Medieexperten: ”Två ägarsfärer bröstar upp sig mot varandra”

Den svenska mediemarknaden är i gungning när tidningshusen ska försöka skapa lönsamhet i sin digitala affär. På tisdagen stod det klart att anrika Hall Media blir en del av Bonnierkoncernen.

”Vi ser två ägarsfärer som börjar växa fram i Skandinavien och som börjar brösta upp sig mot varandra”, säger medieforskaren Jonas Ohlsson.

”Vi ser två ägarsfärer som börjar växa fram i Skandinavien och som börjar brösta upp sig mot varandra”, säger medieforskaren Jonas Ohlsson.
”Vi ser två ägarsfärer som börjar växa fram i Skandinavien och som börjar brösta upp sig mot varandra”, säger medieforskaren Jonas Ohlsson.

När Bonnier-ägda Mittmedia och norska Amedia köper Hall Media försvinner ett av de sista familjeägda svenska mediehusen. I en ny våg av strukturaffärer har två bjässar tagit allt större kontroll över marknaden med Bonnier i ena ringhörnan och Schibsted i den andra.

”Det är en historisk affär. Det är familjerna som har byggt upp den starka svenska lokalpressen. Nu har de en efter en hoppat av. Hall Media har haft en dramatisk resa från att vara en av de mest lönsamma koncernerna till att ha stora ekonomiska problem”, säger Jonas Ohlsson, föreståndare för kunskapscentret Nordicom vid Göteborg Universitet.

Tidigare större strukturaffärer på mediemarknaden har vid ett par tillfällen resulterat i statliga utredningar, som kommit fram till vikten av en fortsatt maktspridning. Skräckexemplet internationellt är Rupert Murdoch, som genom uppköp kopplat en rad dagstidningar till sig för att kunna kontrollera det mediala budskapet.

”Den typen av ägande har vi däremot inte sett i Sverige. Även om vi har haft en konsolidering under lång tid, så har titlarna blivit kvar och de har fått behålla sin ideologiska färg. Vi har jämförelsevis ansvarsfulla ägare”, säger Jonas Ohlsson.

Att Bonnier samarbetar med norska Amedia skapar samtidigt hopp om en framtid för en svensk lokaljournalistik som de senaste åren tampats med en dalande lönsamhet.

”Amedia brukar benämnas som den mest framgångsrika lokaltidningskoncernen i världen vad gäller att sälja digitala abonnemang. Bonnier är inte kända för att vara skickliga lokaltidningsägare, men har hittat en väldigt bra samarbetspartner i Amedia”, säger Jonas Ohlsson.

Skillnaden mot förra omgången av konsoliderande affärer på den svenska mediemarknaden är att förvärven blivit billiga, enligt Jonas Ohlsson. Senast handlade det om att köpa till sig lönsamma, lokala tidningsföretag och få skalfördelar i printaffären. Denna gång är det snarare en fråga om överlevnad genom digitalisering.

”Vi ser två ägarsfärer som börjar växa fram i Skandinavien och som börjar brösta upp sig mot varandra. Det sätter press på dem som står utanför. Frågan är hur de mindre aktörer som finns kvar som Gota Media, NTM-koncernen och VK kommer att agera. Det här är nog inte den sista affären vi får se”, Jonas Ohlsson.

Vad som talar för att Bonnier framgångsrikt skulle kunna få sina lokala titlar på rätt köl igen är att mediekoncernen efter försäljningen av Bonnier Broadcasting till Telia har en stark kassa, menar Jonas Ohlsson.

”Det går inte att spara sig till framgång inom lokal journalistik. Du måste kunna erbjuda någonting som läsarna är beredda att betala för på nätet. Det kräver investeringar i både innehållet och paketeringen”, säger han.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Monitor Capital MarketsAnnons

Därför ökar intresset för investeringar i onoterade bolag

Fredrik Roos, en av grundarna till Monitor Capital Markets.
Fredrik Roos, en av grundarna till Monitor Capital Markets.

När coronapandemin bredde ut sig i våras tog många ett steg tillbaka. Investerare var inga undantag och resultatet blev fallande kurser. Men nu har återigen aktiviteten kommit tillbaka och intresset för att investera i onoterade bolag har blivit allt starkare. Monitor Capital Markets, som mäklar just onoterade aktier, har nu vind i seglen och ska därför expandera. 

– Redan i somras tog det ordentlig fart igen. Juli, som annars är en relativt lugn månad, var minst sagt transaktionsintensiv. Efterfrågan på onoterat ökar kontinuerligt och vi växer och ska därför anställa fler medarbetare, berättar Fredrik Roos, vd på Monitor Capital Markets som är ett mäkleri med fokus på onoterade värdepapper. 

Läs mer om Monitor Capital Markets. 

På spelplanen, inte vid sidlinjen 

Vid kriser minskar investerare ofta sin risk. I mars, när coronakrisen slog till med full kraft, skedde precis det och investerare gjorde sig mer likvida genom att sälja tillgångar, till exempel aktier, såväl noterade som onoterade. 

– Troligen gjorde sig investerare alltför likvida. Mycket talar för att intresset för att investera i onoterat kommer att öka allt mer. Det beror bland annat på att det kontinuerligt kommer fler intressanta startups samt att det finns gott om mogna bolag som man kan investera i innan de noteras, konstaterar Fredrik Roos.

Sund och effektiv andrahandsmarknad för onoterat

Monitors affärsidé är att upprätthålla en sund och effektiv andrahandsmarknad för onoterade bolag. Rent konkret innebär det att den investerare som vill köpa eller sälja en onoterad aktie tar kontakt med Monitor Capital Markets, som i sin tur åtar sig att hitta en motpart.

En nyckelfaktor bakom bolagets framgång när det gäller att säkerställa avslut är dess nätverk, som Fredrik Roos och hans kollegor successivt har byggt upp under de dryga tio år som de har arbetat med onoterat. Nätverket består av förmögna privatpersoner, family offices, fonder, investmentbolag samt börsnoterade bolag som är intresserade av onoterade investeringar. 

– Investeringar i onoterat kan vara svåråtkomliga för privatplacerare. Genom vårt nätverk, som utgörs av aktiva investerare, får man ta del av dessa möjligheter, säger Roos och berättar att den genomsnittliga transaktionen ligger i spannet 0,5–1 miljon kronor. 

Avlastar bolagsledningarna

Det är inte bara investerare som uppskattar Monitor Capital Markets tjänster utan även de onoterade bolagen. Anledningen är att de ser en stor fördel med en organiserad handel och en aktör som är specialiserad på just detta. Att onoterade företag kontaktar Monitor beror bland annat på att bolaget bidrar till ökad likviditet i aktien samt att bolagsledningarna avlastas.

– Att hantera enskilda aktieägares frågor tar för det första mycket tid och för det andra så finns det en risk att man inte behandlar alla ägare lika. Och det är här vi kommer in i bilden eftersom vi agerar professionellt, oberoende och behandlar alla lika, berättar Fredrik Roos. 

Förbättrar likviditeten

Ett annat dilemma som Monitor bidrar till att lösa är likviditeten. Genom sitt nätverk av investerare kan Monitor hitta en motpart vilket bidrar till en effektivare andrahandsmarknad. 

– Vi agerar inte rådgivare och kan inte garantera avslut, men vi har ett mycket starkt track record när gäller att komma till avslut. Det bidrar i sin tur till att likviditeten förbättras, vilket är bra vid kommande kapitalanskaffningar, säger Fredrik Roos. 

Granskar verksamheten

När Monitor tar sig an ett bolag granskas verksamheten för att säkerställa att den är seriös. Alla köpare och säljare är anonyma så länge de inte sitter i ledningen. 

– Ledande befattningshavare har ett informationsövertag och det bör investerare få reda på. För oss är transparens A och O och det vet vi att våra uppdragsgivare värdesätter, avslutar Fredrik Roos.

Fakta: Monitor Capital Markets

Monitor Capital Markets arbetar enbart inom orderförmedling. Bolaget arbetar således som ett renodlat finansiellt mäkleri utan rådgivning. Genom sitt breda kontaktnät och samarbete med de ledande aktörerna på marknaden för främst onoterade tillgångar bygger Monitor Capital Markets verksamheten framför på andrahandsmarknad och kapitalanskaffning. Läs mer här.

 

Mer från Monitor Capital Markets

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Monitor Capital Markets och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?