1515

May efter toppmötet: ”Vi har ordnat det”

Storbritanniens premiärminister Theresa May och EU-basen Jean-Claude Juncker förhandlade på måndagskvällen fram några förändringar i utträdesavtalet - men det är oklart om det räcker för att få parlamentets ja på tisdagen.

Öppningen räckte dock för att stärka pundet.

Theresa May och Jean-Claude Juncker.
Theresa May och Jean-Claude Juncker.Foto:Jean-Francois Badias

Efter att samtalen mellan EU och Storbritannien fastnade under helgen flög premiärminister Theresa May på måndagskvällen till Strasbourg för samtal direkt med EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker.

Åter är det nödlösningen, kallad backstop, för Nordirlands gräns mot EU-landet Irland efter EU-utträdet som är tvistefrågan.

På kvällen meddelade de två att de hade kommit överens om tre juridiskt bindande försäkringar.

”Det har funnits en tydlig oro i parlamentet över en särskild fråga: nödlösningen om Nordirland. Men den kan inte bli en permanent lösning. Juridiskt bindande garantier har krävts för att reda ut det. I dag har vi ordnat det”, sade May.

”Vi har vänt på alla stenar. Våra sinnen har hela tiden varit öppna, vårt arbete kreativt och vår hand utsträckt. I den andan har premiärministern och jag i dag enats om en gemensam juridiskt bindande instrument”, sade Juncker.

Det första är att EU inte kan tvinga Storbritannien att vara kvar i nödlösningen genom att inte gå med på ett nytt handelsavtal. I så fall kan Storbritannien kräva medling och utträde ur avtalet.

Det andra är att båda sidor förbinder sig att till december 2020 hitta ny teknologi för gränskontroller, och därmed ta bort behovet av en backstop.

Det tredje är en brittisk deklaration att Storbritannien kan lämna nödlösningen om EU inte ”i god tro” gör allt för att få ett frihandelsavtal för att ersätta nödlösningen.

EU tänker inte förhandla mer.

”Det kommer inte att bli några ytterligare tolkningar av tolkningar, eller återförsäkringar av återförsäkringar. Det är det här avtalet eller brexit kanske inte blir av alls”, sa Jean-Claude Juncker i Strasbourg enligt affärstidningen Financial Times, FT.

Justitiekanslern Geoffrey Cox ska före omröstningen ge sitt råd om nödlösningen. Han har tidigare varnat för att den riskerar att bli permanent om Storbritannien och EU inte kommer överens om det framtida förhållandet.

På tisdagen ska Theresa May debattera överenskommelsen i underhuset inför kvällens debatt. För två månader röstade parlamentet ned hennes förslag med 432 röster emot och 202 för - ett rekordstort bakslag för en brittisk premiärminister.

För att avtalet ska gå igenom måste regeringen övertyga omkring 100 konservativa ledamöter och de tio från det nordirländska stödpartiet DUP om att det här är den brexit som är möjlig.

På måndagskvällen kom tecken på att motståndet börjar minska.

”Det är för tidigt att säga bestämt, men det är absolut ett steg i rätt riktning”, sa Jacob Rees-Mogg, ledare för den konservativa brexitgruppen European Resarch Group med omkring 50 ledamöter, enligt FT.

Även DUP sa att man ska studera överenskommelsen från Strasbourg.

Däremot uppmanar det största oppositionspartiet, Labour, ledamöterna att åter rösta nej.

”Kvällens överenskommelse med EU-kommissionen innehåller ingenting som närmar sig de förändringar Theresa May har lovat parlamentet”, sa partiledaren Jeremy Corbyn på måndagskvällen.

Blir det fiasko på tisdagen väntar nya avgångskrav både från Labour och konservativa.

Visserligen klarade Theresa May två misstroendeomröstningar i december och januari, men trycket blir ändå hårt på henne att avgå.

Om parlamentet på tisdagen - mot förmodan - röstar för brexitavtalet går Storbritannien mot brexit om drygt två veckor. Många räknar dock med att utträdesdatumet den 29 mars måste justeras med någon vecka för att parterna ska få alla bokstäver i avtalet på plats. 

Om det blir nej väntar en ny omröstning på onsdagen. Då ska parlamentet säga ja eller nej till utträde utan avtal. Med tanke på hur ledamöterna har röstat hittills pekar det mesta mot ett nej till en sådan hård brexit.

Sedan väntar ännu en omröstning på torsdagen. Då handlar det om att skjuta på brexit, det vill säga be EU om att förlänga artikel 50 i EU-fördraget som reglerar ett lands utträde.

Blir det ja blir det en fråga för EU-toppmötet i slutet av nästa vecka. Jean-Claude Junckers högra hand, Martin Selmayr, briefade på måndagen medlemsländernas EU-ambassadörer att brexit kan försenas till den 24 maj, dagen efter att EU-valet ska starta, uppger dagstidningen The Guardian.

Röstar parlamentet nej på torsdagen kastas Storbritannien tillbaka till osäkerhet om hela brexitprocessen. Då kan de senaste dagarnas pundförstärkning snabbt vändas till ras.

 


Innehåll från SJAnnons

Nya X 2000 – prisad design på räls

Redan före premiären av nya X 2000 har vagnarnas sobra inredning fått uppmärksamhet men detta är bara ett av många lyft i SJ:s uppdaterade snabbtåg.

– Det blir ett modernt tåg i ett återvunnet skal, säger Jakob Åhgren, affärsutvecklare på SJ.

Nyfiken på nya X 2000? Läs mer här. 

SJ gör stora satsningar i tågflottan och lanserar nu helt moderniserade X 2000-tåg – ett steg som tar kunderna in i en ny era.

– Vi har lyckats skapa ett i många avseenden helt nytt tåg i det befintliga stålskalet. På det sättet kan vi erbjuda resenärerna miljövänliga, snabba och bekväma resor under många år framöver, säger Jakob Åhgren.

Helt ny inredning

I samband med att hela X 2000-flottan renoverats från grunden har vagnarnas inredning fått det prestigefyllda priset ”Best of the best” i den internationella designtävlingen Red Dot Awards. Det är första gången ett helt tåg får ett designpris.

– De nya interiörerna är inspirerade av klassisk skandinavisk design med tydliga former och fokus på funktionella detaljer. Belysningen och de naturliga materialen ska bidra till en trevlig atmosfär och förstärka känslan av lugn och komfort.

Tillsammans med resenärerna har SJ utvecklat en stol som ger god sittkomfort och benutrymme. Den nya stolen har högt ryggstöd, ergonomisk design och ett stort arbetsbord. Tack vare elektrisk styrning är de lätta att ställa in. 

– Du ska kunna sitta bekvämt hela vägen för att jobba, läsa, se en film eller bara drömma dig bort.  

Först i Sverige med radiotransparenta fönster

De nya X 2000-tågen har utrustats med radiotransparenta fönster vilket gör uppkopplingen ombord mer stabil och framtidssäker. Denna teknik innebär att mobilsignaler enklare kan komma in i vagnarna vilket i sin tur gör att kunderna kan ringa och surfa direkt från den egna telefonen, med färre avbrott än förr. Samtidigt förses tågen med den absolut senaste wifi-tekniken som skapar bra förutsättningar för att streama film eller delta i webbmöten under resans gång. Båda teknikerna kommer att kunna utnyttja 5G när mobiloperatörerna moderniserar mobilnäten längs med järnvägen.

– Vi jobbar hårt med att tillgodose kundernas ständigt ökande krav på god uppkoppling och vår målsättning är att det inte ska vara X 2000-tågen eller deras utrustning som begränsar samtalskvaliteten eller internetuppkopplingen. Men för att fullt ut möta kundernas krav krävs även förbättringar i mobilnäten, så att det blir bättre täckning längs spåren.

Mer funktionell design

Något som blir tydligt för kunderna är att nästan alla bagageställ ombord har blivit större och fått en mer funktionell design – hopfällda barnvagnar ryms enkelt. Också taken och bagagefacken ovanför stolarna har ny formgivning för att skapa rymd och kapacitet. Toaletterna har renoverats från grunden och blivit ljusa och fräscha och alla dörrar ombord har förbättrats så att passage mellan vagnarna underlättas. Det blir även lättare för alla kunder att hitta rätt plats, läsa skyltar och ta del av viktig reseinformation via nya digitala skärmar.

– Sätena är numrerade med blindskrift, vi har nya piktogram ombord och de nya digitala skyltarna ger mer information och får bättre läsbarhet.

En helt ny bistrovagn

I nya X 2000 har bistrovagnen fått en rejält lyft med ny planlösning och en inbjudande atmosfär, med bland annat nya mässingslampor. Bistrosofforna i sin nuvarande utformning försvinner och ersätts av ståbord samt nya sittgrupper i direkt anslutning till bistron.

Utöver alla designlyft blir tågresan dessutom mer driftsäker tack vare nya tekniska system.

– Nya X 2000 har bland annat ett avancerat system för självdiagnostik, vilket betyder att vi får meddelanden om eventuellt slitage innan något verkligen går sönder, säger Jakob Åhgren.

Testa nya X 2000. Här kan du köpa biljetter. 

 

 

Mer från SJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?