1515

Merkel vill träffa franske presidentkandidaten Macron

Tysklands förbundskansler Angela Merkel vill träffa den franske presidentkandidaten Emmanuel Macron innan det franska presidentvalet, som sker i två omgångar i april och maj. Det meddelar en talesperson för den tyska regeringen, rapporterar Reuters.

Macron, som ses som den troliga vinnaren under valets andra och avgörande omgång, fick inte träffa Merkel när han besökte Berlin förra månaden. Samtidigt valde Storbritanniens premiärminister Theresa May valde att träffa Macron när han besökte London tidigare i veckan.

Mötet mellan Merkel och Marcron tros äga rum i mars, men inget datum är fastställt ännu.

Under den franska presidentvalrörelsen 2012 valde Merkel, som representerar de tyska kristdemokraterna, att inte träffa de franska socialisternas presidentkandidat Francois Hollande, som sedermera vann valet, vilket ledde till en tuff start i relationen mellan de båda ledarna.

Merkel uppges i efterhand ha ångrat beslutet, vilket tros ligga bakom inviten till Macron, även om de båda inte har samma partitillhörighet.

När de konservativas kandidat Francois Fillon besökte Berlin i januari valde Merkel att träffa honom. Det var innan hans opinionsstöd rasade till följd av att det avslöjats att hans fru fått lön av Europaparlamentet, trots att hon inte utfört något arbete.

Den första valomgången äger rum den 23 april. Två gånger senare genomförs en andra valomgång, om inte någon av kandidaterna får en majoritet av fransmännens stöd under den första valomgången.

Högerpopulisten och invandringsfientliga Marine Le Pen väntas få störst stöd under den första valomgången.


Innehåll från ToyotaAnnons

Här planeras för nästa generation av elbilar

Elhybrider, laddhybrider och vätgasbilar med endast vattenånga som utsläpp.

Nu laddar Toyota för att även lansera nästa generation av batteridrivna elbilar.

Möt Toyota bZ-serien vars premiärmodell är utrustad med både solpaneler och flygplansratt.

Nollutsläpp och solfångare – lär dig allt om Toyota bZ4X 

1997 lanserades Toyota Prius – världens första massproducerade hybridbil.

Nu, snart 25 år senare, laddar Toyota för nästa stora steg i utvecklingen. 2025 kommer Toyota erbjuda fler än 40 elektrifierade modeller, varav 15 batteridrivna elbilar.

Den nya helelektriska bZ-serien är en central del i den nya satsningen. Bokstavskombinationen bZ är hämtat från Beyond Zero vilket är benämningen på Toyotas nya manifest. I framtiden tänker Toyota inte bara utveckla utsläppsfria fordon samt uppnå koldioxidneutralitet – man vill gå ännu länge, bortom nollgränsen, för att bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld.

Resan ska vara en njutning

Den första modellen i bZ-serien presenterades nyligen på bilsalongen Shanghai Motor Show.

Toyota bZ4X Concept är en fyrhjulsdriven mellanklass-SUV, skapad för att vara en bekväm och uppkopplad miljö där människor under en resa kan njuta av tiden tillsammans.

- Vår målgrupp är de som prioriterar att tillbringa tid med familj och vänner. Toyota bZ4X ska kunna vara en hub för dem, konstaterar Toyotas chefsingenjör Koji Toyoshima.

Rymlig och öppen kupé

Toyota bZ4X är byggd på den nya plattformen e-TNGA som konstruerats specifikt för eldrivna fordon. Lång hjulbas och korta överhäng bidrar till en ovanligt rymlig och öppen kupé. Med e-TNGA kan både utveckling och tillverkning av elbilarna effektiviseras. Fler modeller och varianter kan erbjudas till lägre kostnad.

Systemet för fyrhjulsdrift, med elmotorer på fram- och bakaxel, har utvecklats tillsammans med biltillverkaren Subaru. Systemet ger Toyota bZ4X en genuin offroad-förmåga och även extra säkerhet och trygghet vid körning i alla väg- och väderförhållanden.

Modellen blir också först i världen i serieproduktion med en kombination av en ”flygplansratt” och ett system för steering-by-wire. Den här tekniken ger föraren bättre kontroll genom att ta bort störningar från ojämnt underlag och vid inbromsning vilket ger bättre precision i förhållande till hastighet och styrvinkel. 

Inbyggd solpanel

Toyotas bZ-modeller ska bidra till målet om att nå koldioxidneutralitet. Ambitionen är att neutralisera koldioxidutsläppen under bilens hela livscykel – från tillverkning, leverans och användning till skrotning och återvinning.

Bilens miljöprofil stärks ytterligare av ett inbyggt solfångarsystem som utökar räckvidden. När bilen står parkerad och solen skiner bidrar systemet till batteriets uppladdning.

Se videoserien om framtidens mobilitet, bilbranschen och elektrifieringen 

 

Mer från Toyota

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toyota och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?