1515

Michael Marchal: ”Spontanköpte lägenhet i Spanien i somras”

Veckans resenär Michael Marchal, vd för hockeyligan SHL, som drar igång i veckan, berättar för Di om sina reseminnen. 

Michael Marchal, vd för hockeyligan SHL.
Michael Marchal, vd för hockeyligan SHL.Foto:Janerik Henriksson/TT

Den bästa resa jag har gjort

”Jag hoppas att jag har den framför mig. När jag började här hade jag och några vänner precis satt upp en reseklubb, Vi hade lite för mycket fritid och planerade några exotiska resmål. Vi planerade bland annat att åka Maharaja Express, men jag hann bli vd på SHL innan vi kom iväg och nu har jag inte riktigt lika mycket tid längre.”

Hit åker jag aldrig mer

”Senaste gången vi sa det var när vi var på Kap Verde. Det var alldeles för blåsigt och motsvarade inte alls det vi trodde. Då sa vi i familjen unisont att ”hit åker vi aldrig mer”. Jag vindsurfade förut, då hade jag nog haft större nytta av blåsten än vad jag har i dag.”

Mitt första reseminne

”Jag har holländskt påbrå, så det måste ha varit en av de första tidiga resorna med bil till Holland. Jag var väl 3-4 år. Vi åkte varje år packade folkan full och åkte. Idag är det obegripligt att man vågade. Där bak var någon typ av hatthylla, där låg jag och sov. Ibland sa mamma eller pappa att jag inte fick stå mellan sätena eftersom det var dags att köra om. Det var lite annat säkerhetstänk på den tiden.”

Min senaste privatresa

”Vi åker ofta till Spanien, så det var det. Vi har en lägenhet utanför Marbella och har åkt dit regelbundet de senaste 15-20 åren.”

Tre saker jag alltid packar ned

”Passet har jag alltid med mig. Mobilen tar jag alltid med. Sedan är det inte mycket mer, jag gillar att resa med lätt packning. Det mesta går att ersätta. Ofta har man ändå med sig mycket mer med sig än vad man behöver. ”

Så reser jag hållbart/klimatsmart

”Jag tänker en hel del på det. Jag åker alltid tåg ner till Växjö om det inte är något akut eller fullbokat på tåget. Jag kör en elhybridbil och de absolut flesta resorna jag gör är med bilen. Jag ska inte säga att jag anpassar mig så att vi flyger mer sällan än tidigare, men vi förhåller oss till klimatet. Jag tror att alla måste förhålla sig till det. Men det är olika rapporter kring vad som är bra och inte, men man får titta på den totala klimatpåverkan. Vi käkar bara vilt och det mesta vegetariskt. Vi gör så mycket sånt vi kan. Då kan man kosta på sig en flygresa ibland.”

Mitt märkligaste reseminne

”Jag åkte offpist en gång utanför Tignes i Frankrike och trillade ut för ett stup och slog ryggen. Sju år senare värkte min kroppspulsåder fortfarande. Det kommer jag ha kvar så länge jag lever och jag påminns av att jag har ett stort ärr på brösten.”

Mitt dyraste reseminne

”I somras spontanshoppade vi mer eller mindre en lägenhet. Det var inte alls meningen. Jag har inte alls tid att åka dit. Alla i familjen tyckte att det var en jättebra idé, men jag är inte så säker på att det var så smart.”

Min mest minnesvärda matupplevelse utomlands

”Den märkligaste upplevelsen var på en vägkrog i Frankrike. Jag minns inte vad det hette, men maträtten såg ut som en bajskorv. När man skar upp den rann det ut vad som såg ut maskar. Det både luktade och smakade riktigt bedrövligt. Jag har varit på massvis med konstiga ställen och ätit mat, men det här var både minnesvärd och äckligt.”

Favoritdestination

”Jag gillar att åka till olika ställen. Enklaste svaret är att favoritdestination är Spanien, men om jag svarar det tror alla att jag bara åker dit. Det gör jag inte.”

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?