1515
Annons

Minecraft-miljardären sprider Blekingeburgarna över landet

SÖLVESBORG.
En it-entreprenör, en logistikchef och en kock spikade receptet. Tillsammans med investeringar från en Minecraft-miljardär växer nu hamburgerkedjan Shady Burgers med Gasellfart över Sverige.

Kanske hela vägen till USA.

Rikard Lundborg, Per Fällman och Kent Fors har grundat Shady Burgers, en hamburgerkedja som etablerar sig på allt fler ställen i Sverige.
Rikard Lundborg, Per Fällman och Kent Fors har grundat Shady Burgers, en hamburgerkedja som etablerar sig på allt fler ställen i Sverige.Foto:Jack Mikrut

Kent Forss hade byggt upp ett framgångsrikt it-bolag, och sålt det till Elon-gruppen 2014. Då blev han sugen på mat. 

Tillsammans med vännen Per Anders Fällman, med en bakgrund inom företagsledning och marknadsföring, hade han redan startat upp ett företag inom affärsutveckling. Nu lockade istället idén om en ny hamburgerkedja i södra Sverige – och krögaren och mångårige kökschefen Rikard Lundborg klev ombord i satsningen. 

”Sedan gjorde vi en jäkla massa provlagningar för att hitta basen på första burgaren. Den fick arbetsnamnet Kent. I dag heter den Basic”, säger Per Anders Fällman, vd för Shady Burgers, som slog upp portarna i Sölvesborg 2017. 

Även basen för konceptet spikades. En offensiv tillväxtplan tog form och trion tillsatte en professionell styrelse redan från start. 

”Vår plan var att expandera, och för att kunna attrahera kapital för tillväxt, både från bank och finansiärer, måste vi ha en professionell styrelse. Man får mycket mer styrsel på verksamheten. Redan från start byggde vi också en struktur som klarar snabb tillväxt. Allt ska vara skalbart, från meny till kassasystem och inköp”, säger Kent Forss. 

I dag ingår åtta restauranger i verksamheten, varav tre drivs som franchise i ett separat bolag. Med 205 procents tillväxt för de fem egenägda verksamheterna har Shady Burgers Restauranger nu blivit årets Gasell i Blekinge län. Bland annat genom att gå mot strömmen. 

”När McDonalds flyttar ut från städerna, flyttar vi in. Vi tror på stadskärnorna, och söker efter centrala lokaler med bra uteserveringar. Vi särskiljer oss med en äkta passion till maten, med riktigt bra råvaror, och attraherar gäster som vill sitta kvar på kvällarna med en drink eller en god öl efter maten”, säger Per Anders Fällman. 

Foto:Jack Mikrut

Tre egenproducerade ölsorter säljs på restaurangerna, och mycket av interiören och designprofilen har också de tre grundarna skapat själva.

”Vi har i princip byggt alla restaurangerna själva. Borden och lamporna har vi designat och byggt, med en småruffig tysk industristil, för att det inte ska bli så tillrättalagt. Det ska vara lite shady”, säger Rikard Lundborg. 

Kunskaperna inom it och teknik har bland annat mynnat ut i digitaliserade kontrollprogram för exempelvis underleverantörer, personalens schemaläggning och kundernas köpmönster. I det ständiga utvecklingsarbetet kommer grundartrions olika kompetenser till användning – på ont och gott.

”Jag som kommer från producerande industri kan irritera gourmetkocken Rikard rejält genom att försöka vrida och vända på precis allting för att öka effektiviteten och göra saker ännu smartare. Och Kent bråkar för ekonomin och lönsamheten”, säger Per Anders Fällman.

”Matens kvalitet är i slutänden alltid prio ett”, säger Rikard Lundborg och fortsätter:

”Och det som kommer ut av våra olika expertområden är framgångsreceptet för Shady Burgers. Jag är jäkligt duktig på att laga mat, men tillsammans med deras kompetenser blir produkten något ännu större.”

Samtidigt fortsätter den snabba expansionen. Bara under nästa år räknar de med att ha färdiga avtal på ytterligare ett tiotal restauranger. Det innebär att verksamheten kommer att bestå av ett 20-tal enheter 2022, varav merparten ska drivas i egen regi. 

”Det är enklare att skapa snabb tillväxt med franchise, med lokala entreprenörer som driver det som riktiga eldsjälar. Men det man vinner där, förlorar man å andra sidan i lönsamhet. Så det är hela tiden ett vägval. Nu siktar vi in oss på att öppna fler restauranger i egen regi”, säger Kent Forss. 

En av de stora utmaningarna är att kunna växa snabbt med bibehållen kvalitet, menar de. 

”Många andra stora kedjor tappar sin själ under tillväxt. Det viktigaste, i vår värld, är att fortsätta tro på det vi gör och inte börja fladdra med konceptet”, säger Per Anders Fällman. 

En annan utmaning – likviditeten – har redan fått sin lösning.

Jakob Porsér.
Jakob Porsér.Foto:Nicklas Storbjörk

”Ska vi kunna växa snabbt med förtroende på marknaden, inte minst gentemot fastighetsägare på nya orter, är det bra att ha en stark finansiär i ryggen. Därför tog vi kontakt med Jakob Porsér. Han gillar burgare och bärs”, säger Kent Forss.

Jakob Porsér är dock aningen mer känd som medgrundare till Minecraft-studion Mojang, som köptes upp av Microsoft 2014 i en mångmiljardaffär. Med en investering på 3 Mkr tog han i fjol en ägarandel på ungefär 19 procent i kedjan.

”Han flög ner hit med sin privatjet, vi käkade burgare och spelade flipperspel hemma hos Per hela natten. Det är jättekul att han vill vara med oss på den här resan. Nu siktar vi mot en etablering i USA tillsammans”, säger Kent Forss och ler. 

På riktigt? Är USA-etablering ett konkret mål?
”Det är en dröm vi gärna vill förverkliga, och det är faktiskt inte helt omöjligt att det kan ske i närtid. Vi besöker ofta hamburgerkedjorna i USA och hur många Five Guys eller Shake Shack det än finns där, så är det alltid köer där hela tiden. Det verkar vara en omättlig marknad.”

Innehåll från TorkAnnons

Att se till helheten - avgörande för hållbara produkter

Hållbarhet är ordet på allas läppar, men vad är egentligen en hållbar produkt? Reneé Remijnse, Sustainability Communications Director för Essitys Professional Hygiene förespråkar att det krävs mer än bara en ”grön märkning”.

– Hållbarhet är ett modeord som är lätt att använda. Men hållbarhet måste integreras i alla delar av ett företag, och alla delar av en produkt för att ha en positiv påverkan på planeten, människor och vinst. Vi kallar detta ”hållbar hygienhantering” med målet att designa produkter och tjänster som passar in i ett cirkulärt samhälle, uppfylla kundernas hygienbehov och stödja deras verksamhet, säger Reneé Remijnse, Sustainability Communication Director, Essity. 

Essity visar vägen

Hon säger att Essity har valt att ligga i framkant eftersom det är en viktig del av företagskulturen och strategin att bryta barriärer och driva hållbara innovationer.

– Redan 1992 började vi använda livscykelanalyser för att mäta miljöpåverkan. Sedan dess har Essity utvecklat hygienprodukter och tjänster från Tork för att minska miljöpåverkan i olika faser av livscykeln som: råmaterial, produktionsprocess, transport och avfallshantering. Essity arbetar också för ett nettonollutsläpp av koldioxid 2050.

Så bidrar produkter från Tork till att minska koldioxidpåverkan

Essity är först i världen med att producera mjukpapper utan fossila CO2-utsläpp för produkter från Tork vid produktionsanläggning i Lilla Edet. Men Tork jobbar även cirkulärt med produktinnovationer. Några exempel på det är: Tork Clarity skumtvål, som minskar vattenkonsumtionen vid användning och består till 99 procent av naturliga ingredienser. Tork PeakServe, handdukar som är komprimerade till 50 procent vilket minskar transportvolymerna. Tork Coreless toalettpapper utan hylsa, som reducerar både avfall och råvaruanvändning. 

Tork PaperCircle tjänsten minskar både avfall och CO2-utsläpp

Reneé Remijnse ger ytterligare ett exempel som hon säger är banbrytande: Tork PaperCircle – världens första återvinningstjänst för använda pappershanddukar. Genom att pappershanddukarna slängs i särskilda återvinningskärl kan dessa samlas in och återanvändas till nya pappersprodukter. Vilket reducerar koldioxidutsläppen för pappershanddukarna med 40* procent och mängden avfall.

– Den största utmaningen när vi skapade den här tjänsten var att involvera alla intressenter i kedjan. Från vår egen produktion till logistik, lokalvårdare och avfallshanterare. Men resultatet har blivit fantastiskt! Idag finns tjänsten i 14 länder och hjälper 35 miljoner människor att återvinna använda pappershanddukar.

– Det är ett bra exempel på tankeledarskap. Vi behöver vara smarta med våra produkter och hjälpa våra kunder att kommunicera vad återvinning kan bidra med, vilket skapar beteendeförändringar. Hållbarhet är inte längre ”Nice to have” utan ett måste. Människor vill ha hållbara produkter och jobba på hållbara företag, säger Reneé Remijnse. 

Hållbarhet ett måste

Ett påstående som styrks av marknadsundersökningen ”Tork Eco Office Research” som Essity genomförde i juni i år. Den visade att 42 procent av Sveriges kontorsanställda anser att deras kontor är för miljöovänliga och att 7 av 10 väljer arbetsplats utifrån företagets hållbarhetsarbete. Dessutom ville 92 procent av respondenterna återvinna mer på kontoret. 

– Med produkter och tjänster från Tork finns möjligheten att visa både anställda och kunder att du bryr dig om miljön, avslutar Reneé Remijnse.

 

* Resultatet från en livscykelanalys (Life Cycle Assessment, LCA) som utfördes av Essity Tork och verifierades av IVL, Svenska Miljöinstitutet, 2017, där estimat baserats på genomsnittsförhållanden inom EU och processerna som undvikits har tagits med i beräkningen.

 

Om Tork: 

Varumärket Tork, en del av det globala hygien- och hälsobolaget Essity, startades 1968 och är verksam på 110 marknader.

• Först i världen med storskalig produktion av mjukpapper utan fossila CO2-utsläpp.

• Först i världen med återvinningstjänst av pappershanddukar, Tork PaperCircle ®. Sluter cirkeln, minskar avfallet och koldioxidavtrycket från pappershanddukar.

Tork PaperCircle – världens första återvinningstjänst för pappershanddukar. | Tork SE 

Ett hållbart liv utanför hemmet med Tork | Tork SE 

 

Mer från Tork

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tork och ej en artikel av Dagens industri

Sålde sitt Gasellbolag på sex veckor: ”Känslomässig berg- och dalbana”

Pandemin gav raketbränsle till matchningsbolaget Karriärkonsulten som på två år gått från 15 till 80 anställda. Superspurten gjorde företaget högvilt som förvärv efter tio år av organisk tillväxt. 

”Steget var enormt”, kommenterar grundaren och vd:n Camilla Hermelin försäljningen.

Camilla Hermelin sålde sitt livsverk Karriärkonsulten på rekordtid. ”Det var en känslomässig berg- och dalbana”, säger hon.
Camilla Hermelin sålde sitt livsverk Karriärkonsulten på rekordtid. ”Det var en känslomässig berg- och dalbana”, säger hon.Foto:Joey Abrait, Jesper Frisk

I december förra året var entreprenören Camilla Hermelin en av de nominerade till Årets kvinnliga gasell. Två månader senare sålde hon sitt livsverk efter något av en rekordkort förvärvsprocess, som från första mötet till överlåtelsedagen tog sex veckor – trots en grundlig och omfattande genomgång av verksamheten.

”Det är lätt att bli uppäten av processen, så allra viktigast är att verksamheten kan fortsätta som vanligt”, säger hon till Di och tillägger att hon delegerade ansvar i ledningsgruppen och tog hjälp av en förvärvsexpert på en advokatbyrå.  

Pandemin blev något av en superväxel för företaget som på två år gått från 15 till 80 anställda. Ytterligare nya medarbetare börjar kommande veckor. 

Via Arbetsförmedlingen flödar en allt bredare ström av jobbsökande till verksamheten. Hittills har man förmedlat över 3.000 anställningar, en siffra som i princip uppdateras dagligen. 

Tre år efter starten blev Karriärkonsulten uppvaktad av ett riskkapitalbolag som då fick nobben. Sju år senare, strax före jul förra året, kom hon i kontakt med förvärvsbolaget Storskogen som snabbt signalerade intresse för bolaget. 

Hur kommer det sig att du valde att sälja?
”Vi hade pratat om det fram och tillbaka på styrelsemöten sedan några år tillbaka. Det har alltså varit på tapeten och nu uppstod rätta tillfället. Allt stämde.”

Vad hade du för krav på den nya ägaren?
”Att verksamheten skulle fortsätta som vanligt, inga medarbetare skulle påverkas. Vi har byggt upp en företagskultur och ett arbetssätt som gör att vi kan matcha arbetssökande effektivt.”

Företaget har vuxit organiskt sedan start. Fram till överlåtelsen ägde Camilla Hermelin 90 procent av aktierna, hennes bror resterande andel. 

Var det svårt att släppa ifrån sig ägandet?
”Det har varit en otrolig känslomässig berg- och dalbana. Steget var enormt. Men när jag kom till insikten att dörrar öppnas för företaget som jag inte själv kan öppna var beslutet inte så svårt att fatta.”

”I det läge vi är i nu var det rätt för Karriärkonsulten att flytta hemifrån – och Storskogen känns som rätt hem”, säger hon vidare och syftar på karriärmöjligheterna inom koncernen som kommer de arbetssökande till del. 

Så fort parterna var överens om affären drog tre parallella processer igång: en finansiell, en juridisk och en operationell genomlysning av bolaget. En advokat kopplades in i alla delar, även i värderingen. 

”Vi hade koll på avtal, processer och arbetsmetoder, vilket var guld värt. Vi har också gjort kvalitetsutvärderingar och kunde visa att vi fått högsta betyg i Arbetsförmedlingens resultatmätningar”, säger Camilla Hermelin.  

Hur mycket jobb innebar försäljningen för dig?
”Första veckorna var det ett heltidsarbete”, säger hon och understryker: 

”För en entreprenör betyder heltid att man kör järnet dygnet runt. Därför är det viktigt att familjen är med och förstår att man behöver gå in i tunneln.”

Var ni eniga om prislappen?
”Värderingen baserades på bolagets tidigare resultat och en multipel på det. Det var ingen utdragen förhandling, bägge parter tyckte att den var rimlig.”

Vad har du för framtidsplaner?
”Jag är delägare i det matchningsföretag som nu är Karriärkonsultens moderbolag, så min drivkraft att fortsätta som vd finns kvar. Hade jag varit 20 år äldre kanske jag skulle ha resonerat annorlunda.”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera