1515
Annons

Minskad förlust för Bimobject under första kvartalet

Det First North-listade bolaget Bimobject hade en fakturering på 28,6 miljoner kronor (29,6) under det första kvartalet 2020. Fakturerad försäljning av web services växte med 22 procent i kvartalet till 20,6 miljoner kronor (16,8). 

”En viktig styrka i vår affärsmodell är vår stora bas av årligen återkommande intäkter (ARR), som fortsatte att driva intäktstillväxten i kvartalet med 10 procent. Pandemins påverkan var tydligare på vår fakturering. Medan Platforms (tidigare rapporterat som ”Web Services”) fortsatte att växa faktureringen med 22 procent, så minskade Services (tidigare ”Project”) i och med kunderna fördröjde utvecklingsprojekt”, skriver vd Carl Silbersky i rapporten.

Covid-19 slog tidigt mot bolaget som är verksamt internationellt. Stängda kontor och fördröjda beslutsprocesser hos kunder sågs, kommenterar vd.

Rörelseresultatet landade på -25,7 miljoner kronor (-30,3). 

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -13,6 miljoner kronor (-24,6). 

Desenio ökade försäljningen med 125 procent – aktien upp 7 procent

First North-listade Posterbolaget Desenio ökade nettoförsäljningen med 125 procent i första kvartalet jämfört med motsvarande kvartal i fjol till 402 miljoner kronor. ”Första kvartalet har överträffat våra förväntningar”, kommenterar vd:n Fredrik Palm. Aktien lyfter nästan 7 procent på onsdagsmorgonen. 

Desenios vd Fredrik Palm.
Desenios vd Fredrik Palm.Foto:Joey Abrait

Den organiska försäljningen, som exkluderar Poster Store som bolaget förvärvade under fjärde kvartalet, stod för 61 procent av tillväxten. 

Rörelseresultatet landade på 67,4 miljoner kronor, motsvarande en bruttomarginal på 16,8 procent. 

Tillväxt är ett ledord för Desenio, och under kvartalet ökade antalet aktiva konsumenter mer än 97 procent jämfört med första kvartalet 2019 till 3,5 miljoner kunder. 

Integrationen med förvärvade Poster Store fortlöper enligt plan där Fredrik Palm och Desenio räknar med årliga synergieffekter på 50 miljoner kronor. Under 2021 beräknas 25 miljoner kronor kunna sparas in, och 2 miljoner kronor har förverkligats under första kvartalet. 

Under pågående kvartal förväntas tuffare jämförelsetal och en negativ organisk tillväxt, på grund av den pandemiboom som rådde under andra kvartalet i fjol. Målet att öka nettoförsäljningen med 35 till 40 procent under 2021 är dock intakt. 

Desenio finns nu på 35 marknader och tittar på nya landvinningar. 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera