ANNONS:
Till Di.se
ONSDAG 22 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Miljardavtal ska lyfta Arlandas shopping

16,5 miljarder kronor och 2.000 nya kvadratmeter ska ta Arlandas taxfree-shopping till nya höjder.

Flygplatsoperatören Swedavia och taxfree-jätten Dufry har skrivit på avtal för ytterligare sju år av samarbete. Därmed inleds en ny fas, enligt Dufrys Europachef Eugenio Andrades.

”Vi satsar stort på den svenska marknaden. Dels genom att möta de nya krav som digitaliseringen ställer på handeln, dels genom att introducera nya butiker och nya märken”, säger han.

Dufry driver sedan 2001 taxfree-handeln på Swedavias flygplatser. Det nya avtalet ger bolaget rätt att fortsätta satsa på köpsugna resenärer i ytterligare 7 år, ett kontrakt värt uppskattningsvis 8-10 miljarder i försäljningsintäkter.

Den största satsningen blir ett nytt flaggskepp: en 2.000 kvadratmeter stor taxfree-butik i Terminal 5 på Arlanda. En högtflygande investering med god potential, enligt Eugenio Andrades, som var på plats på Arlanda på måndagen för att skriva kontrakt och dricka champagne med sina svenska samarbetspartners.

”Svenska resenärer står för 60 procent av försäljningen på Arlanda och 80 procent totalt på alla Swedavias flygplatser där vi bedriver taxfree-handel. De är en stor del av vår portfölj”, säger han.

Till skillnad från övrig detaljhandel, som under senare år lidit av sektorns nya förutsättningar med en svårmanövrerad övergång till nätet och sinande lönsamhet, har flygplatsshoppingen ett allt starkare kundtillflöde. Resandet har ökat drastiskt. Enligt siffror från Swedavia, har antalet resenärer som passerar Arlanda ökat med nära 60 procent på 7 år, från runt 17 miljoner till 26 miljoner om året.

”Vi behöver inte locka människor till handelsplatsen, de finns redan där i och med det ökade resandet. Nu handlar det om att fånga upp kunderna med god service och ett brett utbud”, säger Karl Wistrand, vice vd och kommersiell chef på Swedavia.

Handlarna ska även få möjlighet att visa upp sina produkter i showrooms för vidare shopping på nätet och varumärkena ska profileras med en lokal koppling.

2021 ska den nya 2.000 kvadratmeter stora handelsplatsen stå färdig. Därutöver finns planer på en ny säkerhetskontroll och en ny pir för de största flygplanen. Från Swedavias sida innebär det en investering på 16,5 miljarder kronor.

Tyck till