1515

Ministern: Vi måste förbereda oss för att det kan bli värre

Regeringen ska föreslå riksdagen att utöka Smittskyddslagen med en lydelse om att regeringen ska kunna meddela särskilda föreskrifter för att bromsa coronaspridningen.

Den extra maktbefogenheten ska gälla under högst tre månader.

Socialminister Lena Hallengren (S), statsminister Stefan Löfven (S) och vice statsminister Isabella Lövin (MP).
Socialminister Lena Hallengren (S), statsminister Stefan Löfven (S) och vice statsminister Isabella Lövin (MP).Foto:Joey Abrait

Det sade statsminister Stefan Löfven vid en presskonferens på tisdagseftermiddagen, som han höll tillsammans med vice statsminister Isabella Lövin och socialminister Lena Hallengren.

”Vi behöver kunna fatta beslut om att stänga ned en färjeterminal eller ett köpcenter”, exemplifierade socialminister Lena Hallengren om vad det kan komma att handla om.

Hon nämnde även handel mellan regioner eller omfördelning av läkemedel som möjliga exempel.

”Jag vet hur många vi är som längtar efter att allt ska vara som vanligt igen, men än är vi inte där”, sa hon och beskrev regelförändringen som potentiellt avgörande för Sveriges förutsättningar att bekämpa viruset.

”Res inte bort i påsk!”, manade statsministern sedan.

På en fråga om ersättningar till dem som drabbas av den nya sortens beslut svarade Stefan Löfven att det blir en fråga för beredning vid varje enskilt tillfälle, eftersom det än så länge handlar om ”eventuella” åtgärder.

I sitt inledningsanförande, inför informationen om den nya regeringsbefogenheten, hänvisade Stefan Löfven till måndagkvällens Aktuellt, där intensivläkaren Karin Hildebrand vädjade till svenskarna att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att undvika onödiga sociala kontakter och hålla avstånd, ”för att sjukvården ska få rimliga möjligheter att räcka till”, som Stefan Löfven refererade det.

”Allmänna råd från myndigheter är inga lösa tips. Det förväntas att människor, butiker och andra som omfattas av råden följer dem. Inte ibland, utan varje dag och varje minut. Varje dag kan takten i smittspridningen bromsas”, sade statsministern och fortsatte med att smittspridningen i förhållande till folkmängd nu är värst i Sörmland, Östergötland och Stockholm men kommer att förvärras i resten av landet.

”Krisen kommer pågå länge, och läget kan förändras snabbt”, sade han om varför regeringen måste vara redo att fatta de beslut som krävs, och på så sätt ytterst säkra vårdens kapacitet.

”Det här är en exceptionell kris, ingen sprint utan ett marathon”, fyllde vice statsministern Isabella Lövin i och förklarade att det är därför det kan bli aktuellt med fler insatser ”för att skydda liv och hälsa”.


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?