1515

Metaverse-arkitekten: ”Det måste göras i form av en offentlig infrastruktur”

Fredrik Hellberg driver arkitektbyrån Space Popular i London som framför allt jobbar med virtuella rum. Firman lever nästan helt på att rita för metaverse. 

Fredrik Hellberg.
Fredrik Hellberg.Foto:Anna Huix

Fredrik Hellberg, såväl arkitekt, konstnär och forskare, arbetade redan i början av 2000-talet med andra sätt att uppleva rum på. 

”Omkring 2014 började jag jobba med VR-headsets och experimentera för att ta fram visioner och idéer om vad teknologin kan göra för framtiden. Bland annat om hur Stockholm som stad kan tänkas se ut och upplevas, med problem och möjligheter om 30 år.”

För honom är metaverse idén om en framtida, rumslig virtuell värld där allting hör samman. Precis som i den verkliga världen. 

”Där är vi inte i dag, där den virtuella världen snarare är olika plattformar.”

Det som ska göra metaverse möjligt är det som han kallar ”det sista mediet”, efter böcker, foto, tidningar, tv, internet och så vidare, där man kan bringa in hela varandet, alla sinnen. 

”Man kliver in i mediet snarare än har det i händerna.”

Space Popular driver han tillsammans med kollegan Lara Lesmes.

”De senaste fyra-fem åren har vi inte bara fokuserat på designen av metaverse utan också på hur det egentligen ska fungera. Vad som krävs om man kopplar samman olika typer av virtuella miljöer. Om man till exempel kliver ur ett metaverse kontrollerat av Facebook och in i Googles. Det enda hoppet som jag ser det, om metaverse ska bli något fantastiskt för mänskligheten i stort, är att det på något sätt görs i form av en offentlig infrastruktur”, menar Fredrik Hellberg.

Han konstaterar att fantasin och inspirationen att metaverse är möjligt nu har tagit fart eftersom det ser ut som att det inte bara är tekniskt möjligt, vilket det varit ganska länge menar han, utan nu också kommersiellt möjligt att få teknologin att bli ordentligt spridd när alla de stora techföretagen har som mål att bli ledande inom VR och AR.”

För honom som arkitekt har dock metaverse varit med länge.

”Det har betytt otroligt mycket också i processen att skapa fysiska byggnader genom att visualisera och allt sådant. Men för oss har det handlat mer om att tänka på arkitektur som inte är fysisk utan är byggd för att upplevas i virtuella miljöer. Hur man värderar rum och saker som är virtuella. Fysisk arkitektur är ju bland det mest resurs- och klimatkrävande som mänskligheten kan skapa.”

Nu försöker de som arkitekter se och tänka långt framåt.

”Vad kommer att krävas av de virtuella miljöerna när de inte bara behöver se flashiga ut, utan verkligen används dag ut och dag in av vanliga människor?”

Space Popular har gått över till att snart helt leva på att designa arkitektur för metaverse. 

”Våra kunder är allt från festivaler till nu senast en stor kosmetikkoncem för att bygga träningslokaler som 10.000-tals människor runt om i världen använder för att lära sig om nya produkter.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?