1515

Miljardaffär med Walmart sprack – nu säljer svensken sitt bolag till Uber

För ett år sedan gick affären med Walmart i stöpet när Oskar Hjertonssons blev erbjuden drygt två miljarder kronor för sitt Cornershop. Nu har Uber nappat på svenskens startup.

”Vi kan inte vara mer glada, Uber är den perfekta samarbetspartnern”, säger Oskar Hjertonsson. 

Oskar Hjertonssons.
Oskar Hjertonssons.Foto:Miriam Olsson Jeffery/Press

Uber har köpt aktiemajoriteten i Cornershop, en matleverantörtjänst som startades av Oskar Hjertonsson 2015, då med fokus på den latinamerikanska marknaden. Affärsidén går ut på att du kan beställa hem mat från butiker i ditt närområde och sedan lanseringen har Cornershop vuxit snabbt. Bolaget är nu en ledande e-handelsaktör inom matvaror i både Chile, Mexiko, Peru och Toronto. 

För drygt ett år sedan var Cornershop nära att köpas upp av amerikanska jätten Walmart. Prislappen låg på 225 miljoner dollar, det vill säga 2,2 miljarder kronor. Men det amerikanska konkurrensverket satte stopp för affären några månader senare.

Nu blir i stället Uber ägare med en investering som ännu inte är känd, men som förväntas ligga på ett liknande belopp. 

Cornershops grundare Oskar Hjertonsson ser fram emot samarbetet.

”Vi kan inte vara mer glada över att få jobba med Uber som kan hjälpa oss att ta oss vidare. Uber är den perfekta samarbetspartnern i vår strävan att nåt ut med vårt unika koncept till fler länder runt om i världen”, säger Oskar Hjertonsson i ett pressmeddelade. 

Även Uber har höga förväntningar.

”Oavsett om det handlar om att få en skjuts, beställa från din favoritrestaurang eller som snart, få matvaror levererade hem till dig, vill vi att Uber ska vara det system du använder varje dag”, säger Dara Khosrowshahi, vd på Uber, i pressmeddelandet.

Bland Ubers finansiärer finns Accel, ALLVP, Creandum och JSV. Affären kommer också att myndighetsgranskas och ett godkännande är att vänta i början av nästa år. 

 

 


Innehåll från VerizonAnnons

Vd:n: ”Fem principer att följa efter pandemin”

År 2022 kommer att definieras av vår förmåga att tänka i nya banor kring hur vi arbetar, använder teknik och antar ledarrollen. Det menar Tami Erwin, vd på Verizon Business, och delar med sig av fem vägledande principer som hon tror kommer att hjälpa ledare att navigera under det kommande året och framåt.

Läs mer om visionen för digitalt ledarskap   

Mer än någonting annat har pandemin belyst vilken effekt tekniken har för vår förmåga att anpassa oss till perioder av osäkerhet och förändring. Covid-19 och de inneboende begränsningar det medförde påverkade hur vi arbetar, lever, lär oss och agerar i grunden.

1. Påskynda den digitala övergången

En av Tami Erwins viktigaste lärdomar från pandemin är att omfamna den digitala övergången. Ju snabbare människor kan integrera teknik i sin organisation, desto lättare kommer deras verksamhet att kunna anpassa sig till nya trender.

När vi nu till exempel träder in i 5G-eran, så finns det en uppsjö av spännande applikationer som utnyttjar realtidsanalyser, inklusive smarta fabriker, smarta bilar, smarta städer, IoT, samt ”augmented” och ”virtual reality”, säger hon.

2. Identifiera problemet och se till att äga lösningen

Tekniken gör det allt lättare att lösa problem på nya sätt, exempelvis inom sjukvården och den senaste övergången till telemedicin. Pandemin har i grunden förändrat vår uppfattning om vad det innebär att få tillgång till sjukvård och erbjudit oss en möjlighet att effektivisera många hälsotjänster längs vägen.

Förändringarna betyder även att anställda får nya verktyg att identifiera problem och äga lösningen. Vi måste flytta vårt fokus från de produkter vi säljer, till de utmaningar våra kunder står inför – och arbeta bakåt för att hitta en lösning.

Tami Erwin, vd på Verizon Business.
Tami Erwin, vd på Verizon Business.

3. Möjliggör framtidens arbete

Hybridarbete och möjligheten att arbeta varifrån som helst är här för att stanna. 

Videokonferenser, molnet, och snabbmeddelanden är exempel på hur teknik kan underlätta nya beteenden och mönster som kan gynna medarbetare.

Ta Verizons Network as a Service-lösning som exewmpel. Enkelt uttryckt är NaaS en säker, kostnadseffektiv prenumerationsbaserad modell som låter företag i alla storlekar konsumera nätverksinfrastruktur efter behov, säger Tami Erwin och fortsätter:

Tänk på det som en termostat, där du kan öka eller sänka temperaturen efter behov. Med en NaaS-lösning kan företag se till att deras anställda har samma säkerhet och nätverksanslutning när de arbetar från ett kafé eller hemifrån, som de har på kontoret. Detta förändrar i grunden vad det innebär att vara trygg, säker och online, så att anställda kan arbeta varifrån som helst.

4. Livslångt lärande - kärnan i medarbetarnas utveckling

När människor lever allt längre kommer ''livslångt lärande'' att bli allt viktigare för anställda, när vi försöker utnyttja nya möjligheter. Tekniken kommer naturligtvis att vara en viktig drivkraft detta.

Oavsett om det är augmented reality-klasser som transporterar elever till Colosseum i Rom, eller en ny app som hjälper dig att utföra hemreparationer i realtid, så går vi mot att bli ett samhälle präglat av ständig inlärning. Vi måste tänka på samma sätt i näringslivet. 

5. Tro att du kan – förklara vad du vill

Tami Erwin har ägnat en stor del av sin karriär åt att lyfta fram kvinnor inom teknik och telekommunikation och nu är detta mer avgörande än någonsin. Kvinnor har drabbats oproportionerligt hårt under pandemin. Inkomsttrender i Kina, Italien, Japan, Sydkorea, Storbritannien och USA visade att kvinnor har 24 procent större risk än män att förlora sina jobb. Dessutom kan kvinnor också förvänta sig att deras inkomst kommer att sjunka 50 procent mer än vad männens gör. 

Pandemin har lyft fram en ny ledarstil - den medkännande, omtänksamma och nyfikna ledaren. När du beaktar vilken stor kraft enkla goda gärningar har haft under de senaste tolv månaderna börjar du inse hur stor påverkan du själv kan bidra med när du hjälper andra att uppnå sina mål. Det är framför allt kvinnor som utmärker sig med dessa ledaregenskaper och det är dags för oss att omfamna våra styrkor, säger Tami Erwin.

Läs mer om visionen för digitalt ledarskap 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?