Militären sätts in mot dödliga bränder i Australien

Det nya årtiondet inleddes med lägre temperaturer i de branddrabbade delstaterna New South Wales och Victoria i Australien, och viss respit för brandbekämparna.

Samtidigt börjar omfattningen av eldinfernot att klarna, med minst åtta personer omkomna och 200 förstörda byggnader i nyårsbränderna.

Bränder i East Gippsland, delstaten Victoria, dagen före nyårsafton (till vänster). Ett militärfartyg sätts in för att bekämpa bränderna på nyårsdagens morgon (till höger).
Bränder i East Gippsland, delstaten Victoria, dagen före nyårsafton (till vänster). Ett militärfartyg sätts in för att bekämpa bränderna på nyårsdagens morgon (till höger).Foto:TT

Alla bränder som på nyårsaftonen klassades som en akut fara för liv och egendom fick en lägre varningsgrad under nyårsdagen, då förhållandena förbättrades med lugnare vindar och svalare temperaturer. Enda undantaget var en brand i Tasmanien som tog fart och hotade liv och egendom.

Men det blir en kort andhämtning. På lördag väntas återigen svåra förhållanden med höga temperaturer och kraftiga vindar.

”Stora delar av delstaten (New South Wales) kommer att uppleva kritiska värmeböljeförhållanden”, säger meteorologen Agata Imielska till The Sydney Morning Herald.

Samtidigt börjar omfattningen av de bränder som härjade som värst på nyårsaftonen att klarna något. Ytterligare tre dödsfall bekräftades i delstaten New South Wales på nyårsdagen, vilket gör att antalet döda i bränderna längs med delstatens sydkust de senaste dagarna nu är uppe i sju. Fem personer har förts till sjukhus med brännskador.

Bränderna har även fortsatt orsaka stora materiella skador. Fler än 200 byggnader har förstörts i delstaten, och granndelstaten Victoria.

Många samhällen saknar fortfarande ström och telekommunikationer. Minst två skolor har förstörts i New South Wales, och en kyrka och flera hus slukades av lågor i det lilla samhället Quaama, rapporterar The Sydney Morning Herald.

Hundratals människor fick fira in nyåret på surf- eller båtklubbar, som fungerat som evakueringscenter längs med landets sydöstra kust. Bland dem fanns Mark Tregellas från kuststaden Mallacoota.

”Branden bara fortsatte att växa och sedan kom mörkret. Jag kunde inte ens se min hand. Och när himlen lös upp i rött förstod vi att branden var på väg”, berättar han för nyhetsbyrån Reuters.

Men Tragellas och Mallacootas övriga invånare räddades av att vinden vände. Samma tur hade inte boende som drabbats av den jättelika East Gippslandbranden. Minst 50 byggnader har slukats av dess lågor som svept över ett 550 000 hektar stort område.

En man hittades död i sin utbrända bostad i Buchan på nyårsdagen, rapporterar The Herald Sun. Innan dödsfallet bekräftades saknades fyra personer i delstaten.

”Vi kan inte utesluta att det antalet kan stiga”, sade Victorias premiärminister Daniel Andrews vid en presskonferens, enligt tidningen.

Bränderna gör sig även påminda utanför landets gränser. Rök från det omfattande infernot har de senaste dagarna nått Nya Zeeland, över 200 mil bort.

Under nyårsdagen väntas militären nå drabbade områden. Det rör sig bland annat om Black Hawk-helikoptrar som tillsammans med andra flygresurser ska hjälpa till med brandbekämpningen, frakta förnödenheter, flyga ut brandpersonal och hjälpa till med eventuella evakueringar, enligt försvarsmakten.

Det 176-meter långa landsättningsfartyget HMAS Coules, som har ett stort däck där helikoptrar kan landa, har lämnat Sydney och är på väg söderut för att hjälpa till i Victoria. Försvarsmakten ska också hjälpa till att utvärdera skador, främst i Victoria.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?