ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Max satsning i Polen – ”Som att gasa med skygglappar”

  • Christoffer och Richard Bergfors, vice vd resp vd för Max Burgers. Ledarduon mottog Albert Bonniers pris Årets företagare förra året. Max prisades dessutom nyligen av FN för sitt klimatarbete och sina satsningar på en klimatpositiv meny. Foto: Petronelle Halvorsen

Snabbmatsklenoden Max Burgers storsatsar på Polen, där tillväxtpotentialen bedöms vara enorm. Men att rekrytera i en mirakelstark ekonomi är tufft, konstaterar Maxbröderna Bergfors som förra året utsågs till Årets företagare. 

Här berättar de om bolagets utmaningar, framtidsplaner och varför konkurrenterna kopierar deras koncept.   

Det nya decenniet har dragit igång på offensiven för Maxbröderna Bergfors, som ifjol mottog Albert Bonniers utmärkelse Årets företagare. De närmaste veckorna öppnar två nya restauranger i Warszawa. Därutöver ska ytterligare drygt 20 öppna under året – de flesta i Polen, bolagets främsta tillväxtmarknad.

Richard och Christoffer Bergfors, vd respektive vice vd för familjebolaget, är på kontoret i Stockholm för att fira senaste tillskottet på menyn. En kryddstark burgare som givetvis även kommer i vegan- och haloumivarianter, där Max hårdprofilerat sig som den ansvarstagande snabbmatskedjan.

”För att minska klimatpåverkan per måltid måste vi få 'köttlovers' att välja en grön burgare eller en kycklingburgare då och då”, kommenterar Christoffer Bergfors. 

Han skämtar om att bara deras mamma, Britta Fredriksson, kan skilja dem åt. Men bortsett från att de skulle kunna tas för enäggstvillingar är de inte så lika. Richard Bergfors framstår som stram på gränsen till avmätt, Christoffer kompensatoriskt bjussig och skojfrisk.

Men när Richard Bergfors får prata tillväxtplaner, den perfekta ekvationen för ett lyckat restaurangläge och framtidens burgare skiner han upp. 

Var satsar ni mest?
”Polen kommer att vara det land där vi öppnar flest restauranger, men Sverige fortsätter att vara största landet de närmaste tio åren.”

För Max är tio år ingen svindlande tidsrymd. Bolaget är inne på sitt 52:a år och ska finnas minst lika länge till, gärna dubbelt. 

Från X-grillen i Gällivare, som drevs av föräldrarna Curt Bergfors och Britta Fredriksson, har företaget etablerat sig som Sveriges näst största hamburgerkedja med 153 restauranger, varav 130 i Sverige.

Personalstyrkan har biffat upp sig till omkring 5.500 anställda. För varje restaurang som öppnar rekryteras runt 40 nya medarbetare. Förra året tillkom 15 nya restauranger till kedjan. Årets öppningstakt blir minst densamma, enligt bröderna. 

Vilken är er största utmaning i Polen, där Max inte har samma fanclub som på hemmaplan?
”Utmaningen är att det måste gå så fort. Innan du har nått en viss kritisk massa kommer du bara att förlora pengar. Det kan inte ta 51 år som vi har hållit på i Sverige. Det måste gå mycket snabbare”, säger Richard Bergfors. 

Hur stor är den kritiska massan?
”Den är olika på olika marknader. I Polen rör det sig om cirka 30 restauranger. Vi har 6 ställen nu och öppnar två till innan januari är över. Totalt är åtta restauranger är klara att öppna under året, fler är i 'pipen'. År 2022 ska vi ha nått dit.”

Själv reser han ned varje vecka för att träffa personal, sprida Maxkulturen och ständigt leta nya lägen. Rekryteringen är tuffare än vad de hade väntat sig. 

”Arbetslösheten är nära noll i många storstäder – i stället är det arbetskraftsbrist. Om man dessutom är okänd blir det ännu svårare att rekrytera. Så i Polen får vi lägga otroligt mycket tid och resurser på att hitta rätt personer.”

Motståndet är ingenting som får bröderna att backa. Tvärtom, säger Christoffer Bergfors. 

”Det är som att gasa med skygglappar på. Även om du förlorar pengar i dag måste du vara starkt övertygad om du kommer att tjäna på det i slutänden.”

”Det är lättare att säga än att göra”, tillägger han. 

Christoffer Bergfors tar två exempel på satsningar som tids nog visat sig vara rätt. Expresskassorna som lanserades 2007 gick till att börja med bara hem hos någon procent. I dag, snart 13 år senare, beställer 80 procent av gästerna via expresskassorna eller appen. 

”Vi har också tidigt försökt trycka in gröna alternativ och lanserade vegetariska nuggets i början av 2000-talet. 2008 gick vi ut med stora kampanjer för vår första falafel. Den den sålde inte alls”, säger Christoffer Bergfors och konstaterar:  

”Då måste man ta tillbaka och våga satsa igen. Det är lärdomar vi fått senaste 17 åren.”

Tillväxten har rasslat snabbt sedan bröderna tog över det operativa ansvaret 2002. I snitt har bolaget dubblat sin storlek vart femte år, vilket även är planen framåt.

Vinstmarginalen i Max Burgers är god, så att säga. Åren 2016–2018 har den varierat mellan drygt 15–18 procent. Under samma period har Max via moderbolaget Max hotell- och restauranginvest, som till majoriteten ägs av Curt Bergfors, delat ut över 280 miljoner kronor.  

Hur har ni påverkat snabbmatsmarknaden i Sverige?
”Väldigt mycket. Sverige är ett av de länder i världen där McDonalds haft svårast att etablera sig. De har inte dominerat marknaden här och det är på grund av oss”, säger Richard Bergfors. 

Varken McDonalds eller Burger King har heller kunnat köra sitt amerikanska koncept rakt av i Sverige, fortsätter han. 

”De har varit tvungna att anpassa sig på allt från dippsåser till gröna alternativ och haloumiburgare. Nu pratar de mycket om hållbarhet, den utvecklingen har vi drivit. Det hör man inte från McDonalds i USA.”

För Max del fortsätter arbetet med att utveckla nya klimatvänliga burgare, som tids nog även lär dyka upp hos konkurrenterna. 

Får vi se en norrländsk myggburgare på menyn?
”Nej, insektsburgare tror jag inte på. Människor är väldigt konservativa med vad de äter. Vi försöker göra steget att välja rätt så enkelt och gott som möjligt. Om du måste göra stora uppoffringar blir det som att banta eller eller börja träna – det blir inte långsiktigt”, säger Richard Bergfors. 

 

 

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer