ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

McDonalds uppges vilja sälja sina restauranger i Norden

  • Foto: Gene J. Puskar/TT

Hamburgerjätten McDonalds vill sälja sina svenska restauranger till en utländsk investeringsfond enligt den danska tidningen Berlingske. Hamburgerjätten vill inte kommentera uppgifterna men säger att bolaget nu ser över ägarstrukturen.

Det är samtliga nordiska McDonalds-restauranger som ska säljas enligt uppgifter till Berlingske. Arbetet ska ha pågått i ett halvår och prislappen uppgår till drygt 3,9 miljarder kronor. Enligt tidningens uppgifter ska Carnegie ha kopplats in för att sköta processen och flera danska pensionsfonder ska ha blivit uppvaktade.

Att hitta köpare har inte varit helt lätt på grund av köpeskillingen och krav på finansieringsstrukturen. Men en utländsk investeringsfond ska nu vara i samtal med banker för att finansiera köpet enligt Berlingske.

McDonalds vill inte kommentera de specifika uppgifterna men bekräftar att bolaget ser över ägarstrukturen och att det kan innebära en försäljning.

”Carnegie Bank har utsetts till att leda proce4ssen för att undersöka vilka olika möjligheter kring ägarstrukturen som finns i Norden. Vi är mitt i processen och kan inte kommentera detta mer i nuläget”, säger Alexandra Hempel Svenonius, svensk presschef för McDonalds, till SVT.

Av de 216 McDonalds-restaurangerna i Sverige drivs 95 procent av lokala franchisetagare. Enligt Berlingskes uppgifter ska bolagets högsta ledning vara intresserade av en köpare som kan fungera som en huvudfranchisetagare som sköter licenseringen i Norden.

Alexandra Hempel Svenonius bekräftar för SVT att de restauranger som i dag drivs av lokala franchisetagare kommer att göra det i fortsättningen också.

Hamburgerjätten har på senare år utsatts för kraftigare konkurrens på hemmamarknaden, där uppstickare klår McDonalds i konsumentundersökningar.

I den senaste kvartalsrapporten, som publicerades i slutet av oktober, lyckades McDonalds visserligen bräcka analytikernas förväntningar. Men försäljningen i USA steg med 1,3 procent medan försäljningstillväxten globalt landade på 3,5 procent.

Analytiker pekade då på en nedåtgående spiral överlag, där utsikterna för den totala försäljningstillväxten ser fortsatt svaga ut.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer