Annons

Merkel behåller makten - euron faller på oro

BERLIN. Euron föll på söndagskvällen efter det tyska valet, på grund av oro över stabiliteten i Europas största ekonomi.

Kristdemokraten Angela Merkel tvingas söka stöd från två partier efter att Socialdemokraterna hoppade av regeringen.

Samtidigt blev högerpartiet Alternativ för Tyskland, AfD, trea i valet.

Euron tappade ungefär 0,4 procent mot dollarn när de asiatiska marknaderna öppnade på måndagsmorgonen, lokal tid.

”För börsen är valutgången inte bra, eftersom det mot förmodan blir politisk osäkerhet. När veckan börjar borde det bli turbulens på den europeiska finansmarknaden. Det tillkommer oro för att Tyskland inte längre är lika stabilt”, säger Thomas Gitzel, chefsekonom på VP Bank i Liechtenstein, till tyska Börsen-Zeitung.

Kristdemokraterna CDU och bayerska CSU har tappat var femte väljare från 2013 och får nu tillsammans knappt 33 procent, enligt tv-kanalen ZDF:s valprognos kl. 23.12.

Därmed kan Angela Merkel börja en fjärde mandatperiod som kansler, även om frågan är hur länge hon sitter kvar.

”Vi har uppdraget att bilda en regering. Mot oss kan ingen regering bildas”, sa Angela Merkel på söndagskvällen.

Socialdemokraterna gör med preliminärt 20,8 procent av rösterna sitt sämsta resultat efter andra världskriget.

”Det är en svår och bitter dag för tysk socialdemokrati”, sa partiledaren Martin Schulz, som tillträdde först i januari.

Trots nederlaget tänker han sitta kvar, men partiet går i opposition.

”Med den här kvällen slutar samarbetet med CDU/CSU”, sa Martin Schulz.

Senare på kvällen kritiserade han förbundskanslern hårt.

”Fru Merkel gör vilken kompromiss som helst för att kunna stanna i kanslerhögkvarteret.”

Angela Merkel måste söka nya partner eftersom Socialdemokraterna alltså inte ens vill diskutera en fortsatt stor koalition.

Det enda alternativet som finns kvar är en koalition med Liberalerna, som har gjort comeback i förbundsdagen med drygt 10 procent av rösterna och De gröna, på drygt 9 procent.

Den kallas Jamaica, eftersom partifärgerna är samma som i önationens flagga, och har bara testats i två delstater hittills.

Det blir hårda förhandlingar.

De grönas ena partiledare, Katrin Göring-Eckardt, sa på söndagen att partiet är redo att ta ansvar.

”Men vi är ingen enkel partner.”

Liberalerna är tveksamma till att gå in i koalition på grund av tidigare dåliga erfarenheter.

”Partiet står inte automatiskt till förfogande för en regering”, sa vice partiledaren Wolfgang på söndagskvällen.

Även CSU, som ser ut att backa till rekordlåga 38,5 procent i Bayern, skärper tonen mot systerpartiet CDU. Trafikministern Alexander Dobrindt sa på söndagskvällen att CSU måste föra fram sina ämnen, som invandrings- och flyktingpolitik, i koalitionsförhandlingarna.

”Vi måste stänga dörren mot höger”, sa Alexander Dobrindt med hänvisning till valkvällens stora vinnare, Alternativ för Tyskland.

AfD slutade för fyra år sedan under 5-procentsspärren men blir nu trea med 13 procent av rösterna.

Partiets ena partiledare Alexander Gauland lovade hård kamp i förbundsdagen.

”Vi kommer att jaga Merkel. Vi kommer att ta tillbaka vårt land och vårt folk. Vi kommer att förändra landet”, sa han på söndagskvällen i Berlin medan protester pågick utanför AfD:s valvaka.

Redan den här veckan börjar koalitionstrevarna, men en färdig koalition och ett koalitionsfördrag dröjer troligen till slutet av oktober eller början av november. Ju fler parter som är inblandade, desto svårare blir det att komma överens.

”Vi har inga enkla veckor framför oss, men vi kommer att klara av dem tillsammans”, sa Angela Merkel på CDU:s valvaka.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Kia släpper ny sjusitsig suv – här är alla nyheterna

Större utrymmen, fler uppkopplade tjänster och sju sittplatser som standard.

Dessutom: Snart som laddhybrid. 

Nu lanserar Kia en helt ny generation av den stora fyrhjulsdrivna suven Sorento.

Nu är den här – lär dig mer om nya Kia Sorento! 

Det är snart två decennier sedan Kia visade upp sin stora suv Sorento för första gången, en bil som tack vare fina utrymmen och innovativ teknik blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Med den helt nya version som nu kommer till Sverige tar tillverkaren Sorento till en ny nivå. För det första har bilen blivit större än sin föregångare och har fått ett längre axelavstånd. Det märks tydligt på rymden inuti bilen, där både ben- och huvudutrymme har ökat. Insteget till den tredje sätesraden – som är standardutrustning – har också blivit enklare.

Bagageutrymmet har vuxit och är nu ett av de allra rymligaste i klassen. Med den andra sätesraden uppfälld ryms upp till 821 liter bagage – och med båda sätesraderna i nedfällt läge ryms hela 2 011 liter. Alltså: över två kubikmeter.

Uppkopplade funktioner och säkerhet

När Kia utvecklade nya Sorento handlade det dock inte bara om att bygga en rymligare bil. Målet var att skapa en större upplevelse för både förare och passagerare. Därför har stor omsorg lagts på att varje detalj i bilen ska hålla hög klass, både när det gäller funktion och finish. Konkreta exempel på det är en lägre ljudnivå inuti bilen, jämfört med tidigare generationer – och en betydligt högre teknikstandard.

Som standardutrustnings finns bland annat dubbla digitala skärmar, ett 12,3-tums instrumentkluster och en 10,25-tums pekskärm, som erbjuder komfortfunktioner och förarassistanssystem. Telematiksystemet UVO Connect, Kia Live (som förser föraren med uppdateringar om bland annat trafik och väder), Apple CarPlay och Android Auto är också standardutrustning.

När det gäller säkerheten finns flera moderna system också här från start. Några exempel är autobroms med fotgängar- & cyklistskydd, sju krockkuddar och krockgardiner (inklusive en mittmonterad krockkudde fram) adaptiv farthållare, helljusassistent och autobroms vid vänstersväng. 

Dragvikt: 2,5 ton

Till att börja med lanseras nya Kia Sorento i Sverige med en dieselmotor på 2,2 liter som kombineras med fyrhjulsdrift och åttaväxlad automatisk DCT-låda. Det är en kraftfull drivlina med en effekt på 202 hästkrafter och ett vridmoment på 440 Newtonmeter. Tack vare det lämpar sig Kia Sorento bra som dragbil – bilen är godkänd för släpfordon på upp till 2 500 kilo (när föraren har rätt körkortsbehörighet).

Kommer som laddhybrid

Kia har redan ett av marknadens bredaste laddbara modellprogram, därför är det ingen stor överraskning att nya Sorento också kommer att lanseras som laddhybrid. Bilen, som redan är beställningsbar, kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh som driver en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans innebär detta en systemeffekt på 265 hästkrafter och ett kombinerat vridmoment på 350 newtonmeter. Drivning sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda.

Räckvidd och utsläppssiffror väntar på homologering och kommer att bekräftas närmare försäljningsstarten i början av nästa år.

Kia har Sveriges längsta nybilsgaranti från fabrik, sju år. Garantin gäller även EV-batterierna i laddhybrider och elbilar.

Snart är den här – lär dig mer om nya Kia Sorento! 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?