Annons

Miljöpartiet vill ha 50 miljarder till klimatet

Miljöpartiet attackerar oppositionen och SD för att sakna en politik som minskar utsläppen. Partiet vill lägga 50 miljarder kronor de kommande åren på klimatsatsningar.

Foto:Janerik Henriksson/TT

Miljöpartiet är hårt pressat i opinionen och vill gärna vända valrörelsens fokus mot klimatet där partiet har högt förtroende i väljarnas ögon.

”Det är inte klimatpolitik man tänkt diskutera”, säger språkröret Gustav Fridolin.

”Spelreglerna för den här valrörelsen måste ändras.”

I sitt valmanifest lyfte Miljöpartiet fram klimatsatsningar som upprustning av tåg och fler laddstationer för elbilar. På fredagen presenterade partiet en summering av vad åtgärderna beräknas kosta, prislappen landar på 50 miljarder kronor. 

”Det är nya investeringar, utöver de som redan presenterats i lagda budgetar”, säger Gustav Fridolin.

Partiet vill prioritera fem områden. Det första är att Sverige ska sluta med fossila drivmedel 2030. Andra punkter är att Sverige ska 100 procent förnybar el, stöd till omställning av industrin och gröna städer med nya cykelbanor. Det sista området handlar om en levande landsbygd med sänkta arbetsgivaravgifter i glesbygd och en bonus för miljöbilsägare i glesbygd.

Språkrören ser inga problem med att finansiera sina reformer.

”Det här ryms inom reformutrymmet, vi har en god ekonomi”, säger Isabella Lövin.

Samtidigt som de lanserade sin investeringsplan gick Miljöpartiets företrädare till hård attack mot de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna och anklagade motståndarna för att stå rådlösa extremsommaren 2018 där det slagits värmerekord på löpande band i hela världen.

”Det är plågsamt att se att vissa partier är helt oförberedda för den här situationen och saknar politik för att minska utsläppen och ta den här situationen på allvar”, säger Isabella Lövin.

Hennes kollega Gustav Fridolin noterar att Kristdemokraterna inte nämner miljöfrågorna i sitt valmanifest som presenterades på torsdagen. Han hävdar också att de borgerliga partier och Sverigedemokraterna vill göra besparingar på miljöbudgeten.

”Vi ser att oppositionspartierna främst ser klimatet som något man kan spara pengar på, utan att ha egna förslag för hur man ska minska utsläppen”, tillägger Isabella Lövin.

Språkrörens kritik får mothugg av Rickard Nordin, klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet.

”Miljöpartiet vill väl men är tyvärr besatta av hur mycket pengar de gör av med. Men det är inte hur många kronor och ören man kan spendera utan hur mycket utsläppen minskar som betyder något för klimatet”, kommenterar han MP:s utspel. 


Innehåll från Resurs BankAnnons

Resurs Bank skapar hållbar lönsamhet när handeln förändras

Under lång tid har hållbarhetsfrågan och den cirkulära ekonomin vänt upp och ner på handeln och i dagsläget möter handlare också helt nya utmaningar där kunder håller hårdare i sina pengar. Förmågan att snabbt ställa om sin verksamhet blir därför allt viktigare, framför allt när nya oförutsedda omvärldsfaktorer nu tydligt påverkar handeln. Att väga in ansvarsfull kreditgivning och erbjuda flexibla betallösningar är två sätt att skapa hållbar lönsamhet och stå starkare i en osäker värld.

Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank
Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank

Nya utmaningar bidrar också till utveckling, nya kundresor och nya erbjudanden. Resurs Bank är en av de största leverantörerna av betallösningar på den nordiska marknaden och har lång erfarenhet av att i nära samarbete med sina partners möjliggöra detta omställningsarbete.

– Vill man få återkommande kunder kan man inte bara konkurrera med pris. Istället behöver man utmärka sig som en aktör som snabbt förstår kunderna behov och kan ställa om även när det blåser upp till storm. En viktig aspekt är att erbjuda olika alternativ av betallösningar i kombination med en noggrann kreditbedömning som ger kunderna ökad handlingskraft, trygghet och flexibilitet. Därför erbjuder vi bland annat prenumerationslösningar som ger kunden möjlighet att använda en produkt utan att äga den och därmed istället få en månadsavgift som går att avsluta, säger Anna Nauclèr, CCO på Resurs Bank.

Resurs Checkout – en omnilösning

När konsumenter ändrar sitt sätt att handla är det viktigare än någonsin med en omnilösning som håller ihop kommunikation och betallösningar i både e-handel och butik.

– Med Resurs Checkout får handlare en omnilösning som gör det smidigt att anpassa sin affär till de kanaler som konsumenterna efterfrågar. Med Resurs Checkout kan kunder välja delbetalning som gör att man kan skapa en jämnare månadsekonomi för att kunna planera sin ekonomi och känna sig trygg, fortsätter Anna.

Starka varumärken bygger lojalitet

Nyckeln till att få fler återkommande kunder ligger i att anpassa sin affärsstrategi så att den håller sig relevant och hjälper till att stärka varumärket. Precis som att affärsmodeller anpassas behöver varumärkesarbetet spegla vad som sker i världen.

– Handeln har mycket att vinna på att väga in aspekter som handlar om hållbar konsumtion, där kreditbedömning är grundläggande för att också skapa hållbar lönsamhet i sin affär. Genom att erbjuda co- och whitelabel-koncept för våra betallösningar, där våra partners varumärke frontas gentemot slutkund, skapas förutsättningar för en tydlig och anpassad kundkommunikation som stärker handlarens varumärke, säger Anna.

Klokare köp ger hållbarare samhällen

Detta får till följd att kunderna har råd att köpa produkter av högre kvalitet som håller längre vilket bidrar till klokare konsumtion samtidigt som högre snittköp skapar tillväxt. Långsiktigt smarta köp leder till hållbar privatekonomi, vilket i sin tur leder till mer hållbart rustade samhällen som kan leva upp till de globala målen.

– Resurs har en noggrann kreditbedömningsprocess med syfte att människor ska ha en långsiktig hållbar privatekonomi. Vi har individuell rådgivning och en rad olika aktiviteter för att undvika att kunder hamnar i inkasso. Ingen vinner på överskuldsättning, avslutar Anna.

FAKTA OM RESURS BANK

Resurskoncernen finns i hela Norden och består av Resurs Bank och Solid Försäkring. Vi jobbar med att skapa smarta betal- och finansieringslösningar för både konsumenter och företag.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Resurs Bank här 

Mer från Resurs Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Resurs Bank och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?