Annons

Minskade forskningskostnader A1M Pharma

Aktietorgetlistade A1M Pharma, som utvecklar diagnostik och en ny behandling av havandeskapsförgiftning, redovisar ett rörelseresultat på -15,0 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2017 (-21,7).

Kostnader för forskning och utveckling uppgick till 12,6 miljoner kronor (19,4).

Vid årsskiftet uppgick koncernens soliditet till 73 procent (71) och eget kapital var 32,0 miljoner kronor (30,3). Koncernens likvida medel uppgick till 7,6 miljoner (7,0).

"2018 är året vi går i klinisk fas, och det är även ett år där många andra viktiga milstolpar väntar på att uppfyllas", uppger vd Tomas Eriksson i bokslutsrapporten.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Orange CyberdefenseAnnons

Det stora slaget om kompetensen

Det råder stor brist på tillgång av IT-kompetens för många företag just nu. Orange Cyberdefense, som är nischade mot IT-säkerhet, ser rekrytering som en av sina absolut största utmaningar framöver.

Orange Cyberdefense tillhandahåller managerade säkerhets-, detect- och responstjänster världen över, med en tydlig och konkret ambition: att bygga ett säkrare digitalt samhälle. Med tanke på företagets starka framgångsresa och förtroende hos kunderna är Orange Cyberdefense unikt rustade att faktiskt realisera denna ambition. 

– Digitaliseringen har påskyndats dramatiskt, vilket medför kraftigt ökade risker. Trots detta ser vi att förvånansvärt många företag inte tränar på cyberattacker. Nu börjar dock allt fler förstå vikten av att ha med det i verksamhetsplaneringen, säger Madeleine Liljegran, HR-specialist på Orange Cyberdefense.

Nya utmaningar kräver rätt kompetens

Han fortsätter med att betona att en överväldigande majoritet av företagen inte har koll på alla tillgångar i sin databas eller hur många öppna portar de har, vilket gör dem oerhört sårbara. 

– För att möta dessa omfattande utmaningar gäller det dock att ha rätt kompetens på rätt plats; därför arbetar vi intensivt med att hitta nya medarbetare som passar just oss. 

Att jobba med rekrytering av IT-säkerhetskompetens är dock ingen lätt uppgift. Orange Cyberdefense har därför olika strategier på plats för att nå ut, attrahera och inspirera. Några av de strategier företaget jobbar med är satsningar mot skolor där de bland annat sitter med i ledningsgrupper, påverkar kursplaner och undervisning för att passa arbetslivet eller skickar ut sina kunniga specialister för att föreläsa och arrangera event för att inspirera. Därtill jobbar Orange Cyberdefense mycket med praktikanter, erbjuder spännande ämnen och handledning för examensarbeten och projekt samt syns på mässor. 

– En annan strategi för att säkerställa våra leveranser är att utbilda de som börjar hos oss. Vi fokuserar därför på att rekrytera personer med rätt grundkompetens och lägger mycket fokus på personligheten, matchningen med våra värderingar och intresset för IT-säkerhet. Vi erbjuder sedan gedigna utbildningspaket de första månaderna av anställningen som sedan kompletteras med en individuell utbildningsplan, berättar Madeleine. 

Trivsel skapar mervärde

Hittills i år har Orange Cyberdefense anställt 59 nya medarbetare och företaget planerar att anställa ytterligare 50 medarbetare 2021. Men det handlar såklart inte bara om att attrahera och inspirera nya medarbetare. Att behålla personalen blir minst lika viktigt då kompetensen är så eftertraktad. 

– Att bara satsa på lön kommer inte göra att man älskar sitt jobb och stannar länge. Vi tror på att ge den anställde exempelvis en bra arbetsmiljö, en skön teamkänsla med kollegorna och en ledare som stöttar och uppmärksammar.

Madeleine betonar att det är centralt att man har möjligheter att påverka, och får såväl utbildning och spännande arbetsuppgifter som ett bra förmånspaket och marknadsmässig lön.

– Våra medarbetare är med på vår resa mot ett säkrare digitalt samhälle. Att de trivs, mår bra, utbildas och får rätt förutsättningar resulterar även i att vi kan säkerställa våra leveranser och öka mervärdet för kunderna. Det hänger ihop, avslutar hon.

FAKTA OM ORANGE CYBERDEFENSE

Orange Cyberdefense har över 3 700 multinationella och globala kunder, verksamhet dygnet runt på 19 platser med 16 så kallade Security Operations Centres (SOCs) över hela världen, 10 Cyber SOCs, 4 CERTS samt sälj- och tjänstestöd i 160 länder. 

Läs mer om Orange Cyberdefense 

 

Mer från Orange Cyberdefense

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Orange Cyberdefense och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?