ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Di Gasell

Mellby gård-vd:n: Dra inte för stora växlar på konkurrensen från e-handeln

  • Johan Andersson, vd Mellby gård och Pontus Herin från Dagens Industri talade inför storpublik i Helsingborg. Foto: Lars Jansson

Fysiska butiker har en framtid och nedgång i konjunkturen framöver ger utrymme för företagsförvärv. Det var några besked från Johan Andersson, vd i Mellby gård, när han gästade Helsingborg på onsdagen. 

Restaurang Sillen & Makrillen i Helsingborg var fullsatt när Di Gasell bjöd in till nätverksfrukost på onsdagen. Drygt etthundra gäster fick bland annat lyssna till Johan Andersson, vd i Mellby gård, investeringsbolag med ett 20 tal bolag i portföljen, bland dem noterade bolag som Kappahl, Duni och Academedia. 

Mellby gård grundades av Rune Andersson. 2013 tog sonen Johan Andersson steget in som vd. Under hans ledning har riktningen förändrats något, där industriell verksamhet fått sällskap av konsumentvaror, som senast herrkonfektionsmärket Oscar Jacobson, och tjänsteföretag. 

”Jag vill försöka skapa en bra balans i portföljen”, sade Johan Andersson. 

Detaljhandeln är inne i en omvälvande period. Ökad konkurrens från näthandeln är en faktor, som pressar bolag som Kappahl. 

”Men jag tror att det finns fler orsaker som påverkar hur konsumenterna fördelar sina pengar, som vädret och val av kollektioner. Jag tror inte att man ska dra för stora växlar på konkurrensen från e-handeln. Jag tror dessutom fortfarande på den fysiska handeln i branscher som klädhandeln, jag är inte lika orolig som många andra. 

  • Henrik Hallgren, grundare Parkster, var en av talarna vid onsdagens frukostmöte i Helsingborg.  Foto: Lars Jansson

Nästa steg blir att etablera Oscar Jacobson på kontinenten. Antalet återförsäljare i Tyskland ska få en kraftig förstärkning. 

Mellby gård har ett långsiktigt perspektiv i sitt ägande. Koncernen har växt genom förvärv och vill fortsätta göra det. 

”Vi letar investeringar, men primärt tillägg till våra existerande företag. Jag är inte säker på att det blir något rent nytillskott i år.”

Johan Andersson tror på en nedgång i konjunkturen, kanske inte under detta år, men därefter. Det kan ge utrymme för förvärv med sjunkande bolagsvärderingar. 

”Vi vill ha en 'krigskassa' när det sker en prisjustering, vilket inte skett ännu, och då vill vi inte vara särskilt belånade.”

Henrik Hallgren, vd i Parkster som blev Gasellvinnare i Skåne 2018, framträdde också under nätverksfrukosten. Bolaget bakom parkeringsappen vill fortsätta att växa. 

Hur gör ni för att undvika växtvärk? 

”Växtvärk får man, men det gäller att hitta sätt att hantera tillväxten. Ett är förstå när det är dags att 'byta kostym', ett visst sätt att arbeta fungerar till en viss storlek sedan behövs ett skifte”, sade Henrik Hallgren. 

I Parksters fall innebar det bland annat att skapa ett nytt chefslager när bolaget växte. 

”Först var jag chefen som tog hand om övriga, men jag fick se till att släppa flera frågor och lägga ut dem på andra. Tidigare hade vi rekryterat specialister, nu fick vi rekrytera chefer.”

Idag har företaget cirka 25 anställda i Sverige, varav sex är chefer. 

  • Elin Öster, marknadsdirektör i Danji AB, som arbetar med bland annat kundupplevelse och organisationsutveckling:"Det är roligt att fler får upp ögonen för kunduppelvelse, hur man kan ta tillvara på kundernas språk i till exempel enkätsvar och inte bara titta på siffror. Genom att analysera språket når vi känslorna och det är det vi vill, då får vi en riktigt vass kundupplevelse. På det sättet kan vi hjälpa företagen att få långa relationer med sina kunder". Foto: Britt-Mari Olsson

 

  • Maria Balsam, försäljningschef på revisions- och konsultföretaget Grant Thornton:"Digitaliseringen tar över, fler analyser sker inledningsvis digitalt istället för att människor gör dem. Därefter tar människan över. Detsamma gäller ekonomiservice. Det gör att vi får mycket mer tid över för rådgivning. Vardagen blir lättare när vi inte behöver sitta med så mycket papper, utan får tid att hjälpa entreprenörerna att göra än mer lönsamma affärer".  Foto: Britt-Mari Olsson

 

  • Louise Sauer, ekonomichef Inyett AB, som arbetar med säkra betalningar:"Säkerhet och säkra betalningar är en het bransch. Det är alltid aktuellt med säkerhet och trygghet för våra kunder, att veta betalningsströmmarna fungerar som de ska. Riskerna med internetbedrägerier ökar och det pratas det mycket om. Samtidigt talar vi mycket om närståendetransaktioner, se till att skapa trygghet för alla dem som sitter och sköter betalningar på företagen" Foto: Britt-Mari Olsson
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies