Annons

Mellby Gård köper Dea Axelssons

Mellby Gård har genom sitt klädbolag Flash köpt den konkursade butikskedjan Dea Axelssons. De båda butikskedjorna ska samordnas men Axelssons varumärke lever vidare.

Rune Andersson, ordförande i Mellby Gård.
Rune Andersson, ordförande i Mellby Gård.Bild:TT

Di har tidigare rapporterat om att klädbolaget Dea Axelssons försattes i konkurs i mitten av januari. Sedan dess har konkursförvaltare advokat Gustaf Pontén förhandlat med en handfull intressenter som velat köpa butikerna och varumärket och nu står det klart att Mellby Gård, genom sitt klädbolag Flash, har köpt upp Dea Axelssons.

Investeringsbolaget, som också äger 20 procent av Kappahl, tar över varumärket Dea Axelssons och 27 av 30 butiker från och med onsdag. Köpeskillingen är hemlig, men Mellby Gård ser förvärvet som en långsiktig investering, enligt Erik Andersson, styrelseordförande i Flash och styrelseledamot i Mellby Gård.

”Det är helt i enlighet med Mellby Gårds anda. Vi skulle aldrig gå in i något för att sälja av det om fem år. Vi har följt Dea under många år och tycker att de är jätteduktiga. De har även trogna kunder, vilket inte minst har visat sig de senaste veckorna efter konkursbeskedet”, säger han till Di.    

Vad landade på köpeskillingen på?

"Det har vi beslutat ska stanna mellan oss och konkursboet", säger Erik Andersson.

För att Mellby Gård och Flash ska kunna få butikskedjan på fötter har tre butiker lämnats utanför förvärvet.

”Det kommer att krävas åtgärder och vi har gjort en värdering av läget för att kunna vända utvecklingen. Vi kunde ta 90 procent av butikerna men var tvungna att tacka nej till tre av dem”, säger Erik Andersson utan att vilja kommentera vilka butiker det rör sig om.

”Vi är mitt uppe i allt och vill parkera den frågan ett tag till. Butikerna och personalen är dock informerade”, fortsätter han.

Förvärvet innebär inga större förändringar för personalen i de 27 butikerna som omfattas av förvärvet eftersom de kommer att erbjudas anställning, enligt Erik Andersson.

”Personalen, med både erfarenhet och kundrelationer, är jätteviktig och vi hoppas att de följer med oss”, säger han.

Dea Axelssons verksamhet kommer nu att samordnas med Flash eftersom Mellby Gård bedömer att det finns goda synergimöjligheter bolagen emellan.

”Det gäller bland annat logistik, inköp och marknadsföring. Det är dock inte tal om att konvertera butikerna till Flash-butiker. Axelssons har snart 100 år på nacken med en trogen kundgrupp", säger Erik Andersson.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?