1515

Michael Storåkers: Spratt i hatt med flygskatt

Hur länge ska Sveriges riksdag vara en magiföreställning där olika förslag och skatter utan stöd från majoriteten trixas igenom av regeringen utan att någon förstår vad som händer, allra minst väljarna? Jag tänker på flygskatten.

En grönlackad och pomaderad luftpastej ska alltså tryckas igenom med stöd enbart från Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Tydligen är det möjligt att leda landet med enbart 10 procents stöd. Tillåt mig att räcka upp handen.

Minoritetshowen borde varit slut den dagen Ebba Busch Thor tryckte ned klacken över Decemberöverenskommelsen, DÖ. Att låta svaga minoriteter automatiskt styra landet måste nödvändigtvis falla på sin egen orimlighet. Låt mig påminna om en sak: regeringen med Socialdemokraterna och Miljöpartiet har drygt en av tre platser i riksdagen.

Det parlamentariska piruettandet fortsätter ogenerat och kvar finns budgetordningen och överenskommelsen att denna behandlas i sin helhet, det vill säga, delarna särbehandlas inte. Pastejen har trollbakats in i limpan i höst- och vårbudgeten. Ett fiffigt sätt att undvika nederlag? Regeringen har ju redan tvingats dra tillbaka förslagen om kilometerskatt och bankskatt.

Skam den som ger sig. Finansmarknadsminister Per Bolund gömmer förslaget om flygskatt som mandel i julgröt i höstbudgeten. Makten och härligheten, symbolfrågor är värda sin vikt i guld. Men resan framåt blir inte smärtfri.

Snart inleder S sin kongress. Den största kommunala stjärnan, Luleås socialdemokratiska kommunalråd tillika ordförande i Svenskt Flyg, Niklas Nordström är på krigsstigen och leder motståndet. Är det en slump att han blev vald till årets politiker? Jag tycker inte det. Frågan om flygskatten kommer att behandlas och en gissning blir att den – ursäkta mig – flyger sin kos.

I sakfrågan finns många konkreta invändningar. Det är en god idé att minska klimatpåverkan. De flesta remissinsatser tror dock inte på någon minskning av utsläpp med införd skatt och i Norge avskaffas den av det rimliga skälet att det inte fick önskad effekt. Fokusera hellre resurserna på biobränsle och modernare flottor. Dessutom regleras utsläppsrättigheterna via EU, vilket medför att mindre utsläppsrätter i Sverige kan utnyttjas inom gemenskapen.

För Norrland och glesbygden väntar katastrof eftersom flygtrafiken där fungerar som kollektivtrafik, flygplatser läggs ned och Norwegian som planerat storsatsningar placerar dem i våra nordiska grannländer i stället. Bingo.

Vill verkligen Stefan Löfven släcka lyset för den landsbygd han själv är en del av eller ska även detta förslag placeras i Rosenbads välfyllda papperskorg? Klarar Miljöpartiet av att bli överkörda i hjärtefrågor ännu en gång? Tänker Allianspartierna sluta agera dörrmatta åt regeringen och faktiskt rösta på sin egen politik? Är flygskatten den fråga som får den rödgröna så kallade samarbetsregeringen att kraschlanda en gång för alla?


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend satsar på tillväxt efter lyckad börsnotering

Efter en rekordspäckad vår och en utomordentligt lyckad börsnotering, siktar banbrytande P2P-aktören SaveLend på fortsatt tillväxt och utökad verksamhet. 

– Krediter är på väg att bli det naturliga tredje tillgångsslaget i väldiversifierade portföljer och vi trivs bra med att leda den utvecklingen, säger Ludwig Pettersson, vd och grundare.

Kom igång med dina kreditinvesteringar 

Kreditinvesterings- och sparplattformen SaveLend har under sina sju år gått från klarhet till klarhet. 2021 års första kvartalsrapport visade en omsättningsökning på 57 procent från 2020, en trend som har fortsatt under Q2. För en dryg månad sedan avslutades därtill företagets teckningstid inför börsnoteringen och även här var resultatet långt över förväntan. 

– Intresset var enormt – vi övertecknades med över 600 procent – vilket var oerhört glädjande! Det har verkligen blivit en sporre för oss och i skrivande stund har vi fler än 2000 aktieägare. Majoriteten av andelarna ägs dock fortfarande av våra anställda på ett eller annat sätt, så vi har ett starkt operationellt ägande, säger Ludwig, som själv är största ägare även efter noteringen.

Skapar spännande synergier

Investeringsplattformen fokuserar i korthet på att ge såväl privatpersoner som företag möjlighet att investera i peer-to-peer-lån, för att därmed finansiera krediter till andra användare. Typ av investering är helt valfri och kan inkludera allt från fastighetskrediter och företagslån till konsumentkrediter och inkassoportföljer. Avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Det finns många fruktsamma synergier mellan aktieägare och investerare på plattformen och de två grupperna överlappar varandra allt mer. Vi ser det som ett kvitto på att vi har en modell som verkligen fungerar.

Varför SaveLend? 

Ett förutsägbart komplement

Förutom att Ludwig är majoritetsägare efter börsnoteringen är han även en aktiv investerare på SaveLends plattform. Han är övertygad om att det rör sig om ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta, inte minst på grund av dess låga korrelation med börsen. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde och via SaveLends plattform behöver investerare inte likvidera sina tillgångar för att få ut sin kredit. Detta gör tillgångsslaget till ett värdefullt komplement till exempelvis aktier och fonder – sedan 2014 har SaveLend i genomsnitt genererat 13,82 procent ränta på investerat kapital, per år.

Varför ska du investera i krediter? 

Siktar på 25 procent organisk tillväxt

Härnäst avser SaveLend att exekvera sina finansiella mål och fortsätta sin expansion, med en målsättning på minst 25 procent organisk tillväxt per år. Siktet är inställt på att växa befintliga marknader och att därtill realisera sin förvärvsagenda. 

– Vi letar efter såväl rena kundstockar som kan lyftas in i vår tekniska plattform och på så vis höja marginalen, som komplement till befintlig verksamhet, såsom nya kredittyper och ett bredare erbjudande. Det är en mycket spännande utveckling, avslutar Ludwig. 

Få svar på dina frågor 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?