Annons

Mentor: Så vill Astra Zeneca sporra unga att plugga vidare

MÖLNDAL. För Astra Zeneca är det helt avgörande att svenska ungdomar intresserar sig för naturvetenskap. Med hjälp av Mentor ska läkemedelsbolaget visa jobbmöjligheter för framtidens kemister.

Nu har en åttondeklass på Lövgärdesskolan i Göteborg gjort sitt första besök på företaget.

FÄNGSLANDE BERÄTTELSE. Helena Hedlund, projektledare vid Astra Zeneca GMD, Global Medicine Development, visar eleverna från Lövgärdesskolan runt i den besöksanläggning som finns vid forskningsanläggningen i Mölndal.
FÄNGSLANDE BERÄTTELSE. Helena Hedlund, projektledare vid Astra Zeneca GMD, Global Medicine Development, visar eleverna från Lövgärdesskolan runt i den besöksanläggning som finns vid forskningsanläggningen i Mölndal.Foto:Patrik Olsson
VILL VETA MER. Dino Safić skulle gärna göra fler företagsbesök inför gymnasievalet. Nikola Norberczak är en av dem som fått upp ögonen för företaget under dagen.
VILL VETA MER. Dino Safić skulle gärna göra fler företagsbesök inför gymnasievalet. Nikola Norberczak är en av dem som fått upp ögonen för företaget under dagen.Foto:Patrik Olsson
UPPSKATTAR FRÅGORNA. Sverigechefen Jan-Olof Jacke är mycket glad över att eleverna ställer så många skarpa frågor vid sitt första besök. Matti Ahlqvist är platschef för Astra Zeneca i Göteborg.
UPPSKATTAR FRÅGORNA. Sverigechefen Jan-Olof Jacke är mycket glad över att eleverna ställer så många skarpa frågor vid sitt första besök. Matti Ahlqvist är platschef för Astra Zeneca i Göteborg.Foto:Patrik Olsson

"När jag gick i sjuan hade jag det lite småtrassligt hemma. Ingen katastrof, men inte heller bra. Jag var fantastiskt trött på skolan och jag ville inte gå dit. Jag var stökig och storväxt och slogs en massa", inleder Matti Ahlqvist, platschef för Astra Zeneca AZN -1,77% Dagens utveckling i Göteborg, när han hälsar eleverna från Lövgärdesskolan i Angered välkomna till forskningssajten i Mölndal.

Besöket är en del i Astra Zenecas utökade samarbete med Mentor. Företaget har blivit en så kallad proffsmentor och har åtagit sig att fyra gånger under ett års tid träffa en skolklass med elever som står inför sitt gymnasieval. Eleverna står tysta och det ser ut som att han fångat deras uppmärksamhet.

"Ska ni ha med er en sak härifrån, så är det följande: ingen som känner er i dag vet vad ni kommer att göra om 30 år. Ingen. Förmodligen inte ens ni själva", säger Matti Ahlqvist, som lite motvilligt insåg att han faktiskt hade ett intresse för kemi och matematik i slutet av högstadiet och på så sätt kom att läsa naturvetenskap i gymnasiet.

Tillsammans med några kolleger visar han sedan eleverna runt inne på Astra Zenecas forskningsanläggning och berättar om verksamheten. De får bland annat höra om några av företagets storsäljare och vilka svårigheter som finns när ett läkemedel tas fram.

"Här arbetar mängder av yrkesgrupper och nationaliteter. Den gemensamma nämnaren är att det är väldigt hög utbildningsgrad på nästan alla."

Att det var just Lövgärdesskolan som valdes ut till Astra Zenecas proffsmentorprogram, beror på att organisationen Mentor länge haft ett bra samarbete med skolan.

"Men att det blev en skola som inte har den högsta andelen som läser vidare, det är ingen slump. De som är unga i dag och har föräldrar som är akademiker kan också behöva hjälp. Men den stora utväxlingen får vi om vi kan göra något för dem som inte har de förebilderna och inte läser vidare i lika stor utsträckning", säger Matti Ahlqvist senare till Di.

Under rundturen frågar han eleverna om varför de tror att Astra Zeneca vill visa upp sin verksamhet för dem.

"För företagets framtid", säger en tjej, ganska tyst.

Matti Ahlqvist håller med.

"Det är ni som är framtiden. Vi investerar miljarder i forskning, 15 miljarder kronor härifrån Sverige, varje år. Om vi ska finnas här så måste människor som kan och vill det här finnas i vår närhet. Min förhoppning är att jag kan så ett frö hos er."

En elev, vars intresse har väckts, är Nikola Norberczak.

"Det har varit spännande. Man får mycket inspiration av att komma hit. Man vill vara en del av det", säger hon.

Hon hade funderingar kring att gå naturvetenskapligt program redan innan och har under dagen blivit mycket intresserad av att arbeta på Astra Zeneca. Hennes klasskamrat Dino Safic siktar även fortsättningsvis på en karriär som fotbollspelare, men säger även han att dagen varit inspirerande. När han nu ska välja gymnasium tycker han att det är viktigt att både hamna på en skola som han vill gå på och att läsa något som leder till ett roligt arbete han verkligen vill ha.

Ingen av dem har personer i sin närhet som har den typ av arbeten som finns på Astra Zeneca.

Om ni skulle få ändra något i skolan inför gymnasievalet, vad skulle det vara?
"Att vi skulle göra fler utflykter till sådana här platser", säger Dino Safic.

"Det är en annan sak att komma ut och se vad företagen gör, jämfört med att bara läsa om det", säger Nikola Norberczak.

När Sverigechefen Jan-Olof Jacke talar med eleverna betonar han hur viktigt det är för Astra Zeneca att vara aktivt i samhället.

När eleverna sedan får chansen fullkomligt pepprar de honom med frågor. De handlar bland annat om hur många läkemedel företaget har släppt de senaste tjugo åren och vilket av bolagets läkemedel som använts av flest människor.

För Di berättar han att Astra Zenecas insatser i närsamhället är fokuserat på unga, och indelade i två kategorier: att stärka den psykiska och fysiska hälsan och att öka intresset för naturvetenskap.

"Det här programmet känns som en ’match made in heaven’, där vi kan arbeta med båda frågorna", säger han.

Från Mentors sida uppskattar man ett fördjupat samarbete med Astra Zeneca.

"Astra Zeneca har tidigare bidragit med kapital och med kunskap i olika program vi har. De har bland annat varit mattementorer, jobbmentorer och deltagit i det individuella mentorprogrammet. Nu tänkte vi att vi skulle göra något nytt och det blev proffsmentorprogrammet", berättar Emma Lindholm som är platschef för Mentor i Göteborg, och framhåller hur viktigt det är för företag att ta ett samhällsansvar genom att arbeta med social hållbarhet.


Innehåll från Norstedts JuridikAnnons

Branschrapport visar tydliga trender för framtidens juristbransch

Över 150 år i juristbranschen har gett Norstedts Juridik enorm erfarenhet av att stötta och hjälpa advokatbyråer till rätt beslut i krävande situationer. Man kallar sig marknadens juridiska coach och kombinerar lång erfarenhet och kunskap med förfinad och uppdaterad teknik.  

Kundens behov ligger i fokus och Norstedts Juridik blickar nu framåt med ny VD vid rodret vilket bland annat lett till verksamhetens nya inriktningar inom hållbarhet och kvalitet. 

– Utöver en omfattande utgivning av juridisk information erbjuder vi också kursverksamhet och avancerade juridiska verktyg. Hos oss finns även en tjänst för alla de specialämnen och intressen som tillfaller juridiskt arbete på kommun och myndighet. Uppdraget vi har är att ta fram verktyg som effektiviserar juristens jobb och som dessutom får vår kund att uppfylla gällande hållbarhetskrav i alla leverantörsled, säger Alexandra Åquist, VD.

Alexandra Åquist är juristen som skulle bli polischef men som istället satsade på en karriär inom försäljning och affärsutveckling. Hon har en stor passion för CSR- och hållbarhetsfrågor och påtalar vikten av att lyssna på marknaden för att kunna vara den naturliga samarbetspartnern för alla som arbetar med juridik. 

– Jag brinner för att alla ska ha tillgång till samma information. Alla ska ha ”rätt att få rätt”. Nya affärsmodeller och nya tekniker gör att juridiken blir mer tillgänglig för gemene man. Där vill jag att Norstedts Juridik ska vara med och bidra, säger Alexandra Åquist.

Framtidens jurist 2020 – om krav, drivkrafter och utmaningar i juristbranschen

För att bli en samarbetspartner krävs insikt och förståelse för de incitament och utmaningar advokaterna har i sitt arbete. Därför tar Norstedts Juridik varje år fram branschrapporten Framtidens jurist tillsammans med ett oberoende undersökningsföretag. Frågorna ställs till yrkesverksamma jurister i både Sverige och Danmark och årets rapport besvarades av drygt 3500 yrkesverksamma jurister. 

– Vår förhoppning är att rapporten ska fungera som en källa för inspiration och en språngbräda för diskussion om hur vi vill att framtiden ska se ut, vad vi som bransch behöver fokusera på, och vilka utmaningar vi behöver överkomma, berättar Alexandra Åquist.

Slaget om framtidens jurister har börjat

Rapporten har tre tydliga fokusområden varav det första är transformation.

– Det är något som verkligen sjuder i den juridiska branschen just nu. Vi ser allt mer hur delar av juristens jobb digitaliseras och standardiseras, samtidigt som utvecklingen i samhället driver på efterfrågan av juridiska tjänster. Byråerna står nu inför en jätteutmaning vad gäller sin affärs- och prismodell. Kan man bemöta kunderna och erbjuda fasta prismodeller har man en helt ny målgrupp att bearbeta, säger Alexandra Åquist. 

Det andra fokusområdet är innovation. Fler och fler standardiserade processer gör arbetet enklare, timmarna färre och mycket finns att vinna på att ta del av den innovativa utveckling som sker i branschen. Det tredje tydliga fokusområdet är vikten av balans i livet. Från den yngre generationen kommer helt nya krav på möjlighet till fritid (vilket är högre prioriterat än lön idag), hållbarhet, mångfald och jämställdhet. För att som advokatbyrå attrahera och behålla unga talanger krävs det att verksamheten anpassas till de nya kraven.  

– Vi vill inspirera till att man även på advokatbyrån inkluderar hållbarhet och kvalitet. Det kommer bli en tydlig del i vem som får uppdragen och kompetensen längre fram. Det är en absolut konkurrensfördel att man är transparent och att man i branschen tar detta på allvar redan nu, avslutar Alexandra Åquist.

Läs mer på www.nj.se 

Fakta om Norstedts Juridik

Norstedts Juridik är marknadsledande utgivare och leverantör av juridiska tjänster med rötter 150 år tillbaka i tiden. Företagets digitala informationstjänst, JUNO, används av Sveriges största advokatbyråer, domstolar, myndigheter och kommuner. Norstedts Juridik är en del av Karnov Group.

 

Mer från Norstedts Juridik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norstedts Juridik och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?