Annons

Michelinstjärnan ger facket besk eftersmak

Facket rasar mot Sveriges första och enda trestjärniga krog, Restaurang Frantzén, efter uppgifter om att stjärnkrogen saknar kollektivavtal för sina anställda.

Bild:TT

På måndagen skrev Restaurang Frantzén historia när Stockholmskrogen utmärktes med tre stjärnor av ansedda Guide Michelin. Sveriges restauranger har nu totalt 32 Michelinstjärnor, men desto färre kollektivavtal bland toppkrogarna, enligt facktidningen Hotellrevyn. Däribland Frantzén.

”Det är högst anmärkningsvärt. En restaurang som ligger i toppskiktet men som inte vill ta ansvar för sin personal eller för branschen i stort. Om inte ens de främsta restaurangerna kan ta ansvar sänder det ut signalerna att det råder djungelns lag i restaurangbranschen”, säger hotell- och restaurangfackets avtalssekreterare Per Persson till Hotellrevyn.

En genomgång som facktidningen genomfört visar att Frantzén inte är ensamma bland Michelinkrogarna att sakna kollektivavtal. Även tvåstjärniga Wollmers och enstjärniga Sav i Malmö har låtit blir att ansluta sig, likaså Sushi Sho och Volt i Stockholm, båda med en stjärna.

”Tankarna snurrar kring varför de här toppkrogarna inte vill teckna avtal. Det kan vara så att de inte vill betala avtalsenliga löner. Jag vet kockar som fått jobb på stjärnkrogar och velat ha avtalsenlig lön men fått höra att vinsten för dem är att de får jobba på en så fin restaurang”, säger Per Persson till tidningen.

Det är inte första gången Frantzéns grundare, Björn Frantzén, hamnar i blåsväder för avsaknaden av kollektivavtal. Stjärnkrögaren drev tidigare restaurangen Frantzén/Lindeberg som även de saknade avtalet. Björn Frantzén uppgav då att det rörde sig om en kostnadsfråga, enligt DN.

Frantzén Groups vd, Thomas Gynning, skriver i en kommentar till DN att företagets ledningsgrupp nu jobbar med frågan.

”Förhoppningen är att kunna ta ett beslut så snart allting har lagt sig med stjärnorna och allt kring den fantastiska utnämningen. Jag träffade Hotell- och restaurangfacket under förra året så en dialog med dem är inledd”, skriver han till tidningen.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från FastighetsbyrånAnnons

Tydlig coronaeffekt för fritidshus och fjällboende

Svenska naturupplevelser står högre i kurs än någonsin efter coronavåren. Hos Fastighetsbyrån märks tydliga effekter av att fler intresserar sig för att investera i ett sommarhus eller fjällboende. 

Hitta ett boende i fjällen här

Den märkliga sommaren 2020 har satt sina spår inom många olika delar av samhället. Detta har inte minst gällt vår syn på turism. Reserestriktionerna lättade på sina håll, men fortsatt präglades sommarsemestern av stor osäkerhet. 

Många svenskar började istället se sig om efter ett fritidshus av något slag. Johan Vesterberg, kommunikationschef på Fastighetsbyrån, bekräftar den starka trenden efter siffror från Svensk Mäklarstatistik. 

– Vi har sett priserna på fritidshus gå upp med 9 procent under den senaste 12-månadersperioden. Om vi jämför med villapriserna har de ökat med 8 procent och bostadsrätter med 4 procent. Det är tydligt att corona har gjort att intresset för fritidshus är rekordstort. 

Men det är inte bara priserna som har stigit på grund av den nya marknadssituationen. Även antalet försäljningar av fritidshus har ökat kraftigt – med 13 procent under första halvåret 2020 jämfört med samma period i fjol. 

Högtryck i fjällvärlden

När det gäller fjällboende tror Johan Vesterberg på en liknande coronaeffekt under hösten och vintern. 

– Intresset för de svenska fjällen har ökat konstant under de senaste åren, men får ett extra uppsving nu. Det är ett bra läge för den som vill sälja. För köpare gäller det att vara ute i god tid. 

På Fastighetsbyrån Malung-Sälen är det mycket att göra, och för fastighetsmäklare Anna Sjögren Andersson ringer telefonerna konstant. De är många som vill titta på objekt kring Sälens skidområde, som Lindvallen, Hundfjället, Tandådalen och Högfjället.

– Det är väldigt många förfrågningar nu. Man kan säga att vår högsäsong har inletts tidigare än vanligt på grund av corona. Ett tips för köpare är att fundera noga över vad man ska använda boendet till. Vill du ha liftnära, åka scooter, hyra ut? Vilka sommaraktiviteter är mest lockande? Det finns en stor variation. 

Smidigt med digital första kontakt

Det stora intresset för fjällboende bekräftas av Kristoffer Henriksson på Fastighetsbyrån i Åre. Liksom många andra fjälldestinationer är Åre i dag populärt året runt, med ett brett utbud av sommaraktiviteter. 

– Vi ser definitivt en ökning av semestrande i Sverige framöver. Både fritidshus, fjällstugor och lägenheter går bra just nu, säger han. 

Corona-pandemin har också medfört att den digitala utvecklingen påskyndats, något som bland annat har förbättrat möjligheterna att titta på bostäder digitalt. Fastighetsbyrån erbjuder digitala live-visningar där mäklaren går runt och visar bostaden, medan tittarna kan ställa frågor genom en chattfunktion. 

Digitala visningar kan vara bra för att göra en första utvärdering, framförallt när bostaden ligger på en annan ort. Men Kristoffer Henriksson poängterar att det digitala är en komplettering.  

– Det är viktigt att också ta sig hit för att verkligen sondera terrängen tillsammans med sin lokala mäklare. Det är ofta först på plats som man vet vad man verkligen vill ha. Men det gäller att skynda sig, för ibland säljs objekten riktigt snabbt.  

Allt du behöver veta inför bostadsköpet.  

Mer från Fastighetsbyrån

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fastighetsbyrån och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?