Mawima förlänger livet för sjukvårdsprylar – vill växa på gym

ESLÖV. Slit och släng gäller inte här. Med service och reparationer får sjukhussängar, operationsbord och rollatorer nytt liv över hela Sverige. 

Med samma idé ska Mawima Teknik nu växa på landets gym.

Olyckskorparna var många när Andreas Månsson startade Mawima för tio år sedan. ”Men om du ska göra vad alla andra gör så tappar du din egen personlighet i företaget. Man måste gå sin egen väg.”
Olyckskorparna var många när Andreas Månsson startade Mawima för tio år sedan. ”Men om du ska göra vad alla andra gör så tappar du din egen personlighet i företaget. Man måste gå sin egen väg.”Foto:Björn Solfors

På lagret står två cykelmaskiner, en vit sjukhussäng med gallergrindar och ett massage­bord med blå brits. 

I skåpen finns skruvar, sladdar, verktyg och handkontroller till bland annat operationsbord och gynstolar. 

Mawima Teknik, med bas i skånska Eslöv, är därmed rustat för att lösa diverse tekniska problem, reparationer eller helt vanligt service­underhåll när det kommer till utrustning och olika hjälp­medel inom sjukvård, hemvård och äldrevård. Stora kunder är många av landets kommuner och landsting, men också en hel del privata aktörer behöver hjälp.

”Det finns många mindre företag och salonger, exempelvis massörer eller naprapater, som också använder britsar och annan utrustning”, säger Andreas Månsson, grundare och ägare av Mawima Teknik. 

När hans företag nu firar tio år har han etablerat sig i bland annat Stockholm med fyra anställda, och uppdragen sträcker sig hela vägen upp i Norrland. Men 2010 var det en ödmjuk Andreas Månsson som byggde om garagets lilla förråd till ett första kontor. 

”Jag hade tackat nej till tre jobberbjudanden för att i stället prova vingarna. Det var många, både i branschen och i släkten, som ifrågasatte vad jag sysslade med. Man får höra hela tiden att det inte kommer att gå. Det är tufft för många entreprenörer att orka i början.”

Men tvivlet släppte lite redan under det första året. Marknaden visade sig vara mogen för hans idéer. Andreas Månssons tidigare anställning på ett stort företag, som sålde hjälpmedel till sjukvården, kom till användning.

”Jag arbetade administrativt på det företaget, hade hand och ekonomi och bokföring och beställde reservdelar. Genom att göra saker lite annorlunda, och erbjuda mer kunskap, nya produkter och öka servicegraden betydligt, såg jag att det fanns en möjlighet”, säger han.

Branschkontakterna var många och Andreas Månsson skannade samtidigt av hela den svenska marknaden för att kartlägga tänkbara kunder. Två saker blev avgörande för att framgången till slut kom: Han undvek prisdumpning och såg de stora branschkonkurrenterna som en möjlighet i stället för ett hot. 

”Jag nischade mig tidigt med hög kunskap och stor flexibilitet. Det gjorde att andra aktörer kunde vända sig till mig för att få hjälp vid specialisttuppdrag, eller om de helt enkelt hade för mycket att göra själva. Ett stort problem, även för stora företag, är att kunna erbjuda servicetekniker på plats över hela landet. Alla i branschen fajtas, men är man öppna och ärliga kan man ta hjälp av varandra i stället”, säger han. 

I bakgrunden har Mawima Teknik också verkat i den besläktade nischen sjukgymnastik och träningsredskap. Men det är först nu idén – den här gången riktad mot landets gym och träningsanläggningar – rivstartar. 

”På gymsidan finns fort­farande en mentalitet av slit och släng, som jag hoppas vi kan vara med och förändra nu. På sjukvårdssidan är vi redan med och förlänger produkternas livslängd genom reparationer och service, vilket förstås gynnar både miljö och ekonomi. Det tänket vill vi få in i träningsbranschen också.”

Andreas Månsson har aldrig gjort en budget. Däremot är gymsatsningen resultatet av en ständigt återkommande fråga han ställer sig själv som ägare: Vad ska vi bli ännu bättre på i framtiden?

”Och just service och underhåll av saker, i stället för att alltid köpa nytt, är något som verkligen tillhör fram­tiden. Där ska vi fortsätta att lägga krutet. På gymmen finns kanske inte alltid exakt samma teknik som på sjukvårdssidan, men tankesättet är samma. Det gör att vi kan använda samma personal till uppdragen, vilket i sin tur ger oss fler ben att stå på.”

Ett annat svar på den där frågan han brukar ställa sig har gjort stort avtryck i verksamheten under 2019. Med en storsatsning på att bli ISO-certifierade inom miljö och kvalitet ska nya dörrar öppnas. 

”Dels finns stora krav på miljö och kvalitet inom sjukvården, och detta gör också att vi kan delta i offentliga upphandlingar på ett annat sätt och bli en självklar leverantör. Men primärt har vi faktiskt gjort det för vår egen skull.”

Varför då?

”I början kan man själv ha stenkoll på allting, men nu är vi tio anställda. Då är det jätte­svårt. Då behöver man ett system för att kunna hantera misstag, och se till att de inte händer igen. Nu kan vi växa, och utvecklas på fler marknader, utan att riskera vår höga kvalitet.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?