kunna utforma en miljö där det finns samspel mellan både akustik och psykoakustik. 

Efterklang erbjuder rådgivning utifrån ett helhetsperspektiv i alla frågor som rör ljud. Ljud är en självklar och viktig komponent i alla miljöer. Utöver att akustiken ska uppfylla gällande standarder och krav är det viktigt att ljudmiljön är anpassad till situation, aktivitet och verksamhetens verkliga behov.  

– Först och främst måste akustiken åtgärdas – ljudisolering och absorption, så att onödigt buller dämpas och rummets funktion kan garanteras. Samtidigt som akustiken ses över är det också viktigt att planera för tillförda ljud. Ljud som ska stimulera till koncentration, samarbete och energi, förklarar Zlatan.

Margareta Andersson, ljudarkitekt på Efterklang, fyller i:

– En bra arbetsgivare behöver ställa sig frågorna: vad gör människorna på den här platsen? Bör vi ha andra typer av ljudformer? Vi är alla väldigt olika och har olika inlärningssätt, behov och arbetsuppgifter. Vissa dagar behöver man skriva, vissa dagar stimulera kreativiteten. En bra kontorsmiljö har tagit hand om alla de här aspekterna med ”ljudöar”, där det är tillåtet att prata och man kanske spelar lite musik medan andra ytor får vara mer tysta.

Bra ljuddesign

Ljud är en profession och Efterklangs verksamhet baseras på en bred flora av expertis. Med sitt sömlösa perspektiv är Efterklangs erbjudande världsunikt. Det handlar om allt från att säkerställa rätt akustiska förutsättningar, genomföra research och förstudier till att veta hur konsonanter ska maskeras och hur högtalare ska placeras. Det är med ljud lite som det är med belysning: du kan inte ta en lampa och tro att den ska funka överallt för alla ändamål, menar Margareta.

Ljudet som tillsätts ska helst vara dynamiskt och naturligt, inte skarpt och stressande som till exempel vitt brus. Efterklang har spelat in hundratals autentiska ljud i skogar som de arbetar med. Naturliga element är naturligt dynamiska och behagliga att lyssna på och jobba till.

En annan viktig aspekt är att bra ljuddesign samspelar med hela upplevelsen – även den visuella, säger Margareta

– Att ta hand om akustik och ljud behöver inte vara fult, tvärtom kan det vara estetiskt snyggt. Vi utgår från och arbetar i linje med den gestaltning som finns på kundens kontor. Det är också dags att döda myten om att nedpendlade undertak är universallösningen. Det finns många spännande och estetiskt tilltalande lösningar på marknaden idag!

Ljudmiljön central efter pandemin

Margareta tror att ljudmiljön kommer vara central för att arbetsplatser ska behålla sin attraktionskraft efter pandemin, när vi lämnar hemarbetet och återgår till kontoren igen.

– Ska vi vara på en arbetsplats 40 timmar i veckan så måste det vara bättre än hemma, i grunden är det attraktiva arbetsplatser vi skapar, avslutar hon.

Om Efterklang

Efterklang är Nordens ledande kompetenscentra inom rådgivning, design och projektering av akustik, ljud och vibrationer. De är baserade i Skandinavien med över 130 medarbetare som skapar miljöer med mindre buller och vibrationer och mer välljud. Efterklang är ett varumärke inom AFRY-koncernen.

Läs mer på www.afry.com/sv/efterklang

 

Mer från Efterklang

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Efterklang och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?