För tredje året i rad växer fritidsbåtsbranschen i Sverige.
”Vi räknar med en ökning i försäljningen av nya båtar på mellan 10-15 procent i år”, säger Mats Eriksson, vd på branschorganisationen Sweboat, som i helgen anordnar Sveriges största flytande båtmässa.
Robert Triches
Text
Säsongen 2018 är inte över än. Men högkonjunktur, låg ränta, en inte allt för instabil fastighetsmarknad och framför allt en varm och solig sommar borgar för att det blir ännu ett toppår för båtbranschen. De senaste tre åren har försäljningen av båtar och tillbehör pekat rakt uppåt och i år räknar Sweboat med en ny toppnotering på mellan 4-5 miljarder i omsättning, varav cirka 2 miljarder är försäljning av nya båtar.
”Räknar man sedan in vad hela båtbranschen omsätter ett år, inklusive turism, bränsle med mera, så hamnar vi någonstans mellan 12-15 miljarder per år.”
Utbudet av olika båtlån har också ökat sedan det blivit svårare och dyrare att låna på sin bostad eller fastighet. Vissa av låneinstituten och bankerna har redovisat en ökning i år på 20-25 procent, men utlåningen totalt tror Mats Eriksson kan öka med 10-15 procent i år.
Med start på fredagen öppnar Sweboat sin flytande båtmässa i Gustavsberg öster om Stockholm. Av de 270 båtar som ställs ut utlovas minst 30 vara Sverige- eller världsnyheter, berättar Stefan Aspberg, som är mässansvarig. Båtmässan räknas till den största i sitt slag i Sverige och arrangörerna hoppas på mellan 25.000-30.000 besökare.
Det kan ju verka lite bakvänt med en mässa på höstkanten? ”Mja, det är inte höst än. Och det är ju som så att båtar gör sig bäst när de ligger i vattnet”, säger Stefan med ett skratt och tillägger:
”Det gör det lättare för potentiella köpare att se hur båten ser ut i vattnet, hur den rör sig och så kan man ju provköra också, om man kommer överens med utställaren.”
Sedan är det också så att många tillverkare av strategiska skäl väntar med att presentera sina nyheter till sensommaren, för att öka på intresset inför kommande säsong.
En annan aspekt med att ställa ut efter säsong är att det börjar dra ihop sig för sista datum för att beställa en ny båt till nästa sommar.
”Framförallt de större båtarna är det lite väntetid på så den som funderar på att köpa nytt och vill vara säker på att få båten levererad till nästa säsong bör slå till ganska snart”, säger Mats.
Men den tydliga trenden de senaste åren är ett ökat intresse för mindre båtar, särskilt för styrpulpetbåtar. Ett enkelt båtägande med en lättskött båt som inte har ett allt för högt inköpspris är efterfrågad av många.
Priset på de vanligaste styrpulpetbåtmodellerna ligger mellan 100.000-300.000 kronor.
Innehåll från XledgerAnnons
”Lätt att satsa på innovation – men missa kundens behov”
Marie Löfgren, operativ chef hos molntjänsten Xledger.
Förstå kundens behov, få kunden att förstå tjänsten och skruva längs vägen.
Så lyder klassiska framgångsreceptet på en lyckad affär – men många hamnar snett.
– Det tycker jag händer ibland, det är lätt att satsa på innovation men missa kundens behov, säger Marie Löfgren hos molntjänsten Xledger.
Innovation – ett nytt sätt att lösa en befintlig utmaning eller slitet modeord? För Marie Löfgren, operativ chef hos molntjänsten Xledger, gäller det förstnämnda:
– För mig är det ett begrepp som syftar på något banbrytande, att ligga steget före och samtidigt kunna lyssna in vad kunderna och marknaden säger. Känslan för användaren ska vara ”wow, hur har vi klarat oss utan detta tidigare?” säger hon och fortsätter:
– Jag tycker inte det är en floskel om man lyckas tydliggöra vad det betyder. Tittar vi på oss själva håller vi en hög utvecklingstakt, har löpande uppdateringar av våra tjänster och lanserar därmed ny funktionalitet löpande.
Enligt Marie kan Xledgers inställning till uttrycket spåras tillbaka till företagens barndom på 2000-talet, när norske grundaren Jarle Sky insåg att framtidens affärssystem ligger på internet och inte lokalt.
– Klart att det ligger i vår historia att sticka ut, att våga vara det där extraordinära alternativet bland tio andra. För oss är det viktigt att kunderna ser den skillnaden.
En konkret skillnad är Xledgers vilja att utmana kundernas syn på sitt dagliga arbete – kan det göras bättre, snabbare, billigare?
– Vi är noga med att förklara vår process för kunderna, tanken är att systemen ska fungera i många år, de ska kunna vara trygga med att vi kan leverera den nytta och värde de förväntar sig. Omvänt vill vi att kunderna har en inställning att våga ta till sig uppdateringarna och ny funktionalitet. Det är viktigt att de inte bara ser det som en produkt som hanterar fakturor och rapporter, utan ett verktyg som kan förbättra verksamhetens processer och flöden, säger Marie och lägger till:
– De kunder vi samarbetar med tycker jag är öppna för att vi ska driva utvecklingen tillsammans, att de tar del av våra webbinarier, online-dokumentation och nyhetsbrev med tips och tricks för att hela tiden vara uppdaterade kunskapsmässigt.
När ny funktionalitet tas fram tittar Xledger på vilka behov och önskemål kunderna har, vad marknaden efterfrågar samt egna idéer som kunderna inte visste att de saknade förrän de dyker upp. Man har även ett gediget underlag på vad kunderna faktiskt använder i systemen:
– Vi ser ju vad de nyttjar och inte nyttjar, vilka menyer som används eller inte används. Det ger oss kunskap om vi behöver skruva på något eller utbilda mer.
Just möjligheten att kunna basera systemets utveckling utifrån mätbara parametrar gör att risken för satsningar på funktionalitet som kunderna inte vill ha minimeras, menar Marie:
– Att skapa något ingen behöver har säkert hänt i vår historia med, men generellt tycker jag att vi har ett stadigt fokus på att hela tiden ta kliv med produkten och ha fokus på att skapa det som efterfrågas, säger hon och konstaterar:
– Innovation är en kostsam process, inte bara i kronor och ören, utan också tidsmässigt. Då gäller det att tänka smart men också stå i ständig dialog med kunden. De måste förstå vad de köper och samtidigt orka med och utveckla sina egna processer. Kunden måste också förstå vad som kommer när vi uppdaterar. Kanske är det där vi skiljer oss mot andra, vi gör resan tillsammans och är noga med att de är nöjda hela vägen.
Har du något exempel på när Xledger tog ett innovativt kliv?
– När jag började var vi precis i skärningspunkten mellan pappers- och digitala fakturor. Alla pappersfakturor hade en streckkod som vi lyckades omvandla till en digital tolkning in i vårt system. Det var en innovationsresa mot hur det är idag där allt sådant är digitaliserat, även där har vi förbättrat exempelvis automatiseringen av e-fakturor. Utvecklingen pågår hela tiden, vårt mål är ju att skapa ”wow”-känslan så ofta det går.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
spara 1180kr
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev