ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Michael Storåkers: Spratt i hatt med flygskatt

Hur länge ska Sveriges riksdag vara en magiföreställning där olika förslag och skatter utan stöd från majoriteten trixas igenom av regeringen utan att någon förstår vad som händer, allra minst väljarna? Jag tänker på flygskatten.

En grönlackad och pomaderad luftpastej ska alltså tryckas igenom med stöd enbart från Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Tydligen är det möjligt att leda landet med enbart 10 procents stöd. Tillåt mig att räcka upp handen.

Minoritetshowen borde varit slut den dagen Ebba Busch Thor tryckte ned klacken över Decemberöverenskommelsen, DÖ. Att låta svaga minoriteter automatiskt styra landet måste nödvändigtvis falla på sin egen orimlighet. Låt mig påminna om en sak: regeringen med Socialdemokraterna och Miljöpartiet har drygt en av tre platser i riksdagen.

Det parlamentariska piruettandet fortsätter ogenerat och kvar finns budgetordningen och överenskommelsen att denna behandlas i sin helhet, det vill säga, delarna särbehandlas inte. Pastejen har trollbakats in i limpan i höst- och vårbudgeten. Ett fiffigt sätt att undvika nederlag? Regeringen har ju redan tvingats dra tillbaka förslagen om kilometerskatt och bankskatt.

Skam den som ger sig. Finansmarknadsminister Per Bolund gömmer förslaget om flygskatt som mandel i julgröt i höstbudgeten. Makten och härligheten, symbolfrågor är värda sin vikt i guld. Men resan framåt blir inte smärtfri.

Snart inleder S sin kongress. Den största kommunala stjärnan, Luleås socialdemokratiska kommunalråd tillika ordförande i Svenskt Flyg, Niklas Nordström är på krigsstigen och leder motståndet. Är det en slump att han blev vald till årets politiker? Jag tycker inte det. Frågan om flygskatten kommer att behandlas och en gissning blir att den – ursäkta mig – flyger sin kos.

I sakfrågan finns många konkreta invändningar. Det är en god idé att minska klimatpåverkan. De flesta remissinsatser tror dock inte på någon minskning av utsläpp med införd skatt och i Norge avskaffas den av det rimliga skälet att det inte fick önskad effekt. Fokusera hellre resurserna på biobränsle och modernare flottor. Dessutom regleras utsläppsrättigheterna via EU, vilket medför att mindre utsläppsrätter i Sverige kan utnyttjas inom gemenskapen.

För Norrland och glesbygden väntar katastrof eftersom flygtrafiken där fungerar som kollektivtrafik, flygplatser läggs ned och Norwegian som planerat storsatsningar placerar dem i våra nordiska grannländer i stället. Bingo.

Vill verkligen Stefan Löfven släcka lyset för den landsbygd han själv är en del av eller ska även detta förslag placeras i Rosenbads välfyllda papperskorg? Klarar Miljöpartiet av att bli överkörda i hjärtefrågor ännu en gång? Tänker Allianspartierna sluta agera dörrmatta åt regeringen och faktiskt rösta på sin egen politik? Är flygskatten den fråga som får den rödgröna så kallade samarbetsregeringen att kraschlanda en gång för alla?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer