Miljardbolaget med samma affärsmodell i 52 år: ”Hade utsetts till börsens tråkigaste”

YSTAD. Polykemis plastblandningar finns i bilar från Volvo, BMW och Volkswagen. I över 50 år har bolaget riktat in sig på nischer som är för små för de globala kemibolagen att bry sig om.

”Vi vet vår position men ibland fintar vi bort jättarna och får affärer som vi egentligen inte ska kunna vinna”, säger Polykemis vd Ola Hugoson.

”Hade vi varit noterade hade Dagens industri utsett oss till börsens tråkigaste bolag. Vi har inte ändrat vår affärsmodell på 52 år”, säger Ola Hugoson, vd för Polykemi.
”Hade vi varit noterade hade Dagens industri utsett oss till börsens tråkigaste bolag. Vi har inte ändrat vår affärsmodell på 52 år”, säger Ola Hugoson, vd för Polykemi.Foto:Emil Malmborg, Di
De fem kusinerna i tredje generationen jobbar redan i familjeföretaget. Här syns Johan Hugoson och Herman Hugosson.Foto:Emil Malmborg, Di
GRANULAT. Den färdiga produkten torkas för att sedan klippas ned till en risgrynsliknande massa.
GRANULAT. Den färdiga produkten torkas för att sedan klippas ned till en risgrynsliknande massa.Foto:Emil Malmborg, Di, Emil Malmborg, Di, Emil Malmborg, Di

Råvaran i Polykemis fabrik i Ystad är polymerer med svåruttalade namn. De levereras som granulat, en slags risgrynsliknande korn i olika färger.

Slutprodukterna, som står färdiga i stora säckar i den andra änden av fabriken är förvillande lika: granulat i olika färger. Men i själva verket är det helt olika produkter. I fabriken blandas först råvarorna med varandra. På någon av de 24 produktionslinjerna smälts de sedan samman under hög värme. Den färdiga produkten kommer ut som strängar som torkas för att sedan klippas ned i granulat igen.

”Det här, det är vad vi säljer! Man kan säga att det är själva råvaran till plastdetaljer”, säger Ola Hugoson samtidigt som han låter en näve av gula granulat, som just spottats fram från ett rör, sila mellan händerna.

”Precis som när man bakar en sockerkaka är det receptet som är hemligheten. Genom att ha rätt ingredienser och blanda dem bra ger vi plasten de egenskaper som kunden vill ha. Det kan handla om styvhet, värmetålighet eller färg”, förklarar Ola Hugoson som i 23 år har varit vd på Polykemi, det bolag som grundades av hans far Hugo Jönsson 1968.

Strategin då var att konkurrera med de internationella plastbolagen genom att ta affärer som var för små för drakarna. En affärsidé som fortfarande är intakt, enligt Ola Hugoson.

”Hade vi varit noterade hade Dagens industri utsett oss till börsens tråkigaste bolag. Vi har inte ändrat vår affärsmodell på 52 år”, säger han med ett skratt.

”Fast en del har ändå hänt sedan dess förstås”, lägger Olas bror Lars Hugosson till.

Även han har varit aktiv i familjeföretaget i flera decennier och berättar om hur bolaget har gått från att vara en tillverkare av enkla plaster för blomkrukor och hinkar till dagens avancerade plastblandningar som bygger på högteknologi. Polykemis viktigaste insatsråvara sedan många år heter polypropen som, blandat med olika mineraler, ger plasten speciella egenskaper som är viktiga för inte minst fordonsindustrin.

Men framför allt har Polykemi vuxit till ett miljardföretag och på platsen i Ystad där brödernas far en gång startade tillverkning i liten skala, basar de i dag över två fabriker på sammanlagt 57.000 kvadratmeter.

Bolaget har även tillverkning i Kina och planerar nu för att bygga en fabrik i Tjeckien. Omsättningen i fjol landade på 1,3 miljarder kronor vilket gör Polykemi till ett av Sveriges största bolag i kemiindustrin. Men jämfört med globala bolag som Bayer, Basf och Dupont är det en knatte. De här jättarna levererar råvarorna till Polykemis fabriker men är också konkurrenter eftersom de tar fram sina egna plastblandningar.

”Så är det, men vi möter dem bara när det handlar om riktigt stora order. De har dessutom sitt standardsortiment som de inte vill rucka på. Vår styrka är att vi kan tillverka mindre volymer, kan jobba med de flesta plaster och kan svara upp mot speciella krav från kunden”, säger Ola Hugoson och stannar upp för att visa en vägg med fotografier som visar handbollsspelare i Ystads IF:s vita tröjor.

Det är uppenbart att föreningen och sporten ligger familjen varmt om hjärtat.

”Kommer man från en handbollsstad så har man lärt sig att finta höger och gå till vänster. Så ibland vinner vi order i konkurrens med de stora spelarna som vi inte borde kunna vinna!”

Polykemis främsta kundgrupp är formsprutare, företag som formar detaljer i plast. Deras kunder finns i nästan alla branscher, till exempel fordonsindustrin som använder plast i sina instrumentbrädor, stötfångare och andra detaljer. Ungefär två tredjedelar av Polykemis försäljning går indirekt till fordonssektorn där bolagets plastblandningar finns i bilar från bland andra Volkswagen, BMW, Mercedes och Volvo samt i lastbilar från Scania och Volvo.

Fordonssektorn drabbades hårt av pandemin i våras när de tvingades stänga ned produktionen och enligt Ola Hugoson försöker Polykemi minska beroendet av industrin och växa inom sina andra segment, som vitvaror och möbler.

”Samtidigt får vi hela tiden nya förfrågningar från fordonstillverkare så beroendet fortsätter. Men det är ett angenämt bekymmer” säger Ola Hugoson och påpekar att inte heller vårens nedgång blev särskilt långvarig.

Fabriken går nämligen på högvarv den här dagen precis som alla andra dagar under hösten.

”Efter sommaren kom efterfrågan tillbaka enormt starkt från alla branscher. Jag har faktiskt aldrig varit med om något liknande under mina år i bolaget.”

Polykemi har de senaste månaderna anställt 20 personer och utökat helgskiftet. Trots det ligger väntetiden på en ny order på tolv veckor mot normalt sex veckor.

”Vi använder outnyttjad kapacitet i våra befintliga linjer i första hand. Men fortsätter det så här måste vi kanske investera i fler maskiner”, säger Herman Hugosson som är son till Lars Hugosson och är med på rundturen i fabriken tillsammans med sin syster och sina tre kusiner. Alla kusiner är mellan 27 och 34 år och arbetar i dag i olika positioner i familjebolaget.

Han berättar att det sedan några år pågår en noggrant planerad process som ska staka ut hur den nya generationen, kallad G3, ska slussas in i bolaget på ett kontrollerat sätt. Ett viktigt första steg är redan taget, nämligen ett ägarskifte. Det såg deras farfar Hugo Jönsson till före sin död. Redan när de fem kusinerna var små fick de 7 procent var av aktierna bolaget.

”Men vi fick inte reda på det förrän vi fyllde 18 år. Då satte sig farfar ned med var och en för att berätta sin historia. Så här i efterhand känns det högtidligt och en viktig sak att ha varit med om”, säger Johan Hugoson, son till Ola Hugoson, och som arbetar med försäljning i bland annat USA.

Med ägarskiftet borta från agendan kommer det stora testet för familjen i stället om två år när en ny vd ska utses, enligt familjens plan. Fyra av fem kusiner har sagt att de är intresserade av posten.

”Utmaningen är att ingen sig känna sig överkörd. Vi har hållit på med en utvärdering i två år och det kan få ta ytterligare två år. Alla alternativ måste noggrant utredas. Någon i G3 kan ta över efter mig eller så blir det en internt eller externt rekryterad vd. Ett annat alternativ är att sälja hela bolaget”, säger Ola Hugoson.

Hans bror nickar instämmande men vill samtidigt understryka brödernas önskemål.

”Det vore roligt om någon i kusinskaran tar över som vd och att sälja bolaget är ingenting vi vill. Men alla bollar måste upp i luften i en sådan här process.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?