Miljarder till Kastrup utmaning för Arlanda

Köpenhamns flygplats ska byggas ut för 26 miljarder kronor. Därmed blir det allt svårare för Arlanda, som vill bli Skandinaviens ledande flygplats, att komma ifatt.

Kastrup lägger miljarder på utbyggnad.
Kastrup lägger miljarder på utbyggnad.Bild:Johan Nilsson/TT

Den danska flygplatsen i Kastrup siktar på att förbli regionens största flygplats. Den planerade utbyggnaden ska möjliggöra 40 miljoner passagerare per år.

Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör på Arlanda flygplats utanför Stockholm, är väl medveten om att konkurrensen hårdnar.

"Det är inte bara Köpenhamn, Oslo och Helsingfors bygger också ut sina utvecklingsplaner. Någon kommer att få stryk och någon kommer att lyckas", säger han.

Både Kastrup och Arlanda växer, men Kastrup gör det snabbare. Under årets första nio månader hade den danska flygplatsen 22,1 miljoner passagerare, jämfört med 18,6 miljoner på Arlanda. Samtidigt investerar Arlanda 13 miljarder fram till 2043 för att möta det ökande antalet passagerare.

"Vi gör egentligen samma sak fast med mindre pengar. Vi har vuxit med över 40 procent de senaste fem—sex åren och ska också hantera mellan 35 och 40 miljoner passagerare", säger Arlandas flygplatsdirektör.

I första hand är det de sydsvenska passagerarna som väljer Köpenhamn före Stockholm. Men på det stora hela är Sveriges befolkning större — och affärsresorna fler, menar flygjournalisten Jan Ohlsson.

"Jag tror att man är väldigt orolig i Köpenhamn för att det går så bra för Arlanda. Sverige har en större befolkning. Tittar man på kartan i dag när man ska spara bränsle och flygtid ligger Stockholm bättre till. Det är närmare till stora delar av Asien respektive norra USA och Kanada."

Den stora utmaningen för Arlanda blir hanteringen av en eventuell flygskatt.

"Där binder vi ris åt egen rygg. Införs skatten, innebär det att i princip alla söder om Jönköping kommer att ta sig ner till Köpenhamn. Där gör vi det svårt för oss i konkurrensen", säger Jan Ohlsson.

Kjell-Åke Westin är också oroad över en framtida flygskatt.

"Om nu flygbolag ska välja mellan att etablera nya linjer, så har Köpenhamn ingen flygskatt men vi kan ha upp till 430 kronor per passagerare, säger han."


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?