Annons

Miljonsatsning på cykling – här är städerna som får störst stöd

Åtta kommuner får dela på 29 miljoner kronor i särskilt cykelstöd från Trafikverket. Nästan 7 kilometer nya cykelvägar ska byggas. Stödet är avgörande för att kommuner ska kunna ställa om till ett hållbart resande, menar Trafikverket.

Foto:Hasse Holmberg / TT

”En absolut majoritet av alla resor är kortare än sju kilometer vilket i praktiken innebär att de kan ersättas med en cykelresa – och då menar jag inte bara biltrafik utan även kollektivtrafik. För cykling har inte bara positiva hälsoeffekter utan är också enormt platseffektivt”, säger Rami Yones, enhetschef på Trafikverket och ordförande för Nationella cykelrådet.

I den här omgången kommer åtta kommuner att tilldelas det särskilda cykelstödet på 29 miljoner kronor: Bollebygd, Jönköping, Katrineholm, Kristinehamn, Kungsbacka, Lund, Partille och Ystad (Mer info i faktaruta längre ner). 

”Det vi är extra glada över är att det är många mindre kommuner som sökt och fått stöd. Det är höga kostnader för mindre kommuner, så det är extra viktigt att de kan få stöd för att finansiera och prioritera cykelåtgärder. Har man stor befolkning blir det mer lönsamt att bygga infrastruktur”, säger Rami Yones.

För att få ta del av stadsmiljöavtalet förbinder sig kommunerna till att genomföra egna åtgärder som bidrar till att öka effekten av satsningen. Det kan till exempel vara Mobility Management-kampanjer, utforma gator som är anpassade för gående, cyklister och kollektivtrafik. Det kan också handla om att göra hastighetsanpassningar på befintliga vägar.

Gemensamt för kommunerna som får stödet denna gång är att de har en långsiktig strategi för att bygga ut sina cykelnät – något som Yones menar är en förutsättning för att få till nya vanor kring vardagsresandet.

”Vi tror att en attraktiv, väl utbyggd, säker, trygg och tillgänglig cykelinfrastruktur är en förutsättning för att fler ska se möjligheten att det går att transportera sig på andra sätt än att ta bilen. Vi måste skapa ett transportsystem som projicerar normen av cykel, gång och kollektivtrafik istället för en bilnorm”, säger Yones. 

I slutet av 2020 fattade riksdagen beslut om en tillfällig förstärkning inom stadsmiljöavtalen under 2021–2022 för fler cykelåtgärder till ett sammanlagt värde av 550 miljoner kronor.

I fjol beviljade Trafikverket 280 miljoner kronor i särskilt cykelstöd till 39 kommuner och regioner. Pengarna gick till byggandet av 65 km gång- och cykelbanor samt cykelgarage och cykelparkering. 

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera