1515

Medarbetare i protest mot Kapp-Ahls styrelse

Aktiemarknaden rosar Kapp-Ahl och efter onsdagens rapport är aktien närmare 8 procent upp. Men internt verkar situationen vara en annan. 130 anställda har enligt Göteborgs-Posten skrivit under ett brev som kritiserar styrelsen. 

Kapp-Ahls styrelseordförande Anders Bülow.
Kapp-Ahls styrelseordförande Anders Bülow.Foto:TT och Kapp-Ahl.

Brevet har författats efter det att den tidigare vd:n Danny Feltmann fick lämna företaget. De som står bakom brevet tycker att det är tråkigt att Danny Feltmann fick gå, eftersom de har haft stort förtroende för honom. 

"Han har levererat tydliga mål och visioner för företaget, han har tillsatt en kompetent ledning, han har ställt krav och gett oss anställda större ansvar. Han har dessutom fått alla oss att känna en framtidstro som inte har funnits tidigare", står det i brevet som G-P publicerat i in helhet. 

Det som upprör mest verkar vara styrelseordföranden Anders Bülows ordval vid ett internt informationsmöte som hölls vid tiden för Danny Feltmanns avgång. Han ska enligt brevet då ha pratat om målgruppen "kvinnan mitt i livet" och använt termer som "skrynkliga tanter", "kroppar som fött barn" och vallningar.

"Vi undrar om det är styrelsens åsikt att kvinnor i 50-årsåldern inte får gå klädda i korta kjolar. Eller om ni anser att rätten att vara sexig tar slut vid 30", står det i brevet. 

Där påpekar de anställda också att ingen kvinna i dag vill se ut som en tant och att det känns irrelevant att tala om ålder. Anders Bülows analys beskrivs som tondöv och med avsaknad av framtidsvision. 

G-P, som har varit i kontakt med Anders Bülow, skriver att han anser sig misstolkad av personalen. Han säger att han refererat till en lång diskussion på ett styrelsemöte om   vem som är Kapp-Ahls kund och hur den kvinnan ser ut. Han säger också att styrelsen inte beskrivit målgruppen runt 50 år som skrynklig. 

Göran Bille, Kapp-Ahls tillförordnade vd, säger till G-P att styrelsen ska bemöta personalens kritik i ett brev. 


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?