1515

Mattjänsten Hungrig ska bli störst även i Stockholm

 

Årets Gasellvinnare i Skåne är Restaurangonline som levererar mat hem till hungriga svenskar.

”Varje gång någon är hungrig vill vi att den personen ska tänka på oss”, säger medgrundaren och vd:n Samir Bachkami.

Bild:Jack Mikrut
Restaurangonline i Lund Samir Bachkami och Marcus Gullin grundare. Foto : Jack Mikrut
Restaurangonline i Lund Samir Bachkami och Marcus Gullin grundare. Foto : Jack MikrutBild:Jack Mikrut

Hungrig har sitt huvudkontor i hjärtat av Lund. Inne på kontoret finns en tv uppsatt och när någon beställer mat från företagets tjänst plingar det till på tv:n.

”Det är som vår nationalsång, vi ska hela tiden bli påminda om vad som händer i verksamheten. På kvällarna har vi den på ljudlöst för annars hade det blivit ett konstant plingande”, säger Samir Bachkami.

Han presenterade sin idé för vännen Marcus Gullin när de var på semester i Brasilien 2010. Att beställa mat på nätet var knappast en ny idé, men de såg en möjlighet och tillsammans med affärskollegan Henrik Jönsson startade de verksamheten 2011.

”Vi ville skapa en upplevelse som inte fanns, avhämtning eller leverans av mat med hög kvalitet från bra restauranger och inte bara pizza och kebab”, säger Samir Bachkami.

Hungrigs första tjänst var ett system som restauranger kunde använda för att hantera beställningar på nätet.

”Vi lanserade det 2011 och det används i dag av nästan 450 restauranger, bland annat samtliga Pizza Hut i Sverige. Det är ett komplett system där vi sköter deras app, onlineförsäljning och all teknik som betalning och liknande”, säger Samir Bachkami.

Företagets huvudnummer, Hungrig.se, lanserades 2014. Det är en tjänst där användare beställer mat för avhämtning eller med leverans hem till dörren.

”Det var det vi hade velat göra hela tiden, men vi visste att det krävdes ett visst antal restauranger i ett visst antal städer för att vi skulle kunna lansera för en bred publik”, säger Samir Bachkami.

Hungrig är starkast på hemmaplan i Skåne, men till skillnad från sina konkurrenter finns den representerad i totalt 20 svenska städer.

”Hungrig är och ska vara ett rikstäckande varumärke som levererar kvalitetsmat i hela Sverige”, säger Samir Bachkami.

2016 flyttade han själv upp till Stockholm för att dra i gång verksamheten i huvudstaden, en marknad där företag som Foodora och Uber Eats redan fanns.

”Stockholm är vår tuffaste marknad, vi var sist in där. Men Sverige är mycket större än Stockholm. Slår man ihop de städer vi finns i så spelar det ingen roll att vi för tillfället inte är stora i Stockholm”, säger Samir Bachkami, som också har ett klassiskt kaxigt skånskt sätt att se på saken.

”Vi kommer att bli störst i Stockholm också, däremot kommer det att ta lite tid. Den som har den bästa tjänsten kommer bli störst, och den energi och passion som vi har går inte att stoppa.”.

Stockholm är en mycket konkurrensutsatt marknad. Foodora, som är störst i huvudstaden, gick med 32 Mkr i förlust år 2016. Bolaget ägs av Delivery Hero som bland annat har 1,4 miljarder dollar från riskkapitaljätten Rocket internet i ryggen. Till skillnad från Foodora har Hungrig valt att inte försöka ta in riskkapital.

”Vår ambition och vårt krav på oss själva har varit att vi ska tjäna pengar för att kunna ta oss vidare. Det har gjort att vi har vuxit snabbt samtidigt som vi har vetat att vi har en affärsidé som fungerar. Det är lätt att spendera andras pengar, men vi har satsat allt själva”, säger Samir Bachkami.

”Det är väldigt sunt för ett bolag att växa organiskt. Det har funnits bolag som tagit in riskkapital och som inte finns i dag eftersom de aldrig lyckades bli lönsamma”, säger Marcus Gullin.

Matleveransbranschen har också fått kritik för att dumpa löner. Restaurangonline har olika typer av anställningar för de som levererar maten, bland annat beroende på om de kör bil eller cyklar. I Lund är det många studenter som använder cykel för att köra ut maten.

”De jobbar ofta helger och lönen varierar beroende på hur många beställningar de tar, en genomsnittlig student i Lund tjänar ungefär 150–200 kronor i timmen”, säger Samir Bachkami.

Hungrig har också etablerat sig i de polska städerna Poznan, Wroclaw och Lodz under varumärket ’Glodny’ – hungrig på polska. Snart lanseras tjänsten även i huvudstaden Warszawa. Dessutom startar de i Danmark i februari 2018 – naturligtvis under varumärket ’Sulten’.

”Vi kände att hela företaget var strömlinjeformat och att vi kunde använda vår modell i andra länder, oavsett vilket land det skulle vara. Hittar vi bara rätt person i ett land så kommer det att gå bra”, säger Marcus Gullin.

”I Sverige har vi nog gjort alla fel man kan göra. När vi lanserar i andra länder tar vi bort alla de felen och göra rätt från början”, säger Samir Bachkami.


Innehåll från DataRobotAnnons

Så kan företag själva maximera kraften i data och AI – och bli 3 x mer produktiva i sin output

Hannah Gullander, Regional Sales Manager, och Oskar Eriksson, Customer Facing Data Scientist, på DataRobot.
Hannah Gullander, Regional Sales Manager, och Oskar Eriksson, Customer Facing Data Scientist, på DataRobot.

Data science spelar en avgörande roll i förverkligandet av AI – men samtidigt råder en skriande brist på data scientists.

Företaget DataRobot kan möjliggöra för Citizen data scientists – personer som kanske inte kan skriva kod men som förstår sin data och problemet att lösa – att bygga och produktionssätta egna AI-modeller, samtidigt som befintliga data scientists kan leverera 3 x mer output.

– Hos en kund fick en medarbetare i produktionslinjen och som aldrig programmerat utbildning under fyra dagar i vår plattform. Därefter kunde hon på egen hand under följande två veckor testa, skapa och produktionssätta en AI-modell som sparar minst 9 miljoner årligen i endast detta use case, säger Oskar Eriksson, Customer Facing Data Scientist på DataRobot. 

Svenska företag som H&M, Ericsson och Spotify har varit ledstjärnor i att visa upp de fördelar som AI kan ge. Det har lett till att det nu sker ett skifte där många företag oavsett storlek eller bransch inser att man måste ha en AI-färdighet för att kunna fortsätta vara konkurrenskraftiga. 

Men oavsett var i sin AI-resa man är, så finns det utmaningar längs vägen då det är svårt att skala AI-verksamheten då det råder brist på data scientists.

DataRobots plattform släpper loss kreativiteten

Företaget DataRobot har utvecklat en plattform som tillåter organisationens egna data scientists att fortsätta fokusera på nyckeluppgifter samtidigt som andra medarbetare, som kanske saknar erfarenhet av programmering, själva lär sig utveckla egna AI-modeller.

– Dessa personer förstår ofta sin egen data och vilka processer som behövs för att utnyttja datan. Med vår plattform kan de efter en kort utbildning börja bygga egna AI-modeller som kan tillämpas av hela organisationen, säger Oskar Eriksson.

Som kunder själva berättar kommer DataRobots lösning hjälpa dem att bli tre gånger mer produktiva i sin leverans.

Med plattformen har DataRobots kunder, som alla har olika typer av analytisk mognadsgrad och som finns i alla olika branscher, sett hur de kunnat skala och accelerera produktionssatta AI-modeller som genererar verksamhetsnytta.

DataRobot prisades av Gartner

Med lösningen kan företag också utnyttja sina resurser bättre. 

– Det är viktigt att data scientists i en organisation får verktyg så att de kan leverera mer och snabbare, samtidigt som de kan delegera vissa typer av projekt till andra medarbetare, säger Oskar Eriksson.

DataRobot stärker nu sin närvaro i Norden, där man på bara ett år vuxit från 4 till över 30 medarbetare.

– Vi har knutit till oss många experter, som Gaurav Dixit som precis kommit över från Ericsson där han var Head of AI & Automation Development och var en del i att bygga upp Ericssons AI-business från start. I Köpenhamn sitter även teamet som globalt utvecklar Data Mesh för plattformen, säger Hannah Gullander, Regional Sales Manager på DataRobot.

31 augusti annonserade Gartner att DataRobot utsetts till Customers’ Choice 2021 i Gartner Peer Insights: ‘Voice of the Customer’:  Data Science and Machine Learning (ML) Platforms.

– Det är en fantastisk utmärkelse och ett kvitto på att vår lösning att utveckla AI inom verksamheter faktist är enastående, avslutar Hannah Gullander.

 Läs mer på https://www.datarobot.com/ 

Om DataRobot

DataRobot grundades av några av världens ledande data scientists 2012 med målet att göra data science effektivt och lättillgängligt. Sedan dess har DataRobot vuxit till över 1200 kunder över alla branscher, flera miljarder modeller skapade av våra kunder och över 1300 medarbetare globalt. Vi har nyligen stängt vår senaste investeringsrunda på 3MD SEK, och köpte nyligen upp Algorithmia och Zepl. 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med DataRobot och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?