Annons

Miljonböter för AIK efter publikskandaler

Uefas disciplinnämnd dömer AIK till att betala över en miljon kronor i böter.

Detta på grund av hur delar av klubbens supportrar betedde sig i kvalspelet till Champions League.

AIK bötfälls med totalt 102.500 euro, motsvarande drygt en miljon kronor, av Europeiska fotbollsförbundet Uefas disciplinnämnd.

"Att vi har ordningsstörningar i samband med våra matcher är ett stort misslyckande för oss", säger AIK:s evenemangs- och säkerhetschef Henrik Koch.

Beslutet kommer till följd av att delar av klubbens supportrar har uppträtt på ett otillåtet sätt i samband med tre olika matcher i kvalet till Champions League.

"Utifrån hur Uefa vid liknande incidenter historiskt belastat klubbar i form av böter känns beloppen ganska förväntade. Vi är naturligtvis inte tillfreds över att behöva ta pengar som hade kunnat användas till att stärka vår kärnverksamhet och i stället betala dem i böter till Uefa, men vi tar givetvis vårt ansvar för den situation som råder", säger AIK:s fotbollsevenemangs- och säkerhetschef Henrik Koch i ett pressmeddelande.

Matcherna det handlar om är bortadrabbningen med armeniska Ararat, där otillåtna ramsor ska ha skanderats, samt både hemma- och bortamötet med slovenska Maribor.

Mot det sistnämnda laget tog sig ett 20-30-tal personer från AIK-klacken bort mot bortalagets sektion på Friends arena. Dessutom brändes en stor mängd bengaliska eldar och föremål kastades in mot planen i båda matcherna.

"Vi konstaterar även att vi behöver arbeta med att uppdatera och förbättra våra rutiner i samband med matcharrangemang, men också att vi – medlemmar, anställda, supportrar tillsammans med arenaoperatören – gemensamt tar ansvar för att liknande incidenter inte inträffar igen. Att vi har ordningsstörningar i samband med våra matcher är ett stort misslyckande för oss som klubb och en situation som jag tror ingen AIK:are önskar", säger Henrik Koch.

AIK är listat på Nordic Growth Market. Onsdagens bötesbesked ger dock inget avtryck i kursen och med en knapp kvart kvar av handelsdagen är aktien oförändrad på 2,3 kronor. de senaste tre månaderna har dock varit tunga med en kursnedgång på över 22 procent.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera