Annons

Media Markt lämnar Sverige

Hemelektronikkedjan lämnar Sverige, och säljer sina varuhus till norska Expert. Det skriver tidningen Market, som enligt sina källor hävdar att kontraktet redan är påskrivet med norrmännen.

”Övertagandet är klart”, säger en källa till Market.

Bild:Johan Nilsson / TT

”Media Markt är i Sverige för att stanna, det finns ingen tveksamhet om det”, sa Per Kaufmann, vd för Media Markts svenska verksamhet, till Dagens industri i april 2016

Mindre än ett år senare gör den tyskägda hemelektronikkedjan sorti, och säljer samtliga butiker till norska Expert. Detta enligt detaljhandelstidningen Market.

Media Markt klev in på den svenska marknaden 2006, och var en del i det stora priskrig på hemelektronik som bröt ut.

Men kubbningen om den billigaste platt-tv:n skördade flera offer, och Media Markt redovisade förluster i mångmiljardklassen fram till 2013. Efter att de tyska ägarna tröttnat på röda bokslut skrotades den aggressiva strategin, och expansionsplanerna lades i malpåse. I stället var det lönsamhet som gällde.

2015 lade Media Markt i Sverige ett varsel, där heltidstjänster skulle omvandlas till deltider för att parera den minskade tillströmningen av kunder på vardagar.

Men i en intervju med Dagens industri i april 2016 sa vd för den svenska verksamheten, Per Kaufmann, att man hade ”grönt kort” från Tyskland och fick fortsätta bygga ut så länge man öppnade lönsamma butiker.

”Vi är inte nöjda, men det går enligt plan”, sa Per Kaufmann till Di.

Enligt Market är dock sagan över, Media Markt ska redan ha skrivit på för att sälja samtliga 27 varuhus till norska Expert, som kommer att driva dem vidare under varumärket Power.

2012 begärdes svenska Expert, med 55 butiker, i konkurs. Flertalet butiker togs över av Kalmarbaserade Electragruppen, som genom ett väl utvecklat logistiknät lyckades vända dem till lönsamhet.

Enligt Market ska butikscheferna, som äger 10 procent av respektive varuhus, ha lösts ut.

”Övertagandet är klart”, säger en källa till Market.

Dagens industri har varit i kontakt med Media Markt i Sverige, som säger att man inte kan kommentera ärendet, utan hänvisar till ägarbolaget Media Saturn Holding i Tyskland.

”Det här är en ägarfråga”, säger Anna Sjödin, kommunikationschef för Media Markt.

Dagens industri har varit i kontakt med Media Saturn i Tyskland, men även där är locket hårt påskruvat.

"Vi kommenterar inte marknadsrykten", säger en företrädare för bolaget som inte vill låta sig namnges.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?