1515

Miljardböter för Telias konkurrent i Uzbekistan

I en parallell till Telias affärer i Uzbekistan får ryska konkurrenten MTS betala över 8 miljarder kronor i böter i USA.

Åklagaren påpekar att USA är på jakt efter de personer som tagit emot och betalat mutor i telekomaffärerna.

Liksom i fallet med Telia och det norsk-ryska telekombolaget Vimpelcom, anser den amerikanska åklagarmyndigheten och finansinspektionen att MTS mutade Uzbekistans förre diktators dotter Gulnara Karimova.

Karimova åtalas nu också för mutbrott och penningtvätt, meddelar USA:s åklagarmyndighet. Även MTS uzbekiska dotterbolags vd Bekzhod Achemdov åtalas. Han förhandlade för Karimovas räkning med alla tre utländska telekombolag i Uzbekistan.

Sammantaget mutade telekombolagen Karimova med nästan 9 miljarder kronor, enligt de amerikanska myndigheterna. USA:s finanssystem utnyttjades för att begå brotten.

Åklagaren Brian Benczkowski skriver i ett uttalande mot bakgrund av de tre telekombolagens mutor att "vi kommer aggressivt att jaga både korrupta utländska myndighetsutövare och de företag och personer som mutar dem".

Telias förre vd Lars Nyberg och två andra tidigare chefer på det svenska telekombolaget har via sina advokater fått information om att amerikanska myndigheter utreder dem. De tre friades dock för personligt ansvar av Stockholms tingsrätt i februari. Åklagaren överklagade i torsdags de friande domarna.

Trion förnekar brott.

Telia ingick 2017 en snarlik överenskommelse som i fallet med MTS, och får betala nästan 10 miljarder kronor i böter och förverkad vinst.

Bekzhod Achmedov lever såvitt känt i dag i Ryssland. Gulnara Karimova avtjänar ett femårigt straff i Uzbekistan för ekonomiska brott och fördes enligt åklagare i veckan från husarrest till fängelse.


Innehåll från LogMeInAnnons

Så frigör LogMeIn den moderna arbetskraftens potential

I dag jobbar miljontals människor världen över på distans, vilket ställer stora krav på företag att se till att anställda får supporten de behöver och att säkerheten är den allra bästa. Med LogMeIns heltäckande molnlösningar blir arbetet sömlöst och IT-avdelningen får kraftfulla verktyg. I ett nytt partnerskap med Commaxx är LogMeIns produkter nu tillgängliga för den nordiska marknaden. 

LogMeIn grundades 2003 och är en pionjär inom fjärrarbete. Under pandemin har arbetsplatsen blivit ännu mer decentraliserad och efterfrågan på LogMeIns lösningar har ökat ytterligare. Idag hjälper LogMeIn miljontals människor och företag att arbeta så bra som möjligt – var som helst och när som helst. 

– Molnbaserad kommunikation och tjänster har blivit en del av vardagen och är därför avgörande för att företag ska lyckas i framtiden. Genom vårt partnerskap med Commaxx ser vi fram emot att hjälpa fler svenska och nordiska företag att anpassa sig i den nya eran av arbete, säger Gerald Byrne, Senior Director och Channel Sales.

– Det som gör oss unika är just att alla våra produkter är molnbaserade, vilket är ovanligt på marknaden med tanke på den bredden vi har. Man kan med några klick enkelt skala upp och ned allt från våra UCC-lösningar till vår säkerhetslösning LastPass, säger Barry McMahon, Senior Product Marketing Manager. 

En spridd arbetsplats kräver kraftfulla verktyg

 På en decentraliserad arbetsplats är det även viktigt att IT-avdelningen har verktygen som behövs för att enkelt ge anställda support. Med lösningar som Rescue och Central kan IT-personalen enkelt hantera alla anslutna enheter, var de än befinner sig. Förutom att kunna ge smidig support är det även av högsta vikt att man arbetar så säkert som möjligt. Med LogMeIns lösning LastPass som finns i deras Identityserie säkrar man de anställdas identitet, åtkomst, data och lösenord. 

–  LastPass kan generera slumpmässiga lösenord i alla möjliga skepnader och med ett inlogg kan du hantera alla lösenord på ett och samma ställe. Lösningen kommer ihåg lösenorden och fyller automatiskt in den krävda informationen, Barry McMahon.

Lösningen har även multifaktorautentisering, vilket ger en extra nivå av säkerhet. 

– När du kombinerar att kunna genera och hantera lösenord, samtidigt som du utmanar användaren att bevisa att den är vem den påstår sig vara, så får du en mycket omfattande säkerhetslösning som är lätt att använda. Det valideras av mer än 26 miljoner kunder, avslutar Barry McMahon. 

Länk: Vill du veta mer om LastPass? 

Om LogMeIn

 LogMeIn är en pionjär inom distansarbete och en drivkraft bakom dagens situation där vi kan arbeta var vi vill, och har blivit ett av världens största SaaS-företag med tiotals miljoner aktiva användare, mer än 3500 globala medarbetare, över 1,3 miljarder dollar i årlig omsättning och cirka 2 miljoner kunder världen över som använder LogMeIns lösningar som en viktig del i deras dagliga liv.

 

Mer från LogMeIn

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med LogMeIn och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?