1515

Mellby gård-vd:n: Dra inte för stora växlar på konkurrensen från e-handeln

Fysiska butiker har en framtid och nedgång i konjunkturen framöver ger utrymme för företagsförvärv. Det var några besked från Johan Andersson, vd i Mellby gård, när han gästade Helsingborg på onsdagen. 

Johan Andersson, vd Mellby gård och Pontus Herin från Dagens Industri talade inför storpublik i Helsingborg.
Johan Andersson, vd Mellby gård och Pontus Herin från Dagens Industri talade inför storpublik i Helsingborg.Foto:Lars Jansson

Restaurang Sillen & Makrillen i Helsingborg var fullsatt när Di Gasell bjöd in till nätverksfrukost på onsdagen. Drygt etthundra gäster fick bland annat lyssna till Johan Andersson, vd i Mellby gård, investeringsbolag med ett 20 tal bolag i portföljen, bland dem noterade bolag som Kappahl, Duni och Academedia. 

Mellby gård grundades av Rune Andersson. 2013 tog sonen Johan Andersson steget in som vd. Under hans ledning har riktningen förändrats något, där industriell verksamhet fått sällskap av konsumentvaror, som senast herrkonfektionsmärket Oscar Jacobson, och tjänsteföretag. 

”Jag vill försöka skapa en bra balans i portföljen”, sade Johan Andersson. 

Detaljhandeln är inne i en omvälvande period. Ökad konkurrens från näthandeln är en faktor, som pressar bolag som Kappahl. 

”Men jag tror att det finns fler orsaker som påverkar hur konsumenterna fördelar sina pengar, som vädret och val av kollektioner. Jag tror inte att man ska dra för stora växlar på konkurrensen från e-handeln. Jag tror dessutom fortfarande på den fysiska handeln i branscher som klädhandeln, jag är inte lika orolig som många andra. 

Henrik Hallgren, grundare Parkster, var en av talarna vid onsdagens frukostmöte i Helsingborg. 
Henrik Hallgren, grundare Parkster, var en av talarna vid onsdagens frukostmöte i Helsingborg. Foto:Lars Jansson

Nästa steg blir att etablera Oscar Jacobson på kontinenten. Antalet återförsäljare i Tyskland ska få en kraftig förstärkning. 

Mellby gård har ett långsiktigt perspektiv i sitt ägande. Koncernen har växt genom förvärv och vill fortsätta göra det. 

”Vi letar investeringar, men primärt tillägg till våra existerande företag. Jag är inte säker på att det blir något rent nytillskott i år.”

Johan Andersson tror på en nedgång i konjunkturen, kanske inte under detta år, men därefter. Det kan ge utrymme för förvärv med sjunkande bolagsvärderingar. 

”Vi vill ha en 'krigskassa' när det sker en prisjustering, vilket inte skett ännu, och då vill vi inte vara särskilt belånade.”

Henrik Hallgren, vd i Parkster som blev Gasellvinnare i Skåne 2018, framträdde också under nätverksfrukosten. Bolaget bakom parkeringsappen vill fortsätta att växa. 

Hur gör ni för att undvika växtvärk? 

”Växtvärk får man, men det gäller att hitta sätt att hantera tillväxten. Ett är förstå när det är dags att 'byta kostym', ett visst sätt att arbeta fungerar till en viss storlek sedan behövs ett skifte”, sade Henrik Hallgren. 

I Parksters fall innebar det bland annat att skapa ett nytt chefslager när bolaget växte. 

”Först var jag chefen som tog hand om övriga, men jag fick se till att släppa flera frågor och lägga ut dem på andra. Tidigare hade vi rekryterat specialister, nu fick vi rekrytera chefer.”

Idag har företaget cirka 25 anställda i Sverige, varav sex är chefer. 

Elin Öster, marknadsdirektör i Danji AB, som arbetar med bland annat kundupplevelse och organisationsutveckling:

"Det är roligt att fler får upp ögonen för kunduppelvelse, hur man kan ta tillvara på kundernas språk i till exempel enkätsvar och inte bara titta på siffror. Genom att analysera språket når vi känslorna och det är det vi vill, då får vi en riktigt vass kundupplevelse. På det sättet kan vi hjälpa företagen att få långa relationer med sina kunder".
Elin Öster, marknadsdirektör i Danji AB, som arbetar med bland annat kundupplevelse och organisationsutveckling: "Det är roligt att fler får upp ögonen för kunduppelvelse, hur man kan ta tillvara på kundernas språk i till exempel enkätsvar och inte bara titta på siffror. Genom att analysera språket når vi känslorna och det är det vi vill, då får vi en riktigt vass kundupplevelse. På det sättet kan vi hjälpa företagen att få långa relationer med sina kunder".Foto:Britt-Mari Olsson
Maria Balsam, försäljningschef på revisions- och konsultföretaget Grant Thornton:

"Digitaliseringen tar över, fler analyser sker inledningsvis digitalt istället för att människor gör dem. Därefter tar människan över. Detsamma gäller ekonomiservice. Det gör att vi får mycket mer tid över för rådgivning. Vardagen blir lättare när vi inte behöver sitta med så mycket papper, utan får tid att hjälpa entreprenörerna att göra än mer lönsamma affärer". 
Maria Balsam, försäljningschef på revisions- och konsultföretaget Grant Thornton: "Digitaliseringen tar över, fler analyser sker inledningsvis digitalt istället för att människor gör dem. Därefter tar människan över. Detsamma gäller ekonomiservice. Det gör att vi får mycket mer tid över för rådgivning. Vardagen blir lättare när vi inte behöver sitta med så mycket papper, utan får tid att hjälpa entreprenörerna att göra än mer lönsamma affärer". Foto:Britt-Mari Olsson
Louise Sauer, ekonomichef Inyett AB, som arbetar med säkra betalningar:

"Säkerhet och säkra betalningar är en het bransch. Det är alltid aktuellt med säkerhet och trygghet för våra kunder, att veta betalningsströmmarna fungerar som de ska. Riskerna med internetbedrägerier ökar och det pratas det mycket om. Samtidigt talar vi mycket om närståendetransaktioner, se till att skapa trygghet för alla dem som sitter och sköter betalningar på företagen"
Louise Sauer, ekonomichef Inyett AB, som arbetar med säkra betalningar: "Säkerhet och säkra betalningar är en het bransch. Det är alltid aktuellt med säkerhet och trygghet för våra kunder, att veta betalningsströmmarna fungerar som de ska. Riskerna med internetbedrägerier ökar och det pratas det mycket om. Samtidigt talar vi mycket om närståendetransaktioner, se till att skapa trygghet för alla dem som sitter och sköter betalningar på företagen"Foto:Britt-Mari Olsson

 


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?