1515

Milsten nådd: Över 1.000 bolag listade på Nasdaq Nordic

De senaste sex åren har antalet listade bolag på Nasdaq Nordics börser vuxit kraftigt och häromdagen nåddes milstenen 1.000 listade bolag på börserna i Norden och Baltikum.

Foto:Stina Stjernkvist/TT

Bland Nasdaq Nordics börser står Stockholmsbörsen ut i en klass för sig, både sett till antalet bolag och det marknadsvärde de representerar. I Stockholm har det rått noteringsboom, framför allt förra året, men även i år är noteringstakten god. 

Jämfört med 2012, då börsen i noteringsavseende var iskall, är scenförändringen total.

Enligt Adam Kostyál, Nasdaqs noteringschef för Europa, finns det både avundsjuka och nyfikenhet kring den vibrerande levande Stockholmsbörsen, både huvudmarknaden och First North.

”Jag får ofta frågan när jag är ute och reser i Europa; vad är det egentligen som händer i Stockholm, hur får ni börsen att fungera som den gör? Svaret är egentligen att vi ser resultat av ett målmedvetet arbete att skapa en finansieringsplattform för tillväxtbolag som ett alternativ till finansiering via riskkapitalister eller affärsänglar”, säger han.

Det finns i Sverige och Stockholm en djup förståelse och kunskap kring aktiekultur och börsen som Nasdaq både spelat på och bidragit till att utveckla, menar Adam Kostyál.

”Att bygga aktiekultur är inget som görs över natten. Det är därför danska politiker varit här och tittat, och det är samma sak i Finland. Även om vi ser en bra utveckling i både Danmark och Finland så är det tydligt att vi har ett unikt ekosystem här i Sverige.”

Att hålla en hög noteringstakt för nya tillväxtbolag medför också risk för kritik när listade bolag kör i diket. Det har Adam Kostyál förståelse för, även om han menar att Nasdaqs ansvar sträcker sig till att granska att bolagen uppfyller noteringskraven, vilket bland annat inkluderar dess förmåga att kommunicera publikt. Inte att skärskåda deras affärsmodeller som sådana.

”Ibland hör man också att vissa bolags värdering ifrågasätts, men det är inte vi som värderar dem. Man kan inte skjuta ifrån sig ansvaret att själv bedöma risker i affärssammanhang och man måste förstå att investeringar i tillväxtbolag är en form av riskkapital. Och det är sant, det finns vissa bolag som inte gett så bra avkastning. Men hade man följt First North som ett index är avkastningen 78 procent på tre år.”

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?