1515
Annons

Medarbetarna flydde när målen stöptes om

VISBY.

2016 valde Swe Prod Graphics att ställa om sin produktion – och förlorade då en rad nyckelpersoner.

Vinden vände med en satsning på morgondagens talanger och innovativa flygplatsskyltar på export.

Samarina Bägerfeldt och Thomas Sjökvist arbetar i produktionen.
Samarina Bägerfeldt och Thomas Sjökvist arbetar i produktionen.Foto:Anna Bredberg

Upphissad i taket på ICA Maxi Arena i Visby hänger tre tröjor – en av dem med nummer 18.

”Lika många säsonger som jag gjorde för klubben”, berättar Ewa Jansson, mångårig lagkapten för innebandyklubben Endre.

Sedan två år tillbaka har hon försökt överföra sina ledaregenskaper från sport till näringsliv, från kapten i en elitklubb till vd i tillväxtbolaget Swe Prod Graphics.

”I idrottens värld delar alla ett och samma mål, oavsett om man går för guld eller siktar på en fjärdeplacering i tabellen. På ett företag har alla inte samma mål när de går till jobbet. Mitt jobb går ut på att få alla att dra åt samma håll, att jobba tillsammans mot uppsatta mål även om de kan skilja sig åt.”

Sedan 2016 har just det gemensamma målarbetet varit högprioriterad för Swe Prod Graphics, som producerar industriell grafik och skyltar. Det var då företaget bestämde sig för att göra en omställning där produktionen skulle bli resultatet av ett tydligare målarbete, starkare försäljning och bättre rekrytering.

”Att övertyga 35 medarbetare om att vi ska ändra synsätt och arbetssätt har inte varit enkelt, utan snarare oerhört turbulent. När vi började sätta upp produktivitetsmål på maskiner tog vissa det personligt”, säger Henrik Svensson, grundare och som på den tiden fortfarande var vd.

Att delar av personalstyrkan skulle välja att lämna bolaget var han och övriga ledningsgruppen medvetna om – men inte att det skulle gå så snabbt.

”Vi tappade nyckelkompetens och genomled några riktigt tuffa år. Samtidigt var vi trygga i att vi gjort rätt vägval. Tydligheten i vart vi ville gjorde att det på sikt blev enklare att hitta morgondagens talanger”, säger Henrik Svensson.

Ewa Jansson, vd och tidigare säljare.
Ewa Jansson, vd och tidigare säljare.Foto:Emma Ekstrand

Sedan 2016 har Swe Prod Graphics jobbat med att skapa en långsiktig plan för att locka till sig just talangerna.

”Vi har flera exempel på medarbetare som vuxit med sina roller och gjort karriär inom bolaget”, säger Ewa Jansson, som själv ingår i den skaran.

Hon började arbeta inom bolaget som säljare 2014 men var försäljningschef när hon i början av pandemin fick erbjudandet om att kliva in som vd.

”Vi förväntade oss en lågkonjunktur och jag vet av erfarenhet att det faktiskt är enklare att byta chef i kris. Chefen blir ofta mer accepterad”, säger Henrik Svensson, som 2009 köpte konkursboet skyltbolaget Danielssons och samtidigt bildade Swe Prod Graphics.

Ewa Jansson konstaterar att hon under de två åren vid rodret har genomgått en emotionell berg-och-dalbana, med allt från permitteringar, pandemi och krig till rekordkvartal och tillväxt.

”Fördelen för oss är att vi har kunder i alla tänkbara segment. Om en bransch drabbats av lågkonjunktur är det samtidigt högkonjunktur i en annan. Inom framför allt flygindustrin har vi exempelvis vuxit under corona.”

Företagets storsäljare är flygplatsskyltar som står på fält på olika flygplatser runt om i världen.

”I alla länder du kan tänka dig förutom USA”, påpekar Henrik Svensson.

Han var själv pappa till idén om de LED-skyltar med pilar och bokstäver på landningsbanor som resenärer i dag närmast tar för givet.

”Förr i tiden var det tjocka omoderna lysrör som gällde, så jag drog igång ett utvecklingsprojekt på eget bevåg. Det kostade mycket pengar och jag spräckte budgeten med ungefär 500 procent både räknat i tid och pengar. Om det inte hade varit mina egna pengar jag bränt hade jag dragit pluggen ur. Det krävdes en idiot som ägare för att försvara den satsningen”, säger Henrik med ett leende.

Henrik Svensson.
Henrik Svensson.Foto:Anna Bredberg

Men med facit i hand…?
”Ja, då blev det ju en dröm som gick i uppfyllelse. Det finns en stolthet i hela bolaget att vi i dag levererar LED-skyltar till hela världen.”

Några skarpa konkurrenter om den gotländska lösningen finns ännu inte.

”Det är en väldigt svår produkt att tillverka eftersom den är omgärdad av så många lagkrav när det gäller färgåtergivning, ljusstyrka och vindlast. Går den sönder ska den gå sönder på ett kontrollerat sätt. Om skylten slutar att fungera ska larmet gå till flygtornen. Och delarna ska kunna bytas ut på ett visst antal sekunder.”

Vid sidan av flygplatsskyltar tillverkar Swe Prod Graphics alla möjliga skyltar i plast, aluminium och folie.

”Kollar du på tv en kväll lär någon av våra produkter flimra förbi, även om du inte tänker på det. Vi är integrerade i någon annans varumärke”, säger Henrik Svensson.

Målet på sikt, som uttalades i en handlingsplan redan 2016, är att omsätta 100 Mkr på kort sikt och 316 Mkr på lite längre sikt.

”Det gäller att drömma och både jag och Ewa går igång på utmaningar. Värdet av bolaget är lika med summan av problemen vi löser. Problem är någonting bra.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?