Niue stämmer Internetstiftelsen i Sverige på cirka 200 miljoner kronor för att olovligen utöva kontroll över .nu, den lilla söderhavsöns toppdomän på internet.
”Detta är klassisk kolonialism”, säger Niues ombud Pär Brumark.
Jesper Mothander
Text
Landet Niue hävdar att Internetstiftelsen i Sverige olovligen och under lång tid administrerat örikets domännamn .nu. För några dagar sedan lämnade Niues regering via ombud in en stämning till Stockholms tingsrätt.Foto:Nick Perry
Danny Aerts, vd för Internetstiftelsen.Foto:claes-göran Flinck
Artikeln är en del av vårt låsta innehåll. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Ta del av villkoren
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Betala som
Betalsätt
Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Dagens industri är en del av Bonnier News.
Ange ditt företags namn eller organisationsnummer för att hämta adressuppgifter. Hittar du inte ditt företag i sökresultatet? Vänligen ange uppgifterna manuellt.
Innehåll från Autolease DNBAnnons
Har 50.000 fordon i flottan – så hjälper de kunderna att nå sina mål
Pernilla Alkell på Autolease och Johan Sjögren på DNB Sverige.
Genom att under samma tak erbjuda såväl fordon som banktjänster kan Nordens näst största bank sänka kundernas kostnader – och hjälpa dem att bli grönare.
– Vi har samma mål: att vara en drivande kraft i den gröna omställningen. Det gör oss till en perfect match, säger Pernilla Alkell, försäljningschef på Autolease Sverige.
DNB är idag inte bara Norges största bank utan även Nordens näst största. Ett av bankens affärsområden är Autolease, som finansierar och administrerar över 50 000 bilar i Skandinavien och därmed är en av marknadens största finansiärer av fordon.
På den gemensamma kundlistan – som alltså både tar del av banktjänster från DNB och fordon från Autolease – återfinns ett flertal namnkunniga svenska bolag i olika branscher.
Johan Sjögren, som är ansvarig för Corporate Banking på DNB Sverige, ser flera fördelar med att Autolease är ett av benen i en bred produktportfölj som också innehåller tjänster inom utlåning, handel med valutor, räntor och råvaror, obligationer, transaktionstjänster, och investment bank-tjänster.
– Vi erbjuder idag många olika lösningar och tjänster under samma paraply, allt från maskin- och objektsfinansiering till bilfinansiering och traditionella banktjänster. Det gör att arbetet kan koordineras och att kunden får en samarbetspartner istället för flera olika, säger han.
– Det gör upplägget mer kostnadseffektivt för kunderna. I och med att både vi och Autolease jobbar långsiktigt med rådgivning skapar vi också en trygghet för våra gemensamma kunder. Den tryggheten är extra viktig i dag när konjunkturen har vikt nedåt, fortsätter han.
Tydlig grön färdplan
Den gemensamma affären gör också att Autolease och DNB tillsammans kan vara en långsiktig pådrivare och rådgivare i den gröna omställningen. Båda har höga ambitioner och jobbar hårt för att nå sina hållbarhetsmål.
– Vårt mål är att senast 2050 vara en bank med nollutsläpp i såväl våra låne- och investeringsportföljer som i vår egen verksamhet, säger Johan Sjögren.
En viktig del i det arbetet är att driva på och hjälpa kunderna att nå sina mål.
– Många kunder har större koldioxidutsläpp, men också en plan att snabbt minska sina utsläpp. Där passar Autolease perfekt in med sin gröna profil, säger han.
Idag består leasingbolagets orderportfölj av över 80 procent laddbara fordon. Över hälften är rena elbilar.
– Vårt mål är att 80 procent av våra nya personbilar ska vara nollutsläppsfordon vid utgången av 2025. Vi är en bra bit på väg att nå vårt mål. Idag har vi över 50 procent nollutsläppsfordon, så vi ser nu över hur vi kan skruva upp våra ambitioner ytterligare, säger Pernilla Alkell som är försäljningschef på Autolease Sverige.
Greenlease mäter och skapar tydlighet
Ett viktigt verktyg i arbetet med kunderna är Greenlease. Det är ett koncept i Autolease produkt som ger alla kunder möjlighet att få behovsanalys, rådgivning och uppföljning av sin befintliga fordonsflotta för att kunna skynda på omställningen till en vagnpark med lägre utsläpp.
– Vi mäter utsläppen för deras befintliga flotta och sätter därefter tydliga mål tillsammans med kunden. Sedan håller vi dem i handen och hjälper dem att göra övergången så smidig och kostnadseffektiv som möjligt, säger Pernilla Alkell.
I och med att Autolease kan leverera alla bilmärken och modeller har man också en möjlighet att hitta lösningar som andra inte klarar. I dag är leveranstiderna långa för vissa bilmodeller och då är det bra med en rådgivare som vet vad som händer på lite längre sikt.
– Om kundens nuvarande märken har långa leveranstider kan det vara klokt att ha en öppen dialog kring andra lösningar. Vi kan hjälpa till att göra justeringar i bilpolicyn både utifrån miljömål och leveransmöjligheter, säger hon.
Det faktum att man krokar arm med DNB bidrar till en tryggare lösning för de gemensamma kunderna, konstaterar Pernilla Alkell.
– Dagens marknad är dynamisk och rörlig och då är det lättare att skapa bra och långsiktiga lösningar när vi gör det tillsammans. Vi delar dessutom kontor vilket gör samarbetet ännu enklare. Det menar vi blir en tryggare lösning för våra gemensamma kunder.