Medlemstapp i partierna – bara KD och SD ökar

De flesta riksdagspartier fortsätter att tappa medlemmar. Sämst går det för Miljöpartiet som blev av med nästan var sjätte medlem förra året.

Samtidigt hade KD sin bästa medlemsutveckling på 46 år.

KD-ledaren Ebba Busch Thor.
KD-ledaren Ebba Busch Thor.Foto:MAJA SUSLIN / TT, MAJA SUSLIN / TT

Det totala medlemstappet för riksdagspartierna var 9.038 medlemmar förra året.

Störst minskning hade Socialdemokraterna som förlorade 4.727 medlemmar. Men Miljöpartiet tappade störst andel av sina medlemmar, från 12.400 till 10.500.

”Vi ökar alltid under valår och minskar mellan valen, så det här är inget konstigt utan det är så det brukar vara. Sett över en längre tid, säg 15-20 år, har vi ökat i medlemsantal”, säger Märta Stenevi, Miljöpartiets partisekreterare.

Centerpartiet tappade samtidigt 3.100 medlemmar, Moderaterna 2.800, Liberalerna 1.300 och Vänsterpartiet backade med 1.200 medlemmar under 2019.

Centerpartiets partisekreterare Michael Arthursson ser allvarligt på tappet.

”Det är en tydlig minskning av medlemstalet, efter att vi år 2017 haft en stark ökning och 2018 ett i stort sett oförändrat medlemsantal. I februari kommer vi att starta ett samtalsår med svenska folket, där vi ger ännu fler människor möjligheten att engagera sig i Centerpartiet”, säger han.

På lång sikt har de flesta partier minskat antalet medlemmar. Stenevi bekymras över att färre människor vill vara medlemmar i politiska partier.

”Det är medlemmarna som ÄR partiet. Vi behöver bli fler som driver gröna frågor som klimatomställning och social rättvisa politiskt. Vi står inför stora utmaningar och vi behöver alla krafter som vill verka för en bättre framtid.”

Men två partier gick emot trenden. 2018 hade Kristdemokraterna 21.348 medlemmar. Vid slutet av förra året låg medlemsantalet på 25.600, en ökning på 20 procent. Sverigedemokraterna hade 30.200 medlemmar 2018. Ökningen förra året blev 1.600. KD:s stora tillströmning förklaras av partiet av den politiska situationen i Sverige.

”Vår ställning som tydligt oppositionsparti har gett oss en bra ökning. Vi såg egentligen redan i slutet av valrörelsen 2018 ett ökat inflöde av medlemmar. Den fortsättningen som har varit hela året är relativt unik för oss”, säger partisekreterare Peter Kullgren.

Förra årets ökning är den största på 46 år, enligt Kullgren. Partiets mål är att fortsätta växa och att antalet medlemmar ska öka med 5 procent varje år.

TT: Hur viktiga är medlemmarna för KD?
”Vi är lite av ett folkrörelseparti, och våra medlemmar är viktiga i det politiska arbetet.”

TT: Fram till i år har ni i stort sett tappat medlemmar varje år under en längre tid. Vad har förändrats?
”Jag tror att det hängde ihop med att vi gick knackigt opinionsmässigt under de åren. Men på senare tid har vi var betydligt mer tydliga, mer raka och vi står upp för de politiska idéer och förslag som vi tror är bäst för Sverige”, säger Peter Kullgren.


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?