1515
Annons

Miljarder till Kastrup utmaning för Arlanda

Köpenhamns flygplats ska byggas ut för 26 miljarder kronor. Därmed blir det allt svårare för Arlanda, som vill bli Skandinaviens ledande flygplats, att komma ifatt.

Kastrup lägger miljarder på utbyggnad.
Kastrup lägger miljarder på utbyggnad.Bild:Johan Nilsson/TT

Den danska flygplatsen i Kastrup siktar på att förbli regionens största flygplats. Den planerade utbyggnaden ska möjliggöra 40 miljoner passagerare per år.

Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör på Arlanda flygplats utanför Stockholm, är väl medveten om att konkurrensen hårdnar.

"Det är inte bara Köpenhamn, Oslo och Helsingfors bygger också ut sina utvecklingsplaner. Någon kommer att få stryk och någon kommer att lyckas", säger han.

Både Kastrup och Arlanda växer, men Kastrup gör det snabbare. Under årets första nio månader hade den danska flygplatsen 22,1 miljoner passagerare, jämfört med 18,6 miljoner på Arlanda. Samtidigt investerar Arlanda 13 miljarder fram till 2043 för att möta det ökande antalet passagerare.

"Vi gör egentligen samma sak fast med mindre pengar. Vi har vuxit med över 40 procent de senaste fem—sex åren och ska också hantera mellan 35 och 40 miljoner passagerare", säger Arlandas flygplatsdirektör.

I första hand är det de sydsvenska passagerarna som väljer Köpenhamn före Stockholm. Men på det stora hela är Sveriges befolkning större — och affärsresorna fler, menar flygjournalisten Jan Ohlsson.

"Jag tror att man är väldigt orolig i Köpenhamn för att det går så bra för Arlanda. Sverige har en större befolkning. Tittar man på kartan i dag när man ska spara bränsle och flygtid ligger Stockholm bättre till. Det är närmare till stora delar av Asien respektive norra USA och Kanada."

Den stora utmaningen för Arlanda blir hanteringen av en eventuell flygskatt.

"Där binder vi ris åt egen rygg. Införs skatten, innebär det att i princip alla söder om Jönköping kommer att ta sig ner till Köpenhamn. Där gör vi det svårt för oss i konkurrensen", säger Jan Ohlsson.

Kjell-Åke Westin är också oroad över en framtida flygskatt.

"Om nu flygbolag ska välja mellan att etablera nya linjer, så har Köpenhamn ingen flygskatt men vi kan ha upp till 430 kronor per passagerare, säger han."


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?