Trots allt lyckades en positiv känsla leta sig fram under tisdagens Gasellevent. Inte minst tack vare Gasellvinnarna som förmedlade medvind och framtidstro på vinnarfilmerna som skildrade deras vardag med fulla orderböcker och i vissa fall till och med nyanställningar nu under hösten.
Moderatorerna Andreas Johansson och Anna Ekelund, programledare på Di TV, lyfte också fram att Gasellerna i Örebro, Värmlands, Västmanlands, Dalarnas och Gävleborgs län har skapat nästan 1.000 nya jobb tillsammans, trots att det är betydligt färre Gasellföretag i samtliga län jämfört med i fjol.
Även talaren Lina Rickardsson, vd och formgivare för Dalaföretaget Pappelina, förmedlade en hoppfull lägesbild. Pappelinas framgångssaga har nu pågått i 20 år, sedan Lina Rickardsson lanserade sin första egenvävda platsmatta på Formex år 2000. Nu säljer Pappelina 100.000 mattor per år, och även i år går det bra.
”Coronapandemin påverkade oss hårt i mars-april. Våra orderblock sjönk med 70 procent, men redan i maj började det vända. Nu har vi helt plötsligt mer beställningar än någonsin”, säger Lina Rickardsson.
Hon lyfte också fram den lokala förankringen som viktig.
”Det finns en glädje i att vi skapar arbetstillfällen och producerar på plats i Dalarna.”
Lina Rickardsson passade på att skicka med ett råd till andra entreprenörer:
”Ha kul så orkar du mycket!”
Kathrine Löfberg, styrelseordförande och fjärde generation i familjeföretaget Löfbergs, pratade om hur det kan komma något gott även ur kriser.
”Det finns mycket vi kommer att ta med oss från den här tiden, och då inte bara sådant som digitala lösningar för möten. Vi har sett att det kommer fram kreativitet bland medarbetarna och vi har kunnat testa massor av nya intressanta idéer.”
”Om man lyckas att se möjligheterna under en så här jobbig period så tror jag att man kan komma ut stärkt på andra sidan”, säger Kathrine Löfberg.
Löfbergs står dessutom mitt i sin största satsning hittills – ett nytt rosteri byggs just nu i Karlstad för 200 miljoner kronor.
”Det är en framtidssatsning!”