1515

Medier: Trump hotar dra Bannon inför rätta

USA:s president Donald Trump hotar enligt flera medier sin tidigare chefsstrateg Steve Bannon och författaren Michael Wolff med rättsliga åtgärder.

Wolffs bok beskriver bland annat Trump som allt mer glömsk och att hans närmaste allierade ser presidenten som "oförmögen att fungera i sitt jobb".

Steve Bannon.
Steve Bannon.Bild:TT

USA:s president Donald Trump hotar enligt flera medier sin tidigare chefsstrateg Steve Bannon och författaren Michael Wolff med rättsliga åtgärder.

Wolffs bok beskriver bland annat Trump som allt mer glömsk och att hans närmaste allierade ser presidenten som "oförmögen att fungera i sitt jobb".

Wolffs kommande bok om Trumps första tid, "Fire and Fury: Inside the Trump White House", beskriver bland annat ett påstått möte mellan Trumps kampanjstab och representanter för Rysslands regering i juni 2016, bara månader före presidentvalet. På mötet fanns Trumps son Donald Trump Junior, svärsonen Jared Kushner och valkampanjens ordförande Paul Manafort, säger Bannon i intervjun som refereras i boken enligt AFP.

"Även om du inte tyckte att det var förräderi, eller opatriotiskt, eller skit, och jag råkar tycka att det var allt detta, borde du ha ringt FBI omedelbart", säger Bannon enligt AFP.

Enligt flera medier hotas Bannon nu med juridiska åtgärder med bland annat ärekränkning som grund, skriver Reuters. I ett uttalande säger presidentens advokat Charles Harder att "rättsliga åtgärder är nära förestående".

I ett brev till Bannon som Harder skickade på onsdagen, och som Reuters sett, skriver advokaten också att Bannon brutit mot sekretessavtal genom att prata med Wolff om Trump, hans familj, presidentvalskampanjen och gjort nedsättande uttalanden om presidenten och hans familj.

Enligt The Washington Post har Harder också försökt få boken indragen. Wolff och förläggaren Henry Holt ska ha fått besked av Trumps advokater om att de överväger rättsliga åtgärder, däribland om förtal.

Ett utdrag ur boken i The Daily Beast beskriver en scen på presidentens egendom i Mar-a-Lago i Florida. Det framställs som att Trump i allt högre grad upprepar sig, inte kan känna igen gamla vänner och att han betraktas av sina närmaste allierade som "oförmögen att fungera i sitt jobb".

Där står också att många av Trumps omtalade tweetar "är produkten av hans upprepningar" och att han bara inte kan hejda sig själv från att uttrycka vissa saker.

Också Wolff själv hamnar under luppen. The Washington Post kallar honom en "provokatör och mediepolemiker". Och även om varken Bannon eller Trump ännu direkt förnekat bokens innehåll redogör tidningen för tidigare ifrågasättanden och människor som ansett sig felciterade av Wolff.

I ett skriftligt uttalande tonar presidenten ned Bannons roll i valkampanjen:

"Steve Bannon har inget att göra med mig eller mitt presidentskap. När han sparkades förlorade han inte bara sitt jobb, han förlorade sitt förstånd".

Presidenten anklagar också sin tidigare chefsstrateg för att ha läckt information till medier under sin tid i Vita huset.

Men Bannon verkar inte sugen på en fajt. I en första kommentar sedan publiceringen av utdragen säger Bannon att han fortfarande stöder Trump, skriver CNN.

"USA:s president är en framstående man", säger Bannon i en intervju med radiokanalen SiriusXM.

"Du vet, jag står bakom honom alla dagar i veckan."

I Washington DC spekuleras det nu i hur boken och presidentens sågning av Bannon kan påverka årets mellanårsval till kongressen.

Under torsdagen annonserades det också att Trumpregeringen vill tillåta olje- och gasutvinning i stort sett alla amerikanska vatten. Enligt inrikesminister Ryan Zinke innebär beslutet att över 90 procent av den yttre kontinentalplattan blir öppen för prospektering, inklusive områden som tidigare skyddats av Obamaregeringen.

"Vi vill att vårt lands offhore-industri ska växa i stället för att långsamt överlåta den till utländska kuster", sade Zinke. Inrikesdepartementet pekar ut 47 möjliga tillståndsområden, jämfört med elva tillgängliga under president Barack Obamas planer.

Den nya femårsplanen omfattar områden i Atlanten, Stilla havet och Arktis.

Beslutet väckte omedelbart kritik från miljögrupper, men också från en del republikaner. Den republikanske guvernören Rick Scott i Florida sade att oljeborrning utgör ett hot mot delstatens naturresurser.


Innehåll från DeloitteAnnons

Mänskliga företag är vinnarna när tillit är valutan

Tillit och förtroende är det som för oss människor samman. Det är också den väsentliga grunden – låt oss kalla det valutan – i de relationer vi har med varumärken. De företag som konsumenter visar tillit till växer snabbare än sin marknad och är mer uthålliga i turbulenta tider. Så vad är receptet för att vinna förtroende? I en färsk studie från Deloitte Digital pekar konsumenter ut autentiskt mänskliga varumärken som de mest betrodda. Samma studie visar att konsumenter är tre gånger mer benägna att handla från ett varumärke de litar på. 

Att skapa en mer mänsklig organisation börjar med ett empatiskt ledarskap. Ett ledarskap som lyssnar på kunder, anställda och affärspartners för att förstå, och ta itu med, det som är viktigast för dem. Samtidigt är effektivitetsvinster fokus för många företag i spåren av pandemin och strävan efter förbättrad produktivitet, samt den allt snabbare förflyttningen till digitala plattformar har medfört att många organisationer glömt bort de mänskliga perspektiven. Men vikten av att agera snabbt och eftersträva effektivitet behöver inte stå i motsats till att främja den mänskliga relationen. 

Ett exempel är Hästens, en kund till Deloitte Digital sedan många år, vars digitala transformation uppnått höga effektivitetsmål just tack vare ett konstant fokus på både kunder och medarbetare. Deloitte Digital och Hästens har tillsammans skapat nya kundmöten, butiksupplevelser och lojalitetsprogram. Designat, utvecklat och implementerat mobilapplikationer, CRM- och ERP-system men även arbetat med Hästens varumärkeskommunikation och skapat insiktsdrivet kreativt innehåll för digitala plattformar genom internationella kommunikationsbyrån ACNE, som sedan 3 år är en integrerad del inom Deloitte Digital och som på senare tid rönt stor framgång hos kunder som IKEA, Netflix & TikTok. 

– Hos oss jobbar affärsstrateger sida vid sida med världsledande designers, kreatörer, branschexperter, kommunikatörer och ingenjörer som alla delar ambitionen att förmänskliga företag för att nå affärsresultat. Gemensamt, tvärs alla våra kompetenser, skapas ovärderlig nytta för kunden, säger Fredrik Oscarson, Partner på Deloitte Digital.

Med engagerande kundupplevelser, intuitiva gränssnitt och tydlig kommunikation skapat utifrån insikter om kunders och medarbetares behov har Hästens underlättat arbetet i butik och förkortat ledtiderna vid försäljning med 90 procent. Samtidigt har man kunnat öppna nya butiker världen över, nå ut till nya målgrupper digitalt med skräddarsydd kommunikation och skapat ökad butiktillströmning. 

– För oss är det viktigt med en partner som både utmanar och lyssnar för att skapa digitala verktyg som faktiskt hjälper oss att utföra vårt arbete på det smartaste sättet. Deloitte Digital skapar ett samspel mellan vårt varumärke och kunden, säger Robert Carlén, CFO på Hästens.

Hästens mänskliga angreppssätt i kombination med de affärsmässiga resultat de uppnått har skapat eko runt om i världen. Inte minst efter att Apples VD, Tim Cook, på världens största digitalkonferens lyfte fram 170 år gamla Hästens från Köping som ett utmärkande framgångsrikt exempel. 

För företag är budskapet nu tydligt: digitaliseringen är ett utmärkt tillfälle att förnya och återuppbygga de mänskliga upplevelserna. 

Om Deloitte Digital 

Deloitte Digital fokuserar på den mänskliga upplevelsen för att skapa tillväxt och de mest kundorienterade, hållbara organisationerna i världen. 

Vi kombinerar Deloittes erkända styrka inom företagstransformation och teknikimplementering med kreativitet och design i världsklass. I Sverige möter du också Deloitte Digital genom våra byråvarumärken, ACNE och Mobiento. 

www.deloittedigital.se 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Deloitte och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?