ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Miljonordern blev vändningen för Gallerbolaget

  • Foto: Henrik Lenngren
  • Tonny Skarp kapar nya lameller. Foto: Henrik Lenngren
  • Johan Hallgren skruvar ihop en gallermatta. Foto: Henrik Lenngren
  • Gallerbolaget har 70 procent av sin omsättning i Stockholm, men som självutnämnd lokalpatriot vill Sarah Sparelius gärna ha fler uppdrag hemma i Norrköping. Foto: Henrik Lenngren

NORRKÖPING

Efter några år som anställd kände hon sig instängd – men i livet som entreprenör trivs Sarah Sparelius bakom galler.

Ett större uppdrag på Friends Arena blev hennes och Gallerbolagets vändpunkt efter ett par tuffa etableringsår.

Innan Norrköpings köpcentrum har öppnat för dagen kan Sarah Sparelius roa sig med att gå runt och specialstudera rullgallren utanför butiksentréerna. Men det finns en viss risk att hon blir irriterad.

”Det kan reta gallfeber på mig om jag ser konkurrenternas loggor på gallren. Stockholm är vår huvudmarknad, men som lokalpatriot vill jag ju ha alla uppdrag här på hemmaplan också”, säger hon.

Sarah Sparelius hamnade bakom galler – om uttrycket tillåts – direkt efter studenten då hon 1997 extraknäckte på sin pappa Oves företag i Oxelösund. Det tilltänkta sommarjobbet övergick till en anställning som skulle komma att vara i nästan tio år.

”Pappa behövde egentligen bara ett par extra händer, men jag insåg snabbt att branschen var ’dörolig’ när jag trätt ihop ett antal galler och senare börjat sälja produkterna.”

Under samma veva genomgick företaget en sammanslagning med en större aktör i Stockholm. Sarah Sparelius upplevde att fusionen efterhand skapade en ”vi- och ni-känsla”, och sade 2006 upp sig för att istället studera till personalvetare. Men när hon fyra år senare tagit sin kandidatexamen började hon långsamt vandra tillbaka till gallerbranschen i tankarna.

”Pappa, jag och ytterligare tre kollegor diskuterade om vi skulle starta eget. Vi ville visa de andra att vi kunde stå på egna ben. Det fanns absolut en revanschlusta”, säger Sarah Sparelius.

2010 flyttade kvintetten bakom det nystartade Gallerbolaget in i ett par tidigare igenbommade verkstadslokaler utanför Norrköping och drog igång. Men de två första etableringsåren var tuffa.

”Eftersom vi hade mycket erfarenhet och kontakter trodde vi att det skulle lossna direkt, men det var rätt tyst i telefonerna i början. Vi var oroliga över att kunderna inte hoppade på tåget. Samtidigt var det inte så att vi bara satt ner och trodde att jobben skulle ramla ner över oss. Vi investerade rätt många svett- och bloddroppar för att få det att fungera”, säger Sarah Sparelius.

”Vi sprang runt på olika köpcentrum och informerade om att vi fanns. En kille slet ut tre par joggingskor första året. Vi ringde, mejlade, försökte komma ut med nyhetsbrev.  Bara att hitta rätt kontaktperson tar sin tid, speciellt på större företag".

Den stora vändpunkten kom mot slutet av 2011, då Gallerbolaget fick i uppdrag att tillverka, leverera och montera 120 jalusier (heltäta galler utan genomsikt) till Friends Arena i Solna.

”På samma sätt som det såklart var ett riktigt prestigejobb fick jag lite magont när beskedet kom att vi tagit hem offerten. Tidigare hade vi mest hjälpt tobakshandlare och liknande små butiker med galler, nu skulle vi plötsligt ansvara för 120 jalusier på en jättearena. Jag hade halvångest att vi inte skulle hinna i tid”, säger Sarah Sparelius med ett leende.

Efter invigningen var det ”proppen ur” i verksamheten; telefonen började ringa allt mer, orderblocken fylldes på och dörrarna till Stockholm stod plötsligt på vid glänt.

”Friends Arena gav oss drygt en miljon kronor i intäkter, men var framför allt startskottet för vår expansion i just Stockholm. I dag kommer 70 procent av vår omsättning därifrån. Vi har hjälpt till på en rad olika köpcentrum, bland annat Mall of Scandinavia, och i år går vi in på NK”, säger Sarah Sparelius.

Under de åtta åren som entreprenör har hon sett en trendsvängning i branschen, från stål– till gamla hederliga aluminiumgaller. I övrigt är mycket sig likt.

”Det är en bransch där man aldrig kan räkna med någon vidare framförhållning. Drabbas en kund av inbrott måste vi ofta leverera på dagen. Och till skillnad från byggare som har inplanerade projekt fram till årsskiftet har vi själva tomt i kalendern nästa vecka. Det är den verkligheten vi har att förhålla oss till.”

2016 efterträdde Sarah Sparelius sin pappa som vd. Sedan dess har hon varit noga med att sätta sin egen prägel på företaget.

”Som vd är jag nog ganska modern och transparent i mitt ledarskap. Här ska alla kunna känna sig delaktiga, det låter kanske klyschigt men vi är lite som en familj som gör saker tillsammans. Själv pendlar jag mellan verkstaden, flakbilen och telefonen”, säger hon.

”Charmen med mitt jobb är att jag får vara överallt.”

 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies