Annons

Minimalism signerat Vallien på Stockholmspremiären

I sommar visas två separata utställningar med konstglas signerade Vallien i Stockholm. På Liljevalchs på Djurgården kan man se Ulrica Hydman Valliens ”En paradisattack” och på Galleri Glas på Östermalm visas Bertil Valliens ”Ytspänning”. 

Foto:Jonas Lindström

Det var meningen att utställningarna skulle ha öppnat samtidigt, men ”Ytspänning” sköts upp en månad på grund av coronakrisen. Bertil Vallien är 82 år och bosatt i glasriket i Småland, så man beslöt att vänta med vernissagen tills det blev tillräckligt varmt för att kunna använda den gård utomhus som finns i anslutning till galleriet.

Men det visar sig att Bertil Vallien varit på besök i Stockholm i alla fall för att se utställningen med Ulrica Hydman Vallien, som han var gift med från 1963 till hennes bortgång 2018.

”Jag åkte upp, tittade på utställningen i ensamhet och åkte hem igen”, säger Bertil Vallien.

”Har man levt ihop med en människa i över 60 år så är det klart att jag ville se utställningen på ett tidigt stadium. Den är fin, väldigt varierad, spontan och med lite infall, tokigheter och allvar, allt på en gång. Precis som Ulrica.”

Foto:Jonas Lindström

Själv ställer Bertil Vallien ut i det mindre formatet, på Galleri Glas där bara sju personer i taget kommer att släppas in för att social distans ska kunna hållas. Det sägs vara första gången han ställer ut på ett galleri i Stockholm. Det låter otroligt med tanke på Bertil Valliens långa karriär.

”Det kan nog vara sant, det är mycket länge sedan i alla fall. Min marknad har mest varit i USA, det är där jag haft de flesta av mina utställningar.” 

Bertil Valliens glaskonst har förstås visats i andra sammanhang i Stockholm, senast 2017 på Spritmuseum, men nu visas han alltså på ett galleri specialiserat på glaskonst. Några mindre verk säljs för 10.000 kronor styck, därifrån stiger priserna upp till en halv miljon. Snittet ligger i intervallet 75.000–150.000 kronor, enligt Anna Bromberg Sehlberg som driver Galleri Glas tillsammans med Elin Forsberg.

”Det är unika objekt som är gjorda för den här utställningen, med undantag för ett par tre äldre som är med. I övrigt är allting gjort förra året och i år”, säger Bertil Vallien, som alltså fortfarande är verksam i högsta grad.

”Ja, det är mer än någonsin just nu. Det är en följd av att man gör sig någorlunda känd och får mycket kontakter. Jag tycker fortfarande att det är lika roligt och spännande. Glaset är ett så outforskat material, det har alltid dominerats av fabriker och nyttoföremål.”

Dry season
Dry seasonFoto:Jonas Lindström

Utställningen ”Ytspänning” är uppdelad i två delar och i den ena visar Bertil Vallien upp en ny, okänd sida av sitt konstnärskap. 

”Jag har alltid haft en längtan att bli minimalist. Det är det minsta jag varit i mitt skapande. Folk har alltid tyckt att jag är en berättare som gillar att använda metaforer och ingångar som är lite fantasieggande. Nu har jag försökt närma mig det jag vill, att bli minimalistisk och uttrycka mig mer genom att utmana betraktaren att använda sin fantasi i högre utsträckning, att ställa en fråga mer än att påstå ett svar.”

Den andra delen av ”Ytspänning” domineras av kvadratiska glasblock.

 ”Jag upplever dem som något slags utsnitt, man tänker sig en arkeolog som sågar ut en bit av världen”, säger Bertil Vallien. 

”Blocken har en yta som är ganska skrovlig, lite förödd kan man säga. De beskriver den väldigt sköra jordskorpa som vi människor lever på. Vi har väldigt lite aning om vad som försiggår under ytan. De här blocken, som jag upplever som centrala i utställningen, handlar väldigt mycket om det. Jag tycker det passar väldigt bra att använda glaset som en beskrivning av vattendjupet inunder oss.”

No mans land
No mans landFoto:Jonas Lindström

Själv har Bertil Vallien varit trogen samma plats på jorden under flera decennier, den lilla orten Åfors vars glasbruk lades ned 2012.   

”Ulrica och jag bodde i Los Angeles i två år och jobbade där. Vi flyttade hem 1963. Sedan dess har jag varit trogen alla de här företagskonstellationerna som numera är Orrefors Kosta Boda.”

Den återstående glastillverkningen är koncentrerad till Kosta och ingår i Torsten Janssons företagsgrupp New Wave. 

”Även om mycket flyttat utomlands är det fortfarande ganska stor produktion i Sverige. Det är rätt märkligt att ett sådant här manuellt glasbruk överlevt överhuvudtaget”, säger Bertil Vallien. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?