Annons

Mediakoncernen Time säljs till konkurrent för 23 miljarder

Förlagskoncernen Time Inc, som inkluderar nyhetsmagasinet Time, underhållningsmagasinet People och sporttidningen Sports Illustrated, har sålts till den konkurrerande mediagruppen Meredith Corporation, i en affär värderad till 2,8 miljarder dollar, motsvarande drygt 23 miljarder kronor.

Meredith köper Time för 18:50 dollar per aktie, motsvarande en premie på 46 procent jämfört med kursen den 15 november, dagen innan uppgifter om en eventuell affär började cirkulera på marknaden. De kända finansbröderna Koch stödjer affären och har lagt in 650 miljoner dollar i förvärvet, vilket ger Koch Equity Development cirka 10 procent i bolaget.

Kock-bröderna, som har en nettoförmögenhet om 48,2 miljarder dollar vardera enligt Forbes, kontrollerar Koch Industries, USA:s näst största privata bolag. En talesman för Koch Industries beskriver Kochs inblandning i Time-affären som "en passiv finansiell investering".

Time har haft en tuff resa med övergången från print till digitalisering, och har dessutom brottats med stora skulder. Koncernen har gjort stora kostnadsneddragningar, tagit bort 300 jobb, dragit ned på utgåvor och frekvens på vissa av sina mest kända magasin samt försökt att sälja sin brittiska division och andra tillgångar.

Meredith äger lokala tv-stationer och magasin som Better Homes & Gardens och Martha Stewart Living. Bolaget har länge velat ha några av Times tillgångar, som People och Instyle, men har två gånger tidigare misslyckats med att nå en affär.

Få inom magasinindustrin har kunna gå oskadda igenom nedgången i print och etablerat en hållbar digital affär. Condé Nst, ägare av Vanity Fair och Vogue, drar ner på budgetar och personal. Rolling Sone, det kända musikmagasinet säljs.

I ett memo till anställda hänvisar Times vd Rich Battista till den tuffa branschen: "Storlek spelar roll och kommer att göra det möjligt för detta bolag att konkurrera mer effektivt i detta dynamiska medialandskap, samt förbättra den enorma, spännande potentialen i våra varumärken", rapporterar Financial Times.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?