Ett antal kostnadskrävande yrkeskurser får del av de pengar regeringen avsatt till att stärka vuxenutbildningen. Det handlar om kurser inom ämnen som ingår i bland annat bygg- och anläggnings-, el- och energi- och restaurang- och livsmedelsprogrammen.
TT
Text
Bild: TT
Regeringen föreslog i budgetpropositionen att 315 miljoner kronor avsätts nästa år och därefter 340 miljoner kronor årligen för att stärka kvaliteten och bredda utbildningsutbudet inom yrkesvux, regional yrkesinriktad vuxenutbildning.
"Nu höjs ersättningen till dyrare utbildningar med 50 procent för att öka möjligheterna att även i vuxen ålder omskola sig till exempelvis snickare, kallskänka, industritekniker eller elektriker — utbildningar som leder till jobb som behövs och efterfrågas på svensk arbetsmarknad", säger gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström (S) i ett pressmeddelande.
Innehåll från XledgerAnnons
”Vi är inte till för alla och tackar ofta nej”
Thomas Falk, vd för Xledger.
De tackar nej till kunder – för att hitta perfekta matchningen med företag som kan få maximal nytta av systemet.
Här är oväntade framgångsfaktorn för molntjänsten Xledger.
– Vi är inte till för alla och tackar ofta nej till presumtiva kunder, säger Thomas Falk, vd.
Har kunden alltid rätt? Eller ska man som företag sikta på att ha rätt kunder? För Thomas Falk hos Xledger gäller det sistnämnda – av rent affärsmässiga skäl:
– Vi har som målsättning att växa till ett miljardföretag till 2026, vi är halvvägs dit. Vi växer med över 30 procent om året, så något gör vi rätt trots en tuff ekonomisk situation i omvärlden. Jag tror inte man lyckas med den utvecklingen om man har missnöjda kunder, bara nöjda kunder kan få oss att växa, säger han.
Det är ändå ganska kaxigt att våga stå för att tacka nej till en potentiell affär?
– Det grundar sig i att vi vill att allt ska fungera från start till mål, eftersom det är en så pass stor investering. Vår målsättning med implementationen är att kunden ska kunna ta ansvar för och förstå sin uppsättning, känna ägandeskap och själva kunna underhålla och utveckla sin lösning, om de själva vill det. Därför är det viktigt att kunderna förstår vår process, vår metodik och hur vi arbetar.
Oftast skiljs man åt redan på ett tidigt stadium, långt innan Xledgers molnbaserade affärssystem sjösätts hos kunden:
– Det finns en självinsikt i att vi inte passar för alla företag. Vi kan ibland tidigt se att de inte kvalificerar sig på flera punkter och då vill vi också vara transparenta med detta så att ingen onödig tid läggs för någon part, säger Thomas.
Men det finns också exempel på kunder som knackar på igen efter att ha sonderat marknaden:
– Vi stod head to head med två andra leverantörer, en var dessutom väldigt lågt prissatt. Kunden signalerade att det nog inte blir någon affär med oss, men tog ändå två referenser. Efter ett tag kom de tillbaka till oss: ”Vi ska prata vidare”. Där är jag övertygad om att våra referenser tippade över till vår fördel.
Så varför kräver Xledger en viss inställning från sina kunder?
Förenklat handlar det om att man behöver insikt om att man behöver kunskap för att få ut det bästa från systemet, menar Thomas:
– Man måste förstå att produktutveckling sker konstant och det går inte att ha en statisk syn på arbetsuppgifter och roller. Xledger finns till för att förenkla och automatisera arbetet i syfte att få deras organisation att tycka det är roligt att jobba i vårt system. Där hjälper vi förstås till att guida och tipsa aktivt hur man kan göra.
En ledtråd hittas i företagets historia. Xledgers grundare, norrmannen Jarle Sky, jobbade i Palo Alto i USA på 1990-talet. Med internet-revolutionen på första parkett insåg han att även affärssystem en dag kommer att bli en integrerad del av internet.
– Jag tror att den här visionära synen att se på världen, att kunna balanserna vad marknaden vill ha, men samtidigt våga vara innovativ inside out, har smittat av sig på hur vi tänker, säger Thomas.
Även om Xledger kräver mycket av sina kunder, påpekar Thomas att man ställer minst lika höga – om inte högre – krav på sig själva som leverantör:
– Vårt mål är att alltid kunna erbjuda det bästa högautomatiserade, skalbara, agila och responsiva systemet på marknaden. Vi kör hela vägen från egen drift, övervakning, säkerhet till fullt arkitekturansvar för våra system. Det kräver att vi ligger i framkant hela tiden.
Han lyfter kodning, ”sällan något som det pratas om i ett styrelserum”, som ett exempel:
– Att hela tiden modernisera koden är viktigt för att hålla en hög teknisk standard. Men varför röra kod som fungerar? Jo, för om du inte gör det samlar du på dig en teknisk skuld. Har du inte tittat ”under huven” på flera år skapar det både svårigheter att uppdatera och öppnar säkerhetsluckor. Därför skickar vi ut uppdateringar flera gånger om året till alla kunder.
Trots Xledgers storlek idag, är det fortfarande lite startup-känsla hos er?
– Startup tycker jag förknippas mer med en vild idé som man hoppas kan flyga, vi har kommit förbi många steg sedan dess. Vi har tiotusentals kunder runtom i världen och hanterar miljarder i betalningsflöden. Däremot drivs vi med en entreprenörsanda. Vi är aldrig färdiga, vi lyssnar in bra idéer och vågar utmana och ompröva det som är tidigare gjort.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
spara 1180kr
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev