ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Minecraft-miljardären flyger högt

  • AFFÄRER I LUFTEN. Jakob Porsér som kontrollerar 71 procent av aktierna är den enskilt största ägaren i Ernest Airways. Foto: Nicklas Storbjörk
  • EGEN NISCH. Ernest Airways flyger mellan Italien, Albanien och Ukraina.

Med det nystartade italienska flygbolaget Ernest Airlines tar en grupp svenska investerare, med Minecraftmiljardären Jakob Porsér i spetsen, upp kampen på flygmarknaden. 

"Vi kallar det ett fair-air-flygbolag istället för low-fare", säger vd:n David Girhammar.

För två år sedan satt David Girhammar i Milano som digital strategichef på modehuset Giorgio Armani, en tidigare kund på reklambyrån MD70 där han var partner fram till att grundaren Jon Spendrup dog 2011, endast 34 år gammal.

”Jag hade då en flickvän vars familj ägde ett flygbolag i Albanien som hette Belleair och som hade 80 procent av flygtrafiken till Albanien. Men på grund av några politiska manövrar var de tvungna att stänga ned, men de hade fortfarande kvar nätverket och visionen och presenterade en affärsplan för mig”, säger David Girhammar.

Han tog affärsplanen till sin barndomsvän Jonas Mårtensson som är vd på Mojang, spelbolaget bakom braksuccén Minecraft som för tre år gjorde grundarna till miljardärer när det såldes till Microsoft för motsvarande 17,8 miljarder kronor.

Genom Jonas Mårtensson kom David Girhammar i kontakt med en grupp svenska investerare som i olika konstellationer har gjort flera uppmärksammade investeringar, bland annat i modeföretaget Happy Socks.

Flera av dem var villiga att satsa på det italienska flygbolaget, däribland Jakob Porsér som kammade hem 3,7 miljarder när Mojang såldes till Microsoft, och Jens Berlips som är en av grundarna till apoteksbolaget Apoex.

Enskilt största ägare i Ernest Airways är i dag Jakob Porsér som kontrollerar 71 procent av aktierna.

I början, innan alla tillstånd var på plats, hyrde man in sig hos det italienska flygbolaget Mistral, men i dag har Ernest två egna plan som flyger mellan Italien, Albanien och Ukraina. Enligt David Girhammar har Ernest hittills haft runt 600.000 passagerare, och det finns tydliga expansionsplaner.

”Vi kommer snart att leasa ytterligare ett plan, och tanken är att vi 2018 ska ha sex eller sju plan”, säger David Girhammar.

Strategin är att undvika de hårt konkurrensutsatta linjerna mellan Europas storstäder för att i stället fokusera på det som David Girhammar kallar för ”etniskt resande”.

”Vi vill inte konkurrera mer Ryanair och Easyjet och de ockuperar framför allt rutter mellan London och Paris och London och Milano och liknande. Så etniskt resande för oss handlar om att resa till länder som Ukraina, Rumänien, Albanien, och etniska passagerare är de som flyger för att de vill träffa sina släktingar fram och tillbaka”, säger han.

Han ser också Ernest Airlines som ett mellanting mellan lågprisbolagen, där servicenivån ofta är lika låg som priset, och de stora premiumdrakarna. Konceptet kallar han för ”fair air”.

”Vi vill hålla service och allting korrekt och transparent och på ett värdigt sätt, samtidigt som vi vill hålla priserna låga – men inte för låga. Om du kan hitta en biljett för 30 euro ska du i längden välja oss – som kanske är lite dyrare – men då får du också en produkt därefter, där vi inte nitar någon som har ett baggage som väger 20 gram för mycket”, säger David Girhammar.

Flygbranschen är väldigt kapitalintensiv. Hur finansierar ni verksamheten?
”Jag vill inte nämna några siffror, men vi har både banker och olika kreditlösningar, och så har vi ju så klart våra investerare.”

Enligt David Girhammar har Ernest Airlines hittills i år en omsättning på drygt 200 miljoner kronor, och han räknar med ett positivt helårsresultat.

”Det är vår absoluta plan – alla förutsättningar finns”, säger han.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies