1515
Annons

Medvetna konsumenter pressar handlarna

Intresset för hållbarhet ökar i handeln, bland annat eftersom konsumenterna efterfrågar det. Och att hållbarhetsarbetet är lönsamt verkar ha landat hos företagen, konstaterar organisationen Svensk Handel i sin senaste hållbarhetsrapport.

Bild:TT

76 procent av handelsföretagen uppger att de arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor, jämfört med 63 procent förra året, enligt Svensk Handels hållbarhetsrapport för 2016 som presenterades på torsdagsmorgonen. Företagens intresse och engagemang för hållbarhetsfrågor växer snabbt.

”Det här är core business för alla våra företag” konstaterar Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

I förra årets rapport var lönsamheten i hållbarhetsarbetet företagens stora fråga. I år har det vänt: allt fler företag ser hållbarhet som ett sätt att göra sig mer konkurrenskraftiga och lönsamma.

En anledning till det ökade engagemanget är konsumenternas krav på mer hållbara varor och tjänster. 57 procent av de tillfrågade konsumenterna svarade att de lägger pengar på hållbara varor. Hela 87 procent svarade att de medvetet väljer att köpa miljömärkt. Företagen inser att det gäller att hänga med, 86 procent ser dessutom ett klart positivt samband mellan satsningar på hållbarhet och lönsamhet.

Det handlar inte bara om att tillhandahålla fler ekologiska varor och ha en transparent flödeskedja. Allt fler företag satsar på cirkulär ekonomi – att ta tillbaka egna varor för återvinning och se det som en resurs. Även att i allt större utsträckning hyra utrustning och arbetskläder verkar vara något som fler företag allt mer använder sig av som en del i hållbarhetsarbetet.

I år hade rapporten 50 procent bättre svarsfrekvens än föregående år och Maria Sandow som arbetar med hållbarhetsfrågor på Svensk Handel tror att rapporten betyder mycket för det framtida arbetet.

”Rapporten uppmuntrar fler till att arbeta med hållbarhet och fungerar som inspiration för företag som har lite mer att jobba på i hållbarhetsarbetet” säger Maria Sandow.

Om rapporten:
Svensk Handels hållbarhetsrapport ges ut årligen sedan 2011. Rapporten baseras på enkätundersökningar från både företag och konsumenter. Totalt svarade 1543 företag som är medlemmar i Svensk Handel, av dem svarade 1031 de jobbar aktivt med hållbarhet. Konsumentsvaren landade på totalt 1012. Rapporten är gjord av HUI Research på uppdrag av Svensk Handel.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?