ANNONS:
Till Di.se
Di på plats i Almedalen

Miljonerna rullar in under Almedalsveckan

  • Folkvimmel i Visby under Almedalsveckan. Foto: Jesper Frisk

Almedalen växer i storlek år efter år. Och det innebär en rejäl injektion i den gotländska ekonomin. Dessutom är annonsvärdet gigantiskt.

Den gotländska ekonomin ligger tungt i jordbruk, sten- och livsmedelsindustrin. Men de senaste åren har besöksnäringen gått starkt. Drygt 2 miljoner personer tar sig årligen över vattnet till ön, och allra flest kommer i juli månad.

En del av den utvecklingen kan tillskrivas Almedalsveckan, och Almedalsgeneralen Mia Stuhre menar att det ger ett rejält klirr i skattkistorna på Gotland.

"Mellan tummen och pekfingret rör det sig om 250 miljoner kronor i omsättning, men det är baserat på den senaste uträkningen från 2013."

Den undersökningen genomfördes av HUI Research på uppdrag av den svenska besöksnäringens branschorganisation Visita.

Baserat på att antalet besökare år 2012 var 17.000 konstaterades att den turistekonomiska omsättningen landade på 80 Mkr. Men då är ändå inte allt inräknat. B2B-konsumtionen räknas inte in. Den består bland annat i kostnader för vissa lokaler och andra driftskostnader. Dessutom beräknades sysselsättningseffekten motsvara 50 årsverken.

Men Almedalsveckan har växt ordentligt sedan dess. 2016 besökte 40.000 personer Almedalsveckan.

"Vi hoppas och tror att det kommer bli ungefär lika många besökare i år, baserat på resor och liknande borde det ligga där", säger Mia Stuhre.

Hon är noggrann med att poängtera att uppskattningen att det rör sig om 250 Mkr är just en uppskattning, en ny beräkning planeras under 2018. Samtidigt är det inte bara Gotland som gynnas, menar Mia Stuhre.

"Alla som är här och är leverantörer är inte gotländska företag, andra delar av Sverige får också en del av kakan. Det är bra, vi har inte resurserna att klara allt själva på Gotland."

Förenat med intäkterna finns också kostnader.

"Vi har exempelvis extra personalkostnader, kostnader för säkerhet och extra kostnader för renhållning av gator och parker", säger Mia Stuhre.

Utöver de primära effekter som går att räkna i kronor och ören finns det sekundära effekter, exempelvis investeringar i regional utveckling. Det kan handla om investeringar inom hotell, restaurang och infrastruktur, men också gratis kompetensutveckling för gotlänningar och gotländska företag som tar del av seminarieutbudet.

Dessutom finns ett stort annonsvärde för varumärket Gotland och Almedalen. De effekterna är svårare att kvantifiera, men att det är värdefullt råder det ingen tvekan om.

"Jag tror inte någon undrar vart Almedalsveckan utspelar sig, det är jätteviktigt för Gotland som varumärke. Särskilt för de gotländska företagarna", säger Mia Stuhre.

Mediebyrån Starcom uppskattar att medieutrymmet under Almedalsveckan 2016 motsvarade ett annonsvärde om 270 Mkr.

"Nästan hela befolkningen, närmare bestämt 99,2 procent, nåddes av nyheter kopplat till Almedalen under veckan", säger Liv Sandberg, vd för Starcom.

Värdet på 270 Mkr kan jämföras med den värdering Starcom gör för Vasaloppet, ett evenemang vars annonsvärde uppgår till ungefär 90 Mkr. Enligt deras beräkningar ökar också mediebevakningen under Almedalsveckan för varje år, och 2017 förväntas inte bli något undantag. Därmed förväntas också annonsvärdet öka.

"Det beror på att mycket händer både i Sverige men även i vår omvärld, alltifrån efterdyningar av valresultatet i USA till Brexit. Även frågeställningar om miljö och hållbarhet är aktuella ämnen som engagerar många - framför allt unga. Dessutom går vi på allvar in i ett svenskt valår", säger Liv Sandberg.

En ytterligare fördel kopplat till evenemanget är att det återkommer varje år.

"Det visar tydligt på vikten av kontinuitet och långsiktigt varumärkesbyggande. Under Almedalsveckan flyttar Gotland ut i hela landet och i princip hela Sverige nås av budskap kopplat till evenemanget", säger Liv Sandberg.

Det var antagligen inte den miljonrullningen som dåvarande utbildningsminister Olof Palme såg framför sig när han 1968 tillsammans med statsrådskollegan Krister Wickman höll ett politiskt möte på ett lastbilsflak, och därigenom skrev det första kapitlet i historien om Almedalen. Ett minst sagt värdefullt bidrag till den ö han älskade.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies