1515

Miljardsmäll för Bosch i dieselgate

Dieselskandalen slår även mot världens största underleverantör i bilbranschen, tyska Bosch, som vill nå en förlikning och betala närmare 3 miljarder kronor till bilägare i USA. Men utan att erkänna något ansvar.

Bild:TT

När det hösten 2015 avslöjades att Volkswagen fuskat med sina dieselbilar för att få dem godkända i USA väcktes frågor även kring underleverantörernas roll.

Volkswagen har erkänt att fusket gjordes genom att mjukvaran manipulerades vilket innebar att utsläppen skilde sig åt kraftigt i testmiljön jämfört med i vanlig trafik. Bosch var en av leverantörerna av teknik kopplad till motorerna, bland annat system för bränsleinsprutning.

I USA pågår ett antal rättsprocesser och Volkswagen Group har hittills ingått uppgörelser som innebär kostnader på upp till 25 miljarder dollar, motsvarande nästan 220 miljarder kronor, till bilägare, återförsäljare och myndigheter.

Drabbade bilägare får fordonen åtgärdade eller återköpta och dessutom kompensation på minst 7.000 dollar, drygt 60.000 kronor.

För att slippa fällas i domstol har Bosch bestämt sig för att nå en förlikning i den civilrättsliga delen och kompensera bilägarna i USA. Samtidigt slår underleverantören ifrån sig allt ansvar.

I ett uttalande heter det att den tänkta uppgörelsen inte innebär att Bosch bekräftar påstådda förhållanden och heller inte accepterar något ansvar för det som hänt.

Ändå är bolaget berett att punga ut med 327,5 miljoner dollar, motsvarande 2,9 miljarder kronor, till bilägare med manipulerade 2- och 3-liters motorer. Det innebär en kompensation på mellan 3 000 och 13 000 kronor beroende på motortyp.

Dags att sälja bilen? Lämna den på säljuppdrag och slipp allt arbete (extern tjänst)

Det gör man för att kunna gå vidare och fokusera på sin förändringsprocess, enligt bolaget.

"Efter att noggrant ha övervägt alla relevanta aspekter som vi har i det här fallet har vi beslutat att ingå en förlikning. Vi vill ägna vår uppmärksamhet och våra resurser till övergången inom mobilitet och andra områden", kommenterar Boschs styrelseordförande Volkmar Denner.

Domstolen väntas avgöra frågan om förlikning i början av maj.

Bosch framhåller att man ska fortsätta samarbeta med utredande myndigheter i olika länder.
Bolagets inblandning i dieselskandalen kan komma att växa eftersom Bosch har levererat teknik även till Fiat Chrysler som nu också utreds för att ha fuskat.


Innehåll från ToyotaAnnons

Här planeras för nästa generation av elbilar

Elhybrider, laddhybrider och vätgasbilar med endast vattenånga som utsläpp.

Nu laddar Toyota för att även lansera nästa generation av batteridrivna elbilar.

Möt Toyota bZ-serien vars premiärmodell är utrustad med både solpaneler och flygplansratt.

Nollutsläpp och solfångare – lär dig allt om Toyota bZ4X 

1997 lanserades Toyota Prius – världens första massproducerade hybridbil.

Nu, snart 25 år senare, laddar Toyota för nästa stora steg i utvecklingen. 2025 kommer Toyota erbjuda fler än 40 elektrifierade modeller, varav 15 batteridrivna elbilar.

Den nya helelektriska bZ-serien är en central del i den nya satsningen. Bokstavskombinationen bZ är hämtat från Beyond Zero vilket är benämningen på Toyotas nya manifest. I framtiden tänker Toyota inte bara utveckla utsläppsfria fordon samt uppnå koldioxidneutralitet – man vill gå ännu länge, bortom nollgränsen, för att bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld.

Resan ska vara en njutning

Den första modellen i bZ-serien presenterades nyligen på bilsalongen Shanghai Motor Show.

Toyota bZ4X Concept är en fyrhjulsdriven mellanklass-SUV, skapad för att vara en bekväm och uppkopplad miljö där människor under en resa kan njuta av tiden tillsammans.

- Vår målgrupp är de som prioriterar att tillbringa tid med familj och vänner. Toyota bZ4X ska kunna vara en hub för dem, konstaterar Toyotas chefsingenjör Koji Toyoshima.

Rymlig och öppen kupé

Toyota bZ4X är byggd på den nya plattformen e-TNGA som konstruerats specifikt för eldrivna fordon. Lång hjulbas och korta överhäng bidrar till en ovanligt rymlig och öppen kupé. Med e-TNGA kan både utveckling och tillverkning av elbilarna effektiviseras. Fler modeller och varianter kan erbjudas till lägre kostnad.

Systemet för fyrhjulsdrift, med elmotorer på fram- och bakaxel, har utvecklats tillsammans med biltillverkaren Subaru. Systemet ger Toyota bZ4X en genuin offroad-förmåga och även extra säkerhet och trygghet vid körning i alla väg- och väderförhållanden.

Modellen blir också först i världen i serieproduktion med en kombination av en ”flygplansratt” och ett system för steering-by-wire. Den här tekniken ger föraren bättre kontroll genom att ta bort störningar från ojämnt underlag och vid inbromsning vilket ger bättre precision i förhållande till hastighet och styrvinkel. 

Inbyggd solpanel

Toyotas bZ-modeller ska bidra till målet om att nå koldioxidneutralitet. Ambitionen är att neutralisera koldioxidutsläppen under bilens hela livscykel – från tillverkning, leverans och användning till skrotning och återvinning.

Bilens miljöprofil stärks ytterligare av ett inbyggt solfångarsystem som utökar räckvidden. När bilen står parkerad och solen skiner bidrar systemet till batteriets uppladdning.

Se videoserien om framtidens mobilitet, bilbranschen och elektrifieringen 

 

Mer från Toyota

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toyota och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?