1515
Annons

Millennials lämnar toppjobben för bitcoin

Bankerna har problem att rekrytera nya stjärnor. Unga talanger satsar hellre på att handla med kryptovalutor än att jobba 9-5, skriver Va.

Foto:Eric Risberg/TT

Storbanker har ställt sig skeptiska mot kryptovalutor, vilket visat sig ha kostat. Den volatila kryptomarknaden har fått så kallade millennials att säga upp sig från traditionellt prestigefyllda jobb på internationella banker, rapporterar Veckans affärer.

De stora hajarna Goldman Sachs, Deutsche Bank och Blackrock har alla tappat lovande talanger som istället valt att rida på kryptovågen.

Många har på sin fritid handlat med valutorna för att sedan använda sina vinster för att starta egna företag, skriver Business Insider Deutschland.

Ett exempel är Asim Ahmad som sa upp sig från fondförvaltaren Blackrock för att grunda sin egen fond. Han investerade cirka 13.000 dollar i Ether när valutan var värd 10 dollar styck, skriver Business Indiser Deutschland. Vid årets början stod valutans värde i över 1.000 dollar styck.

En annan lovande talang, från Deutsche Bank, valde att avstå posten som direktör för bankens New York-kontor. Han hade tjänat tillräckligt mycket pengar på bitcoin för att inte behöva arbeta mer på storbanken för att "lyckas", skriver Business Insider Deutschland.


Innehåll från PeopleProvideAnnons

PeopleProvide: Affärsdriven och hållbar HR

Idag finns en stor medvetenhet om klimatpåverkan. Vilket gör att många företag ställer om för att jobba långsiktigt hållbart. Det handlar både om miljöhänsyn och om människorna inom organisationen. Väldigt bra, tycker HR- specialisterna PeopleProvide som menar att det går utmärkt att arbeta hållbart utan att tappa fokus på vinst. 

– Strategin för hållbar och affärsdriven HR är naturligtvis olika för alla bolag. För oss innebär det kompetensutveckling och mångfald. Kompetensutveckling är direkt affärsdrivande och mångfaldsperspektivet är ett sätt att arbeta hållbart. I den statistik som vi samlar och med vår HR kompetens, hjälper vi våra kunder att bli mer affärsdrivna och hållbara, säger Anna Möller, grundare och CEO för kompetensbolaget, PeopleProvide.

Hon påtalar vikten av att inkludera HR-strategierna i verksamhetsmålen och redan där knyta an till hållbarheten.

– Det handlar om beteendeförändringar och är inget man googlar sig fram till. För att lyckas behöver man HR-kompetensen. Förr hade en VD en CFO eller marknadschef som sin högra hand. Nu har moderna framåtlutade bolag HR-chefen som sin bästa vän.

Leva som man lär 

PeopleProvide, som har haft hållbarhet i sin mission redan sedan 2015, lever som de lär genom de tre P:na, people, planet, profit. Där den interna kompetensutvecklingen har ett stort fokus. – Sedan starten har vi haft direkta kompetensplaner för alla medarbetare och för oss som bolag. För att möta våra kunders behov och idag har vi en dedikerad anställd just för Learning & Development.

Hållbara rekryteringar

Andra viktiga faktorer som skapar hållbar och affärdriven HR är utvecklande, hållbara rekryteringar. Rätt kompetens är avgörande för att bolag ska kunna växa.

– Vårt förslag är att arbeta mer med potential genom att koppla kompetensutveckling direkt till företagens verksamhetsmål. Att se möjligheter i befintliga medarbetare och utveckla dem tillsammans med bolaget. Även att tillföra bolaget kunskap genom externa rekryteringar. Där menar vi att man behöver arbeta affärsdrivet kopplat till hållbarhet och fokusera på potential, mångfald och utvecklingsmöjligheter.

– I våra rekryteringar lägger vi in ett extra CV till kunden som valmöjlighet, med rätt kompetens men som till exempel inte har arbetat på den svenska arbetsmarknaden tidigare. Vi vill gärna vara de som öppnar dörren och får företag att hitta ett bredare perspektiv, avslutar Anna Möller.

Fakta:  

PeopleProvide är ett kompetensbolag inom HR. Vi providar rätt person till rätt position –oavsett om det handlar om konsult- eller rekryteringslösningar. Vårt bidrag till planeten är ett ”bi-projekt”. Bin skapar förutsättningar för vårt samhälle liksom HR skapar förutsättningar för din organisation. 

Följ oss på Instagram för våra bi-storys 

Mer information om oss och våra tjänster finns på: 

www.peopleprovide.se/   

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med PeopleProvide och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?