Merkel stöder "ekonomi- och finansminister"

Tysklands förbundskansler Angela Merkel har nu gett sitt stöd till tanken på en "ekonomi- och finansminister" för euroområdet, ett tecken på att hon är redo för en djupare integration av euroområdet.

Det skriver Financial Times och citerar kommentarer från förbundskanslern vid en presskonferens på tisdagen.

Angela Merkel sade att hon kan tänka sig en ekonomi- och finansminister för euroområdet som kan hjälpa till att ge ett "större sammanhang" i den ekonomiska politiken i området och säkra att "konkurrensfaktorerna förenas".

"Det behöver inte vara de samma, men de måste vara likartade", sade Angela Merkel.

Hon gav också stöd till finansminister Wolfgang Schäubles förslag om att göra om krisfonden ESM (European Stability Mechanism) en Europeisk Monetär Fond.

"Det är en väldigt bra idé… Det skulle ge oss möjlighet att visa världen att vi har mekanismer i vår eurozonsportfölj för att vara redo att reagera på oväntade situationer", sade förbundskanslern till journalister.

Hon gav dessutom stöd till tanken på en "euro-budget" som kan fördela medel till länder som implementerar ekonomiska reformer "men där stabilitets- och tillväxtpakten inte ger mycket manöverutrymme".

"Jag förstår inte hur Spanien kan göra nedskärningar för sina forskningsinstitut och universitet, något som inte förbättrar konkurrenskraften", sade hon.

Financial Times noterar att med mindre än en månad till valet så utsätts Angela Merkel för tryck att svara på franske presidenten Emmanuel Macrons förslag för att reformera euroområdet. Han vill skapa en budget för euroområdet som ska beslutas av EU-parlamentet och styras av finansministrarna i euroområdet.

Angela Merkel har också anklagats av hennes socialdemokratiske utmanare, Martin Schultz, för att hon inte har lyckats formulera en vision om euroområdets framtid, till skillnad från Emmanuel Macron.

 


Innehåll från TrusTraceAnnons

Spårbara försörjningskedjor ger mersmak

Konsumenternas ökade efterfrågan på hållbara produkter ställer allt högre kontrollkrav på producenter och återförsäljare inom livsmedelsbranschen. Lösningen finns hos TrusTrace som hjälper företag att vända kraven till en konkurrensfördel. Med blockkedjeteknik och AI blir komplexa och snåriga försörjningskedjor tydliga och transparenta. Såväl producenter som återförsäljare och inte minst konsumenter får den helhetsbild av produktens miljöpåverkan man tidigare saknat.

– Du kommer inte längre undan genom att hävda att det är omöjligt att ha kontroll på alla delar, säger Shameek Ghosh, vd för TrusTrace.

Inom kort kommer Coop att lansera en hållbarhetsdeklaration för mer än 10 000 varor. Tillsammans med TrusTrace kartlägger man samtliga försörjningskedjor och visar varje varas avtryck ur flera olika perspektiv – klimat, miljö, vatten, biologisk mångfald, bekämpningsmedel, övergödning, djuromsorg, arbetsförhållande mm. Kunderna tillåts på så sätt göra sina produktval utifrån ett bredare perspektiv med flera hållbarhetsaspekter. Det gör det också lättare för Coop att själva hålla koll på och utveckla sitt hållbara sortiment.

TrusTrace startade 2016 med en dröm om en mer hållbar mode- och livsmedelsbransch. Idag är man ett väletablerat företag med expertkunskap inom teknologi och spårbarhet. De har redan säkrat leveranskedjan hos en kvarts miljon produkter för välkända varumärken inom modeindustrin såsom Filippa K, Decathlon och Fjällräven m fl. 

– Produktionen av mat och kläder står för ett enormt avtryck på planeten, ett avtryck som är svårt att påverka utan kunskap och ökad medvetenhet, säger Shameek Ghosh. 

Därför vänder sig TrusTrace till hela kedjan – till producenter och återförsäljare som verkligen vill veta vad de säljer och till konsumenter som verkligen bryr sig om vad de köper. Shameek Gosh tvekar inte – ska vi nå en hållbar planet måste alla vara med och vår roll är att göra det möjligt.

Läs mer! 

 

Mer från TrusTrace

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med TrusTrace och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?