1515
Annons

Mellan anarki och ordning – Sofie Josefsson aktuell med ny utställning

Konstnären Sofie Josefsson är rejält i ropet just nu och i dagarna ställer hon för första gången ut i Stockholm. Utställningen på Sotheby's beskrivs som en balans mellan anarki och ordning.

Sofie Josefsson, aktuell med utställning ”Museum för det som sker vid sidan om” på Sotheby's.
Sofie Josefsson, aktuell med utställning ”Museum för det som sker vid sidan om” på Sotheby's.Foto:Joey Abrait

Sofie Josefssons konstnärskap började efter gymnasiet när hon inte visste vad hon ville göra, bara att hon ville göra något som hon tyckte var roligt. Starten blev på den förberedande konstnärlig utbildning på KV Konstskola i Göteborg och efter det var Sofie Josefsson fast. Därefter följde flera år av olika konstnärliga utbildningar innan hon började på Konsthögskola i Malmö.

”Det är ett lustfyllt begär av färgkombinationer som jag alltid har haft. När jag var yngre trodde jag att alla tänkte på det, men sedan insåg jag att det gör ju inte alla och att slumpmässiga kombinationer av delikata nyanser kan uppstå i vardagen”, säger Sofie Josefsson.

”Till exempel om jag är ute och går och plötsligt ser en gammal man med gråbeige kappa som går förbi en smutsrosa vägg samtidigt som det blåser in en lite chockrosa plastpåse mot väggen så tänker jag ’mums jag vill äta den vyn’. Jag blir inspirerad av de här vardagliga slumpmässiga händelserna så tar jag en bild i huvudet, det är ett lustfyllt sätt att tänka kring sin vardag.”

Den första konstnärskärleken var den finska konstnären Helene Schjerfbeck och det var hennes sätt att bryta färg mellan det matta och pastelliga som Sofie Josefsson fastnade för.

”Av samma anledning föll jag för den italienska konstnären Giorgio Morandi som är helt fenomenal på de här bleka pastellfärgerna blandade med jordiga färger.”

Konstnären Sofie Josefsson.
Konstnären Sofie Josefsson.Foto:Joey Abrait

I hennes nya utställning ”Museum för det som sker vid sidan om” återfinns de papptallrikar som Sofie Josefsson blandat färger på till tidigare tavlor, men som hon inte har haft hjärta att slänga. Paletterna har skapats helt utan styrning eller avsikt och med dessa som förlaga låter hon slumpen och den kemiska processen få styra i målningarna. Hon menar att målningarna balanserar mellan anarki och ordning.

”Kännetecknande för mitt konstnärskap är att jag har en förkärlek till det som sker vid sidan om, ofta vardagliga företeelser och ting. Det är sådant som riskerar att glömmas bort, slängas eller bara har en otacksam roll. I det här fallet paletten, färg som föreställer sig själv. Vardagens harvande bärs upp av pompösa marmorpodier, det blir ett välförtjänt möte”, säger Sofie Josefsson.

I vardagen försöker Sofie Josefsson hålla sig till ett nio-till-fem-jobb. Hon går upp och gör frukost till sonen som många andra, innan hon går till sin ateljé som hon delar med andra konstnärer. 

”Det ateljékollektivet som jag ingår i är sju stycken konstnärer där alla har egna rum. Många av dem har samma tider som mig. Det är väldigt skönt för jag hade aldrig klarat av att sitta hemma och jobba.”

När Sofie Josefsson inte är i sin ateljé går hon gärna på loppmarknader.

”Jag älskar det. Det är mitt största avslappningsmoment och jag får massa idéer när jag bläddrar bland kläder och saker. Jag letar alltid efter lampor och ett av mina bättre loppisfynd är en lampa där motivet på lampskärmen är nästan som en målning från 1700-talet med hästar”, säger hon.

Att vara konstnär är inget enkelt jobb, men ändå känner inte Sofie Josefsson att hon har behövt göra några uppoffringar. För henne är det en stor passion och något som hon är beredd att jobba hårt för.

”Jag upplever att man behöver ha många olika kompetenser som konstnär, man behöver vara bra att skriva och prata om sin konst, man ska kunna vara närvarande på alla möjliga tillställningar och framför allt kunna sitt hantverk. Konstnärer är precis som vilken annan egenföretagare som helst, det är ganska komplext i konstnärsrollen.”

Till vänster: konstnären Sofie Josefsson. Till höger: galleristen och konstrådgivaren Ebba de Faire.
Till vänster: konstnären Sofie Josefsson. Till höger: galleristen och konstrådgivaren Ebba de Faire.Foto:Joey Abrait

Vad är den svåraste delen i en tavla?

”Det är nog att jag alltid är väldigt nöjd två tredjedelar in i tavlan, men då kan jag drabbas av hybris och känna att det är värsta mästerverket. Men att sedan avsluta och sätta pricken över i:et, det tycker jag är svårast, att behöva lämna och tänka att nu är det klart.”

Utställningen ses den 18-20 november på det anrika auktionshuset Sotheby’s på Sturegatan i Stockholm och kureras av galleristen och konstrådgivaren Ebba de Faire.

 

Producentpriserna i Polen ökade mindre än väntat i årstakt i juli

Producentpriserna i Polen ökade mindre än väntat i årstakt i juli.

Foto:Mindaugas Kulbis

På årsbasis steg producentpriserna 24,9 procent (+25,6), att jämföra med Bloomberg analytikerkonsensus som väntade en ökning på 25,3 procent.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera